|
|
|
|---|---|
| Måste höra om någon har nån aning om varför min bil är så otroligt trögstyrd trots att den har servo! Finns inget läckage eller så däremot så känns det som det tar emot när jag svänger hastigt. Har någon stött på något liknande vore jag otroligt tacksam för svar! Bilen känns så tungkörd när det är så trögt att svänga! OBS det är en 528-82 e28 | |
|
kolla så att det inte är luft i systemet för då kan bilen bli tungstyrd. kommer inte ihåg hur man gör för att lufta sådana system. |
|
|
Kolla nivån på styrservooljan. Luften försvinner när man har max hjulutslag några gånger åt vardera hållet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okej hoppas det är så enkelt, är det behållaren av metall som man skruvar av en mutter på? där ser jag bara ett filter, ingen nivå? Hur gör man? Vilken olja skall det vara? Är riktigt tacksam att ni hjälper mig! |
|
| det är en behållare av svart plast med en mätsticka som sitter fast i locket. behållaren sitter oftast på vänster sida i framkant i motorrummet. det ska vara styrservo olja i den behållaren. det är bara att du frågar på en mack så vet dom vilken olja det ska vara men den måste vara röd för det är den rätta. | |
|
Stämmer att det är plåtburken som du ska fylla på i. Titta i instruktionsburken vad du ska ha för vätska, det är mycket viktigt att det blir rätt. Ofta brukar det vara ATF (=röd), men det kan även vara CHF(grön). På E28 med M30 är det INTE plastburk med sticka i locket. Min erfarenhet av mackar är att de inte vet vad det ska var för servoolja på BMW, de brukar rekommendera ATF oavkortat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Okej, perfekt ska ut och kolla nu. Var ute och körde idag, tyckte att bilen var lite "gungig och svag vid lite gas" Hittade en spricka på den stora gummibälgen till insuget, kan det vara en trolig orsak? Vad kostar den? Var kan jag köpa den? | |
|
hej putte R. du köper den billigast på bmw återförsäljare. den kostar c:a 200kr så det är inte mycket att bråka om. där köpte jag min och jag har inte haft ett enda bekymer med varken varvtal eller slö motor sen dess. m.v.h. malleboy |
|
| Erik, Jag har varit ut och kollat oljan i behållaren verkar perfekt, heller inga missljud från servon, har sträckt upp kilremmen också utan resultat. Vad i hela världen kan det vara? Har letat på forumet utan att hitta något vettigt. Någonstans stog det om några ventiler i styrväxeln samt att styrningen är max uppspänd? Och då betyder det att styrväxeln är slut? Hur kan jag veta det? Bilen har bara rullat 17000 mil så det känns som den inte borde vara slut? | |
| Är det ingen som har en gammal e28 som jag, som kan beskriva hur lätt det går att styra bilen? Som jag förstår så sitter det ju ihop med bromshydraliken? Bromsarna funkar ju perfekt! Alltså ingen luft i systemet heller inte dåligt med olja. Snälla finns det någon vänlig själ med någon ide? | |
|
Kan det vara så att styrsnäckan är för hårt justerad? Hur släpper man i så fall på den justeringen? Vore verkligen tacksam för svar! |
|
|
Tycker att du ska hissa upp bilen och känna hur den känns då. Använd både ratten och att vrida ute vid hjulen. Det kan vara så att någon led eller fjäderbenslagringarna går tungt. FAF |
|
|
Om du har bilen stående på asfalt med motorn igång skall du med ett finger kunna vrida runt ratten om servon är riktig. Du får ta i men det skall gå med ett finger. Per L |
|
|
--->Putte R Se följande länk för justering av Styrväxeln. Länk /Per |
|
|
Okej, Hjulen går lätt att vrida när bilen är hissad, men det knarrar en del när jag vrider på dem, både hissad och när jag kör. Kan det gå så pass tungt om lagringarna i fjäderbenet kärvar? Jag orkar knappt vrida med en hand men slulle gärna fixa det med ett finger! Om styrväxeln är för hårt justerad borde det gå trögt att vrida även upphissad? Tack så mycket för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.