|
|
|
|---|---|
|
Tjo Va nyss ute o körde en sväng med M5an. Plötsligt blev motor tempen skit hög! Nästan så att de snuddade vid röd markeringen! Dock va olje tempen ca 100 grader?? Kan tilläggas att de tog ett tag innan motorn gick ner i varv också o bilen var allmänt svår körd! Nån som har aning om felet? Termostat stopp, stopp i kylsystemet? Jävligt surt detta då bilen precis har kommit tillbaka från lackering sen första dagen på 1 månad man kör händer detta :-(( Ha de Mvh / Martin | |
|
Kolla termostaten och vattenpumpen... Har för mig vattenpumpen brukar vara lite problematiska... :/ |
|
|
Felet är med största sannolikhet vattenpumpen! Ja kollade gör de själv guiden här på forumet o jag ser inte särkilt mkt liknander från de bilderna jämtemot om ja kolla på min! Allting är mkt mer tight osv.. ändå står det att det är för "alla" Bmw..? Men det är skit samma ändå! Nu är bara frågan, Går det att renovera vattenpumpen eller måste jag köpa en ny? Om jag måste köpa ny vad kan en sådan kosta? Ha de Mvh / Martin |
|
|
En vattenpump är en slitdel som man handlar ny när den befintliga ger upp. Jag hittade inget pris på vattenpump varken på mekonomen eller motornord, men den kan nog knappast kosta mer än 1500 på BMW. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Okej tack greenberg! Jag va rädd att priset skulle var betydligt högre men nu känns det genast bättre :-) Ha de Mvh / Martin |
|
|
Vattenpumpen var nybytt när jag köpte min M5:a så jag ska kolla på kvittot åt dig... Återkommer imorgon! :) |
|
Gemini__ |
Köpte ny vattenpump i våras, kostade 1460kr. Glöm inte att köpa en ny packning i samma veva (18kr). Mvh: Thomas |
|
Vart inne på BMW i dag! De skulle ha nåt på 1600 :- Får väll duga! Hoppas man inte får allt för mkt krångel att byta den dock men det ska nog gå bra! Ha de Mvh / Martin |
|
Gemini__ |
"Bjarre" har i denna tråd skrivit ner en beskrivning hur man går tillväga, kan vara läsvärt: Länk Mvh: Thomas |
|
Jag har en rättelse till min beskrivning i länken ovan ang. luftningen av kylsystemet: Jag skriver att man upprepade gånger måste stänga av bilen pga. för hög kylvattentemperatur. Detta var med min gamla motor som det visade sig att jag fick ut komp. i kylsystemet pga. sprickor i blocket. Jag köpte sedan en "ny" motor och det var busenkelt att lufta kylsystemet på den. Det var i princip bara att fylla på kylvatten och starta motorn full värme och steg ett på fläckten och lufta några sekunder så var det klart. Dock behövde det fyllas på ca. 3 dl kylarvatten når motorn kallnat efter varmkörning. Systemet verkar lufta sig bra själv. Tänk också på att ej belasta motorn för fullt innan den fått svalna av riktigt efter luftningen och du kontrollerat kylvattennivån när den är kall troligtvis behöver du då fylla på lite. Har efter det inte försvinnit en droppe. Ett tips vid luftningen är att se till så att man fått ut så mycket luft som möjligt ur systemet INNAN man startar motorn. Detta görs genom att man "masserar" slangarna ordentligt. Lossa även den lilla slangen längst upp till vänster på kylaren (sett från förarposition) detta är returen tillbaka till expansionskärlet. På mitt gamla expansionskärl var returen täppt vid expansionkärlet vilket ledde till att luften ej gick ur systemet vid påfyllningen så kolla denna. Prova även att lossa på avluftningsskruven längst upp till vänster i motorrummet innan du startar prova då också att blåsa i expansionskärlet och på så vis få ut luft genom avluftningshålet. Du är då även tvungen att lossa den lilla returslangen högst upp på expansionskärlet och hålla för det hået, för annars kommer bara luften ut där och du får inget tryck på systemet som kan pressa ur luften. Jag har även varit i kontakt med BMW ang. luftning av M5:an och de säger att de alltid lufter de kalla dvs. massering och ev. trycksättnig av systemet (tex. genom blåsning i expansionskärlet, se ovan) Mvh. Bjarre |
|
|
Darky: Hur går det, har du hittat felat? Personligen tror jag ej på vattenpumpen då denna har skovlar av metall och inte plast som ex. vissa E39:or som skovlarna brukar ge sig på. Vad jag har hört ang. vattenpumpen på M5 e34 är att de kan skära. Gå pumpen att rotera? Känns den ok? Jag vill inte måla f_n på väggen ännu men jag hade liknande symtom på min och det visade sig att det kom ut avgaser/olja i kylarvatten pga. spricker mellan vid topplocksbultshålen se länk: Länk Känner du/ litar du på lackeraren? Tänke annars att han kanske kört stoll med bilen? Jag hoppas att det "bara" är termostaten, läckage eller något annat "simpelt". Hur verkar kylsystemet annars? Har det försvunnigt någon kylvästska? Är slangarna hårda vid kallmotor? Mvh. Bjarre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.