|
|
|
|---|---|
|
Lite nyfiken på om bakluckan skall gå upp fullt ut när du öppnar med fjärren eller om den som på min bara ploppar upp som softclose fast tvärtom ; ) Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk | |
|
Den skall bara poppa upp några centimeter om du inte har tillvalet med hydraulisk (eller om det är pneumatisk?) luckautomatik, som jag tror är en rätt ovanlig option. Eftersom luckan inte går upp uppskattar jag inte denna "feature" direkt, snarare tycker jag den kan vara besvärande: Jag tycker det är rätt lätt att råka trycka på fel öppningsknapp till fjärren när jag låser upp, vilket gör att jag ett flertal gånger fått hoppa ut och trycka igen bakluckan då "Bootlid open" meddelandet kommit upp i kombit :-) När jag höll på att skruva på softclosen i våras kikade jag däför lite på om man kunde spänna upp fjädern så att luckan skulle gå upp av sig själv. Men jag konstaterade att det inte är kolvarna i sidorna som lyfter luckan, utan det är de 2 "gummibumprarna" längst ut på luckklaffen som gör att den poppar upp när softclosen släpper. Genom att vrida dessa kan man justera hur långt och kraftigt de poppar upp, men det gick inte att få sådan skjuss att kolvarna sedan hissade luckan. Om någon mer har trixat med detta och fått till "riktig" lucköppning så är jag mycket intresserad av att veta hur ni gjort. Mvh. /Kjell |
|
|
Håller med Kjell om att det är lätt att komma åt bagageknappen på BMW. På Audi har man lagt en fördröjning, som gör att man måste hålla knappen inne en sekund innan luckan öppnas – smart! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Skruva PÅ softclosen eller SKRUVA på softclosen? Hade man kunnat eftermontera softclose på sin E32/E38? Många saknar det ju. |
|
maverick; jag SKRUVADE på den softclose jag redan hade :-) Dvs jag höll på att justera den, för den drog ned min lucka några centimeter för långt. Vi diskuterade detta lite på: Länk Är det någon som har genomskådat vitsen med softclosens öppning som den är utformad? Jag tycker den funktionen är hyfsat meningslös om den inte öppnar luckan!? Eller kan den enkla förklaringen vara att det är stängningsfunktionen som var den avsedda, och öppningen blev sedan en bieffekt? (och därav dess benämning med fokus på stängning?:-) Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.