|
|
|
|---|---|
|
Kan man ändra bakgrundsfärg på sin Board Computer (TV/Navi)? Jag har sett flera board computer som har olika färger (blå,mm) Själv har jag en Brun/bege färg i board computer'n som jag inte är riktigt kompis med. Måste jag leva med denna färg eller kan jag ändra den? | |
|
Gå in i huvudmenyn, välj "Set", scrolla ned till "Color Set" - välj mellan färgalternativ 1, 2 eller 3. Åtminstone på min är 1=Brun/Beige, 2=ljusblå och 3=mörkblå, möjligen har kombinationerna ändrats med åren... Mvh. /Kjell |
|
|
Har du MK1-navin 95-97 så får du nog tyvärr leva med det. Kan iofs. finnas en lösning om du uppdaterar mjukvaran till en nyare version , men jag är inte riktigt säker att det fungerar i ditt fall. Uppdatera gärna din profil med bil/årsmodell så man har en ledtråd till vad frågan gäller för bil. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Har kollat i inställningar, men det finns inget alternativ där för att välja färg. Bilen är en 12/96 men räknas som en 97:a med alla förändringar, men kanske inte mjukvarumässigt. Skall uppdatera profilen :-) |
|
|
Konstigt - min är också en GG21 (modellår 97) tillverkad 96, med Mk1 navi (manlig röst), men jag har detta val på min... Mvh. /Kjell |
|
|
faktor - vilken version har du? I ovre hogra hornet i installningsmenyn star detta. Har du inte 1-1/72 eller 1-1/80 (de tva ar samma tydligen) sa gar din att uppgradera till nya trevligare funktionalitet. Beklagar tangentbordet, tillfalligt lanad PC. Mvh Björn |
|
|
Och på den här sidan hittar du en del att läsa hur du gör uppdateringen Länk Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Tack alla för svaren, Jag skall kolla vilken version som jag har. Jag jobbar natt, men återkommer i morgon och meddelar vilken version som jag har. Jag har även tittat på länken och den ser intressant ut. Skall se om det finns någon update att hitta som skulle kunna passa min Navi. |
|
|
@balmgren Har kollat i inställningsmenyn, men det står inget versionsnummer där. Helt blankt. Det går att ändra språk, datum, temp, mm. Mycket märkligt. Jag skall försöka att uppdatera med programvaran som fanns på länken som PJ skickade. Jag tror att det skall vara version "V.22" för min MK I (Manlig röst) |
|
|
faktor: Jag tror att from v16(1-1/72 eller 1-1/80) är den högsta versionen vi behöver i våra bilar, sen kom det inga fler updates. Mycket märkligt att du inte ser ver nr... Mvh Jocke W |
|
| Varning för att uppdatera mjukvaran, många (nästan alla?) får problem med att den inte längre kan guida fram till destinationen. Man måste titta "manuellt" på kartan i stället... | |
|
Så rätt Johan_S . Råder dig "faktor" att kolla på forumet på länken samt Autopower's vilken som är den senast fungerade mjukvaru uppdateringen utan ovan nämnda buggar. Tror iofs. att det skall gå att nergradera från en icke fungerade version, men det är dumt att chansa. Annars kan jag varmt rekomendera att uppgradera till MK4-DVD Nav. som är relativt enkelt att göra. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
| Hjälper ej att nergradera, har testat! | |
|
hej.. Måste också lägga mig i lite här.. på min står det 72 i slutet, och om jag förstår rätt så har jag då den senaste mjukvaran.. men vad skiljer sig då v15 från v16 och v17 etc?. Programvaran finns på de nya skivorna för ett skäl, eller? Jag har 2003 karta i min navi och när jag testade den mellan kävlinge och lund så fick den spel. I en ganska långdragen kurva fick den flr sig att jag var ute i åkern och körde. Dessutom mellan visar den fel på antalen kilometer som är kvar (den lilla pilen uppe till höger)..lätt irriterande. Vet vi vilken version som är den sist fungerande till MK1 (728-96) och vilka är fördelarna? Var sitter den uppgraderade programvaran? I cd spelaren i bagabet eller? Kan man uppgradera till MK2? Fördelar? Svårighetsgrad? HUr högt kan man uppgradera i en E38? MK4? Många frågor jag vet... Men jag gillar gpsen Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Det ligger samma programvara för MK1 i alla skivor fr.o.m. en viss version (typ v17 eller något). Dom verkar alltså ha slutat utveckla programvaran för äldre navi enheter. Däremot finns nyare programvara för MK4 på t.ex. v24 CD'n än på v.20... mr-bears problem ligger nog bara i att skivan är för gammal (ombyggd väg?), dålig kontakt med satteliter, eller dåligt kalibrerat system. Osäker på vart programvaran sitter på MK1, det finns ytterligare en eller två boxar där bak till vänster som har med navin att göra, förutom själva CD-läsaren. I vilket fall så kommer man att ha ny programvara iom eventuell ny navi utrustning. Så vitt jag vet kan man uppgradera till samtlig hårdvara upp till MK4 i E38, och vad jag hört är det inte svårt. Jag har själv monterat ur och i alla prylar där bak ett flertal gånger, vilket är enkelt. Dock har jag ej bytt/uppgraderat något. |
|
|
Versioner se nedan: Navigation System SA 609 (MK1, MK2, MK3 and MK4) BMW Navigation V 14 CD 1-1/69 (7.7) 2-1/30 BMW Navigation V 15 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/50 3-1/10 BMW Navigation V 16 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/60 3-1/20 BMW Navigation V 16.2 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/60 3-1/21 BMW Navigation V 17 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/70 3-1/30 BMW Navigation V 18 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/80 3-1/40 BMW Navigation V 18.2 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/80 3-1/41 BMW Navigation V 19 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/80 3-1/50 BMW Navigation V 20 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/80 3-1/60 BMW Navigation V 20.1 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/80 3-1/60 4-1/12, with "20.10" at BMW startup screen BMW Navigation V 21 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/81 3-1/61 4-1/12, without "20.10" at BMW startup screen BMW Navigation V 21.1 CD 1-1/72 (8.0) 2-1/81 3-1/62 4-1/12 BMW Navigation V 22 CD (August 2003) 1-1/72 (8.0) 2-1/81 3-1/63 4-1/20 BMW Navigation V 22.1 CD 11/2003 1-1/72 (8.0) 2-1/81 3-1/63 4-1/20 * The MK1 Nav has different software versions in the nav computer (8.0) and video-module (7.2). Mvh Jocke W |
|
|
well..what can i say.... vägen har sett likadan ut de senaste 20 åren... och dålig kontakt....det fanns inte ett moln på himmelen den dagen...... systemet verkar kalibrerat för om jag programmerar in mindre avstånd så verkar den funka Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Visst kan du uppgradera till MK2, men det är lika "mycket" att byta som när du skall vidare upp till MK4 (DVD-Nav). Så det enda du tjänar på att hålla igen är att du kommer undan ett par tusingar billigare utan MK4 läsaren. Jag köpte för 6 mån sedan en MK4-läsare (tillv.2004-3) på tyska E-bay för 420€ inkl. frakt och orginal BMW 2003-2 DVD-skiva som riktpris. Bytet till MK4 från MK2 tog mig 30 minuter. MK4 har till skillnad från MK2 inbyggd GPS modul och därmed skall kabeln från GPS anennen gå dir. till läsaren. I övrigt var det som att byta stereo i en bil med ISO-kablage. I min tidigare länk finns hela proceduren tydligt illustrerat. Sån otrolig skillnad med MK4 så jag kan verkligen rekomendera bytet. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag har uppgraderat till V.25 nu på morgonen. Nu finns versionsnummer i "SET"-menyn samt att jag har mer godis att ställa in och inte minst det jag efterfrågade, jag kan ändra färg också :-) Nu har jag inte lyckats få tag på en Sverige karta (CD), har bara en över Tyskland, och det känns lite hårt att behöva köpa en skiva för att testa om navigatorn fungerar som den ska alternativt så kan det kanske vara idé att uppgradera till en MK IV som PJ föreslog. |
|
|
PJ: I och med bytet till MKIV så antar jag att du har tappat tv-modulen? Eller införskaffade du även en ny tv-modul för 420€? (Vad jag förstått av lite olika sidor på nätet är dock vi som har MK-I tvungna att ha lite adapterkablar också) /Marcus |
|
|
Nej jag har fortfarande bild. Kör navin på min 4:3 skärm i splitt- screen mode och det fungerar riktigt bra. Nu fasar de ju ut de analoga sändningarna inom några årm, så en digital-modul är fn. antecknad på önskelistan. Finns fö. hybrid moduler (analog/digital)för BMW att köpa på E-bay för runt 400-600€. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.