|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Inte en till oljefråga tänker ni, och jag med för den delen. Jag har inte hittat det svar jag vill ha när jag sökt på forumet. Jag skall snart byta olja i min bil. Just nu är det Castrol SLX 0W30 i motorn. Oljetempen blir nästan aldrig över 80 grader och den dricker ca 1l/200mil. Bilen är avställd under vintern. Kör aldrig speciellt hårt eller åtminståne så varvar jag inte fullt hela tiden. Ska dock ner till BMW-träffen på Knutstorp och förhoppningsvis få köra några varv. Jag tänte hälla i nått tjockare. Ska jag satsa på TWS 10W/60 eller är det overkill. Nån 5W olja kanskek är bättre. Det gör ju inget om den om den inte kostar så mycket heller. Har ni några förslag och vart kan man köpa den till bästa pris i Jönköpings- eller Malmö-trakten? Tack på för hand. /Ola | |
|
TWS castrol 10-60 den ända rätta olja för motorsport. Ska du till Knutstorp då måste du ha den... på vinter rekomenderas en med lägre kallegenskaper då. mvh mau |
|
|
Om oljetemperaturen inte går över 80 grader borde du nog kolla termostaten. Har bytt på min og nu ligger den på ca 95 grader ved normal körning som är ok. 80 är lågt. |
|
|
Kör på Castrol TWS/RS 10W-60. Innan du börjar gasa måste oljan vara minst 80 grader. Min brukar ligga runt 89-90 grader vid normal körning, vilket är precis som det ska. //Schnitzer |
|
|
Jag kör med TWS 10W-60 i min M5:a och min oljetemp brukar vara 85-100 grader och den drar inte en droppe mellan oljebytena. Min M5 E34: Länk |
|
Smiley© |
Vad är skillnaden på TWS & RS 10W-60 oljorna? /Thomas |
|
OK. Jag tar väl å försöker få tag i lite TWS 10W-60. Eftersom jag skall ner till Malmö nästa heög så skall jag försöka få tag i Tommy här på forumet. Då sparar man ju ganska många kronor. En tjockare olja borde väl innebära lite ökad bensinförbrukning, men å andra sidan så känar jag väl in den pengen på att slippa fylla på olja lite då och då. Den där oljetermostaten, vart sitter den och hur kollar jag den? Vet ni förresten vad ett oljefilter kostar? /Ola |
|
Gemini__ |
Köpte ett nytt oljefilter nyligen, kommer dock inte ihåg vad det kostade =) Kikade på ett gammalt kvitto, då kostade det iaf 112kr hos BMW. Körde själv på Castrol SLX 0W-30 förut. Nu kör jag på Castrol RS 0W-40. Det skiljer kanske inte så mycket mellan dessa oljor. Fungerar fint båda två. Mvh: Thomas |
|
Smiley©: Det är ju samma viskositet etc. Har för mig att någon sa att RS är det nya namnet. Finns nog någon här som kan svara på det. //Schnitzer |
|
Smiley© |
Schnitzer: Tackar för svaret. Då spelar det ingen roll om man köper TWS el. RS. /Thomas |
|
Smiley©: Precis! Jag har kört på båda. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.