AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.597

Mera bas i e39?

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Nu har jag äntligen bestämt mig för att åtgärda frånvaron av bas i min e39 sedan. Bilen har hifi-paketet (ej DSP), navi fällbart baksäte och skisack. Original förstärkaren och högtalarna avser jag att behålla, tyvärr ingen obegränsad budget. Överlag är jag relativt nöjd med ljudet bortsett från basen. Det är inget dunka-dunka med blinkande lysdioder jag är ute efter, bara normal husbehovsbas. Budgeten har jag satt till 3-4000 kr. M.a.o. behöver jag lite hjälp av experterna på forumet.

Bagaget använder jag dagligen och lösningen med en bas som spelar genom skidluckan är ointressant. Det slutar bara med att lådan hamnar i förrådet.

Följande alternativ kom jag fram till:

1, införskaffa en original DSP bandpasslåda Länk och driva den med ett separat steg. Nu vet jag inte hur den låter driven av ett riktigt steg och ev bättre element (om det finns att få tag i passande 5”). Alt. bygga en egen bandpasslåda som spelar genom bef. hål i hatthyllan. Jag kan tänka mig att offra 20 cm på höjden av bagaget. Någon som har byggt en sådan?

2, satsa på att få tag i basarna från M-audio paketet Länk eller att göra en egen liknande lösning med ett par openair basar.

3, bygga in basen i utrymmet bakom höger hjulhus. Givetvis med hålen i hatthyllan öppna.

4. Infinity Basslink i hatthyllan alt. i batterifacket. Givetvis med hålen i hatthyllan öppna.

5, ?

Vad säger panelen?

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Robsarve
1. Inte DSP-subben. De som har den vet oftast inte ens om det. Blir oerhört svårt att få till en bandpasslåda i det begränsade utrymmet. Du vill minst ha en 10" bas och de är ju nästan så djupa bara elementet.

2. En egen lösning ger helt andra prestanda, M-paketet största fördel är att det passar rakt in. Det jobbigaste med detta är att göra adaptrarna. Men det kan spela. Har gjort detta med två långslagiga tior och ett 1000 W steg. (finns nån av de här kan ni ju berätta om prestandan)

3. Det jag hade gjort.

4. Enkel lösning. Blir oftast ganska bra och kan flyttas med när man säljer bilen. Alt 3 blir vanligen bättre och snyggare dock.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robsarve: tackar för svaret.

1, hamnar i papperskorgen.

2, är fortsatt intressant. BMW vill ha 2000 kr styck för M-basarna, säkert 100 kronors basar från Nokia. Har du något bra förslag på lämpliga basar? Vilket blir bäst? 2 st sådär basar eller 1 st bra bas som spelar genom bägge portarna? Adaptrarna kräver säkert lite eftertanke, ser dock ut att vara lösbart

3. jag har en PC som ska in i bilen med....vet inte riktig var jag skall slänga in den. Jag har letet efter färdiga lösningar utan resultat.

4. fungerar det med Basslinken i hatthyllan. Basslinken kan jag få för 259 Euro från Tyskland, klart prisvärt.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Robsarve
2. De jag har kört med är PG´s ZR10. De funkar förvånandsvärt bra. 1400;. stycket. En räcker till de flesta och eftersom budgeten är begränsad så skall det ju in ett slutsteg med.

3. Vad för PC? Det finns lågnivåingång på Navin, men den är bara i mono... Allt går förvisso att lösa...

4. Nej, kör den i så fall över batterifacket. Låter bättre och ser lite minde ut som om du fått en gräsklippare i ryggen.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
2, är nog det alternativ jag kommer att sikta på. Det ser ganska enkelt ut att göra en adapterring liknande den BMW har. Det blir till att ligga på rygg och mäta. Misstänker att det är viktigt att få tätt mellan bas och hatthylla.

Hur mycket effekt behöver ZR10 alt. R10 basarna? Jag har ett Blaupunkt GTA 250 (2x50/1x160w RMS) steg liggandes, bryggat borde det iaf klara en bas utan problem.

3, jag kör CARX på PC:n, lågnivån via tapen på radion och videon på ingången för backkameran.

4, gräsklipparen behåller jag på gräsmattan. Det är nästan för enkelt med Basslinken:)

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Robsarve
Det går att spela med 160 W på en ZR10 men den har inget emot en 3-400 W.

Verkar bra i övrigt, förutom en sak. Riktiga män kör kombi för att få med alla öl. :-)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det ser ut att gå med alt. 2. Jag börjar med en bas och ser hur det går.

Jag ser att du håller till i mina gamla hemtrakter, ok att handla direkt? Närmsta återförsäljare undviker jag helst...

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Kan man verkligen inte få tag på M-basarna för mindre än 2000:- st? Är på gång med samma mod i min bil men vill absolut inte lägga ut några större summor på detta. Vad kan man stoppa dit istället för rimligare slantar, låt säga en 1000:- för bägge eller så?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
PowerMac: jag har iaf aldrig sett beg. M-basar till salu.

/Johan

Robsarve
Powermac: Vill du bara lägga tusen spänn så leta efter en bas. Du får nämligen inte två vettiga basar för tusen spänn.

Ett tips kan vara att kolla efter en begagnad aktiv baslåda.

Olja: Vi ser helst att man använder våra ÅF där de finns. Hör av dig till mig på mail eller telefon så reder vi ut lämpligaste för dig.
Tack för svaren. Nåväl, får väl höja min budget lite. Men jag vill absolut inte ha någon utrymmeskrävande baslåda i min bil. Instalationen skall inte synas och jag är inte ute efter någon brölande djungelbas. Vill bara få lite "bättre" harmoniskt ljud då jag anser att orginalsystemet är i det klenaste laget. Alltså, en prisvärd uppgradering av orginalprylarna som inte syns.

Denna högtalare diskuteras i en annan tråd men den skall visst kräva en låda för att fungera som tänkt. Eller??? Länk

Sen så har jag även kollat på ZR kit som verkar vara ett prisvärt sätt att få lite bättre ljud men jag vet inte om ett sådant räcker till? Länk
Robsarve
Det blir bättre med ett ZR-kit, men har du tankar på en bas tycker jag du skall börja med det.

Den DLS-basen är inte så spännande, särskillt inte för att monteras fritt under hatthyllan.

Du behöver en bas med lägre fs och högre Qts. Gärna med ett Qms under 2,0.

Och du behöver ju ett steg om du skall få nån vettig effekt av den, BMW´s orginalprylar ger inte mycket kraft.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robsarve: finns det en ordentligt ritning på R10 basen? Prospektet på hemsidan berättar mer om anslutningar för lysdioder än inbyggnadsmått.

/Johan

Robsarve
R10 skall du inte köra i hatthyllan, det blir inte roligt!

ZR10 är bättre!

Vilka mått är du ute efter?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robsarve: Då satsar vi på ZR10, det där med Vas och knas fattar jag inget av! R10 och ZR10 ser likadana ut, är det skillnad på ljudet?:)

Jag saknar mått på hålcirkeln, antal bultar, diameter på fästhålen, höjden på flänsen och hur mycket plats jag behöver mellan element och hatthylla. Jag har lite ideer om hur man kan göra en adapter, kanske läge för ett mektips?

/Johan

Robsarve
En 316 och en 330 ser oxå likadana ut... :-)

Hålcirkel 238
8 bultar, M5
Hålcirkeldiameter 250
Höjd på gummiring 18 mm
Slaglängd framåt 16 mm

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robsarve: tack, jag kryper in i bilen och börjar mäta. Då behöver jag mao minst 18+16=34mm mellan hatthylla och nederkant på flänsen?

Då har jag lite att fundera på............förvänta dig inga snabba resultat!

/Johan

Robsarve
Förstår inte riktigt det här med flänsen. du skruvar ju enklast basen bakifrån, så att gummiringen ligger mot adapterplattan?

-Riktiga män behöver kombi för att få plats med alla ungar och stereo!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robsarve: Bortse från min lilla kalkyl, jag glömde att starta hjärnan.

Jag har iaf mätt och forskat vidare i frågan. Min hytthylla ser inte riktigt ut som denna 540-01. Länk Min ser lite annorlunda ut i plåtpressningarna och saknar dessutom fästhålen till M-baserna. Enligt ETK så finns det två versioner av M-basarna, en t.o.m. -00 och en fr.o.m. -01. Endast den senare modellen finns att få som reservdel. En 10" bas i min hatthylla kommer utanför fördjupningen.

Robsarve har du några bilder på tidigare liknande installationer?

/Johan

Ps. jag behöver ingen kombi, frugan har en Saab 9000.

Robsarve
Har bara gjort en och det var på en 02:a så den såg ut som på bilderna.

Är osäker på hur din ser ut, men man borde kunna bygga upp med flera lager för att kompensera för pressningarna.

tycker Erik
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det slutade med en sluten baslåda i batterifacket. Lådan i 19 mm MDF har en nettovolym på 12,8 liter, går ev. att öka till ca 14 liter. Jag behöver bara en lämplig 8-10" bas att sätta i lådan, nästan alla förslag är välkomna (ej MDS).

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.