|
|
|
|---|---|
| Hur är dom att köra med den stora motorn, låter för mej som om färden kan bli ryckig och lite hoppig med en V8 och manuell låda. Har bara kört automat, vad föredrar ni automat eller manuell? | |
|
Micke77: Länk |
|
kilroy |
V8 med manuell låda är optimalt om man vill utnyttja motorns kraft fullt ut.Varifrån har du fått att färden skulle bli "ryckig"...?Jag har kört både E34 (har en själv) och E39 med manuella lådor och föredrar det framför automatare.Automatare är mer bekvämt tycker vissa som inte kan tänka sig en manuellt växlad.Manuella 540 t ex är lite svårare att få tag i...automatväxlade 540 finns det drösavis av...Mvh kilroy |
| Hade en cheva pickup i jobbet som av svår att få att gå "rent" mellan växlarna , men är helt med dej "kilroy" på att man får ut max av motorn och dessutom slipper man oron för dom kända plastkulorna i aut. Ska bara ha en 540 underbara bilar!! Och vill helst ha manuell ! | |
|
Manuell, inget snack, ryckigt? Det behövs nästan inte växlas, om du inte vill förstås, köp en manuell, du kommer inte vilja sälja den, jag köpte en till, bara för att jag gillar modellen så mycket, det tycker jag säger allt?! Mvh Stephan |
|
| Det är ganska stor skillnad på BMW:s V8:or och chevas, så du behöver inte vara orolig. Jag skulle absolut ha valt en manuell, jag avskyr automatlådor. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Framförallt koppling och växellådan mot jänkejärn, där man får meniskskador efter 1 minut vid rödljus efter att kopplingsknät vibbrerat av kramp :) Hur smidiga som helst är manulla BMW med stora motorer att köra. ///MVH Hasso Länk |
|
Fast manuella bmw verkar generellt vara lite halvsvåra att växla mjukt med. Jag har kört rätt många och nästan alla har varit så. Jämfört med andra motorsvagare bilar. Själv skulle jag aldrig vilja ha ett komfortlok som en 5-serie med manuell låda... Speciellt inte en 540 eftersom den motorns resurser gör automaten så levande. |
|
| Det är en speciell teknik att växla manuellt i BMW, det funkar bäst om man kör "motiverat", det funkar sämre om man ligger och glider runt sakta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.