AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
753

Radiomottagning obefintlig i M3 Org Radiophone

Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
hej,
Ny här på autopower och har sökt i forumet men hittar inte mitt problem diskuterat här...

jag har en M3:a - 94 som har original stereon kvar då jag bara ägt den i 3 dagar så detta skulle bli mitt första projekt men eftersom denna modell har gsm telefonen i stereon vill jag se om det skulle räcka med att byta till baslåda i bagaget då det är helt ok.... ljud inne men MB Quartz fram och i hyllan bak men saknar "BASEN".Det sitter ett Xplode steg i bagaget som ser ok ut och kanske räcker detta till en ok baslåda så länge.
Nu till mitt stora problem....!!!
jag har obefintlig radiomottagning i stereon och detta är mkt irriterande då det fortfarande e en bandare och ingen cd inkopplad.Jag skulle bytt stereon direkt om det inte var så att den har GSM telefon inbyggt samt handsfree och separat lur under mittstödet.
Jag har bytt "Keycard" mot mitt ena GSM kort och det har registrerats och allt är ok så här långt.
Det är bara det att radio mottagningen är lika med noll samt att gsm bara söker nät och kommer inte vidare så jag blir knäppare än vanligt på detta då jag inte ens vet var jag ska leta....
Det sitter en GSM antenn "kort" på bakrutan och det ser ut som det är en inbyggd radio antenn likaså i rutan då det inte finns några spåar av en "vanlig" spretande historia så nu vädjar jag till Er som kan detta innan jag blir galen och förmodligen mkt fattigare om jag måste lägga in bilen på BMW sjukhuset för att kolla upp detta.

Tack på förhand och stort TACK till ALLA som gör detta forum till det bästa jag sett i BMW väg :)

Vänliga Hälsningar
Chris Johnson-Vega
GBG Sverige
www.1stclassmusic.com

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) -
Låter som antennproblem både på stereo och GSM-sidan. På stereon brukar man missa att strömförsörja förstärkaren som hör till antennen i bakrutan. Vit kabel, stift 16 i original BMW-kontakten om denna sitter kvar på kablaget.
Till telefonen måste det också kopplas in en lämplig antenn. Det finns modeller som fästs på insidan av rutan, men den får isf inte sitta för nära de befintliga trådarna i bakrutan. Bäst är nån form av yttre antenn, eller iaf "genom glaset" antenn med en del på varsin sida rutan osv.

FP
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
hej

tack så jättemycket för ditt svar,jag åkte iväg för en halvtimma sedan och kollade upp det du skrev hos en kille på MDS som bor granne med mig och mycket riktigt! Den vita stiftkabeln var lös på baksidan och efter en koll på den GSM antenn som sitter på bakrutan såg han att den oxå var urkopplad framme i stereon så nu fungerar allt superbt :) TACK och TACK igen för ett otroligt bra forum samt underbara människor som hjälper varandra med sånt som kostar massor med pengar att lämna in för att undersöka.
Dock märkte Peter som han heter att den befintliga antennen som sitter på bakrutan är ganska kass i mottagningen då han mätte upp det och sa att dom på MDS kunde sätta in en ny antenn under backspegeln i framrutan?! kan detta verkligen bli bra och kommer den att sticka ut på sidorna under spegeln och så vidare.....?
Vet du något om denna typ av lösning då dessa antenner som sitter på BMW 94-95:or inte ger särskilt bra mottagning över huvud taget enligt Peter?!
Denna ska tydligen sättas fast med dubbelhäftande tejp samt jordas genom visirskyddets belysning sedan dras själva antennkabeln ned till stereon i frambalken (vänster sida) tyckte han.....

Tack ännu en gång för dina otroligt bra råd på detta forum,jag har sett flera som haft problem och dom hade fått tipset att fråga Folke då du är expert och uppenbarligen ett faktum som bevisats ännu en gång :)
Om du vet något om dessa antenner som jag beskrev eller om du har en bättre lösning som inte innefattar ett (spröt) på utsidan så skulle jag verkligen uppskatta ett svar när du har tid,,,

VÄNLIGA HÄLSNINGAR
Christoffer Johnson Garcia-Vega

Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
--- Tillägg till ovanstående ---

Igår monterades det in 2 slutsteg i skuffen, ett 4-kanaligt JENSEN steg och ett 2-kanaligt Jensen steg varav det 4-kanaliga används till de högtalare inne i bilen och 2-kanaliga steget att driva en 2x12 tums låda som dom satt i så nu är det iaf ett i mitt tycke dunderljud och förutom att det är originalstereon (Blaupunkt radio-phone) med ett "keycard" i fortfarande då firman som monterade in ljudet sa att det är för många saker inkopplade i stereon för att det ska gå smärtfritt att byta ut den enheten.Det är tydligen både mobiltele,larm,startspärr och koder samt radio och cd växlare i enheten så det räckte tydligen att sätta in dubbla steg och ner bas då stereon tydligen höll en hyffsad standard samt att man kunde göra ganska mycket fin-trimning med de 2 stycken stegen som sattes i samt 4 MD Quartz högtalare med bra specifikationer och en 2x12 tummare i bagaget och jag kunde inte annat än hålla med då jag hämtade ut bilen idag på morgonen :))
Det sattes även in en ICE-LINK samt en "Dension" DMP3-A Hårddisk i hanskfacket så nu kan jag använda både iPOD Mini´n och den stora hårddisken och slipper ha tusen cdskivor i en 6 skivors cdväxlare ;) så nu finns det så det räcker och blir över i min mening.Om jag som "lekman" ska jämföra med andra bilar med svindyrt ljud som har saker för 20.000-30.000:-,kanske t.o.m mer pengar är det visst skillnad men ej så pass påtagligt att det är värt det för mig och jag har ändå bara betalat inklusive monteringen och alla saker utom iPOD mini som jag hade innan exakt 14.097:- inkl.moms.
OCH,och nu inatt tack vare FOLKE så fungerar även GSM delen i bilen samt radion men ska be dem sätta i en extra antenn som jag skrev ovan till Folkes svar.
Tack för hjälpen,,,Bilder och info om M3:an och 330ci till Galleriet är på gång dock senast innan fredag :)
Vänliga Hälsningar från Göteborg & Värmen Här Nere (idag +28) så tack och lov att kliman är fullt fungerande samt helt nyfylld med "R134-a" gas (tror den heter så) = iskallt :)
Chris

Så extremt dålig mottagning skall det inte vara, kör ett tag och testa innan du går vidare. Det händer att det blir fel i antennförstärkaren som tillhör systemet, sitter på vanster C-stolpe, brukar gå att hitta på skroten. Jag har ingen erfarenhet av just MDS tejpantenner, minns bara när denna typ av antennkom på 70-talet så var dom väl sådär. Inget klår en riktig sprötantenn.
Vad gäller Blaupunkt Radiophone, så fanns de väl i ett par versioner har jag för mig. Helt hyfsat ljud, den slutliga kvalitén på ljudet i bilen beror mera på slutsteg, högtalare och framförallt installation/lådor osv till högtalarna.
Däremot måste de som uttalade sig om stereon har fel för sig. Den innehåller varken startspärr, larm, växlare eller liknande, möjligen är den förberedd för styrning av växlare, precis som många andra fabrikat. Det är en stereo med inbyggd GSM och ett stöldskydd som bygger på ett smartcard, vilket Blaupunkt hade på flera olika modeller när det begav sig.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.