AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.514

m10 elektroniskt insprut, kablar?

mekke
Har tänkt att bygga m10 turbo i min bmw 518. Men den hade mekaniskt sprut, så ja raggade upp ett insug för elsprut, men köpte loss hela motorn för ett bra pris. Så nu har jag en hel m10, med styrbox och allt. Men det finns en rund kontakt som ska kopplas in i säkringsdosan. Men eftersom motorn ska ner i en 518 e12'a så hittar jag nog ingen sådan kontakt.. Så jag undrar om någon har ett schema över den där kontakten, den är rund med typ 20 hål varav det sitter 14 stift i. Motorn kommer från en 318 e30 -88.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Av din beskrivning låter det som diagnosuttaget! Fast då skall det följa med ett lock med en plastpigg i mitten som passar i motsvarande hål i "kontakten". Sedan har jag för mig att locket också har 4 plåtstift som sticker ut. "Kontakten" skall vara ca 4-5 cm i diameter (eller kanske mer) om det är diagnosuttaget.

Är det diagnosuttaget skall det inte kopplas ihop med något! Det beskrivna lockat skall vara påskruvat alltid utom när du skall diagnostisera bilen och då kopplar du in en kontakt från diagnosinstrumentet där!

Per L
mekke
han jag köpte av sa att den satt in i säkringsdosan innan han plockade ut motorn. Det är som en ring runt, med gängor. Så att man kan skruva ihop den med motsvarande "honstycke". Den är väl en 5-6cm. Men det ska inte vara diagnosuttaget.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ser kontakten ut som "Data link connecter" i bifogade länk så är det diagnosuttaget och då skall den inte vara inkopplad någonstans! Mer än till diagnosinstrumentet vid en diagnostisering!

Länk

Per L
Det finns en till rund kontakt som liknar diagnosuttaget, åtminstone på M40 i E30. Jag har tyvärr inget kopplingsschema, men bland annat så är det kabeln för oljetrycksmätare, varvräknare, tändningslås och annat.
mekke
jag kan mycket väl tänka mig att det är den kontakten du beskriver, för som alla skriver att det är diagnosen så är det fel. Men är det isf en m40? hur är dom jämfört med en m10? nu är det turbo som gäller, så vad säger ni, bmwfantaster?
Jag menade att jag vet att den kontakten fanns på M40, men den finns säkert på M10 också. Någonstans måste den ju kopplas ihop med bilen. Det är säkert en M10 du har fått tag på, dom ser ganska olika ut så det borde inte gå att ta miste på. I övrigt så är M10 mera driftsäker än efterföljaren M40, men lite törstigare och tröttare också. Turbo borde funka fint på båda två.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
m40=kasta iväg den igen, då den maskinen inte är en av bmws bästa maskiner.
här är en gör det själv länk e12-e28 motorstyrning

/Pelle
mekke
var hamnade länken då? Men är det en m40 om den har den kontakten, eller ska ja slänga OM det är m40 och inte om en m10. Men det ska vara en m10.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här kommer länken igen.
Länk

Länk

/Pelle
mekke
nu har jag iaf kommit fram till att det är en m10'a. Men fortfarande inte blivit något klokare gällande kontaken. Jag ska ta ett kort på den imorrn så ska vi nog se att någon vet vad jag snackar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.