AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
855

530IM vs. 728ia?

Hej alla glada 5 serie ägare. Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg på 7 serie avdelningen angående byte av min 728. För att summera det kort, så har jag fått ett intryck av att de flesta verkar underskatta komforten i E39 gämfört med E38? Visst, en viss komfortskillnad får man väl räkna med, men frågan är om E39an är så mycket mer obekväm än E38an?? Jag ställer nu samma fråga här på 5 serie forumet som jag ställde tidigare på 7 serie forumet, då jag vill höra åsikter från er E39 ägare också. Frågan är: Hur pass nöjd tror ni jag skulle bli om jag bytte min 728ia 00 mot en 530IM (typ 02a)?

Tacksam för åsikter...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Seven: Jag tror du skulle bli supernöjd jag bara älskade min 530. Riktigt komfortabel lagomt stor samtidigt som jag aldrig kört en roligare bil i den storleksklassen. Då var det ändå en tuoring jag hadde. Du byter säkert ner dig lite grann komfortmässigt men jag tror inte du kommer plågas av det direkt

Vad ska du föresten ha för din 728 vet en som letar en fin 7:a.

mh Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
En 530 med M-paket är stötigare än en 728 men också otroligt mycket sportigare. Om du vill kan du köpa en utan M-paket för att ligga lite mitt emellan. Då får du en relativt sportig och komfortabel bil.
Dock är 530 med sportpaket mycket snyggare och på en liten kurvig väg är det inte fel.
530 är en riktigt bra bil, en bil som är "lagom" i allt (om man nu har lite krav på livet) den dricker inte så fasligt, låter riktigt fint, går ruskigt bra och kostar inte så fruktansvärt mycket att äga.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Tack för era åsikter...intressant! Mattias: Jag är som sagt inte säker på om jag ska sälja den, men den kommer att va i galleriet den dagen. E38B12: Dina synpunkter sitter nog ganska mitt i prick! Tror också att en 530 m sport hade kunnat erbjuda mycket glädje!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
E38:an tycker jag är snyggare, men E39:an är inte ful på något sätt. Om jag skulle välja så skulle jag ha E38:an med en sats 18" fälgar.

//Schnitzer
Personligen är jag lite kluven inför M-sport-paketet på sedanen, blir för lik M5 som förvisso är underbart snygg men en standard 530 med sportchassi och minst 17-tummare är faktiskt också det klockrent och väldigt "clean."

Hade jag köpt en 530 E39 idag när de har gått ner så härligt mycket i pris hade jag haft riktigt höga krav, komfortstolar, skinn, automat, glaslucka, navi, 17-tum krysseker och sportchassi är aldrig fel ;)

Lycka till med ditt eventuella köp Seven_! :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Seven: Okey ska be han hålla utkik
andha45
En sak värd att tänka på är att e39 sedan har en mkt komfortabel fjädring, medan e39 kombins fjädring är mer normal. sedanen är betydligt bekvämare än t ex en Volvo s60/v70 medan kombin är mer på volvonivå. En 530 touring med sportpaket (alltså M-chassi) och 17" tycker jag inte är någon särskilt bekväm bil, det är en enorm skillnad mot en 530 sedan med std-chassi och 16" så jag tror att du skulle se bytet som negativt. Körde för ett tag sedan t/r Nyköping-Sthml 4 ggr med en 530iAT m sp.chassi och 17" och det var tyvärr sämre än i min S60 komfortmässigt...
andha45: Konstigt körde 7000mil med min E39 t hadde m-pkt var väldigt nöjd med komforten.
andha45
Jag är nöjd med komforten i min S60 också, men den kommer inte i närheten av en e39 sedan med std-chassi (vi har en i familjen som jag ofta kör).

Man kan säkert vara helt nöjd med komforten i e 39 kombi, men jag är övertygad om att den som byter från en e38 till en e39 kombi med sportpkt kommer att känna av en mkt sämre komfort. Sportighet och väghållning blir förstås bättre iställetPH
Håller helt med E38:an går kungligt.
andha45
Det är nog bara att åka och prova. En sådan sak som buller från breda däck, och i viss mån stötighet hos ett sportchassi, kan ha jättestor betydelse på vissa vägar (gäller i viss mån svenska bullriga grovkorninga vägar...), medan det inte märks så mycket på tysta franska eller spanska motorvägar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.