|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har köpt ett orignial luftfilter till en E46 -01. Detta kanske är en dum fråga, men jag har då aldrig sett något liknande.... Upptäckte jag att det nya filteret inte alls såg ut som det gamla. Det nya har ett skumgummilager fastklistrat undertill på filtret och detta sitter stenhårt fast och går inte att ta bort. Själva filtret är dessutom kortare än det gamla. Är det meningen att skumgummidelen ska sitta undertill?... verkar riktigt underligt Här är några bilder: Länk Länk Länk | |
|
Att döma av LX numret så är det alltså Knecht som är OEMleverantör till BMW.. och det är rätt nummer till E46 så det ska vara rätt filter, såvida du inte har en diesel?? Ja, skumgummit ska "neråt" i behållaren, och du ska inte kunna montera det fel, eftersom gummikanten ska vila mot överkant på behållaren och täta mellan halvorna. Du får nog svårt att sätta ihop de om du monterar det galet.. |
|
|
Tackar för svaret. Det är en vanlig 320iM, 2.2l 170hk Själva monteringen blir inte något problem. Jag har bara aldrig sett en sådan svart skummgummiplatta undertill på ett luftfilter tidigare. Varför har man plötsligt bytt "konstruktion"? Verkar som om plattan ska ersätta de centimetrar man kortat av från den gamla modellens filter. Skumgummi-materialet känner jag igen från paketeringen av datorprylar m.m. så det är därför jag blev lite skeptisk. :) |
|
|
Finns ett BMW-originalfilter som har skumgummi längst ner till E46. (art nr. 13 72 1 744 869) Det filtret är avsett för "kalla" och "tropiska" länder enligt BMW. Skumgummit skall troligen fungera som ett grovfilter och fånga upp t ex löv och snö utan att sätta igen den finare filterpappen. Jag hade ett sådant filter originalmonterat när bilen köptes ny. Därefter har jag haft de vanliga filtrena utan skummgummi. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
parolof |
"kalla" och "tropiska", stämmer ju på Sverige, svinkallt på vintern och nu är det tropiskt:-) |
|
Tack igen för svaren Art nr stämmer ja. Om vi säger så här då... Finns det en risk att skumgummidelen försämrar motoreffekten eller har annan negativ påverkan i övrigt? Bilen har kört med vanliga luftfilter nu i 4 år helt utan problem. Tror risken är minimal att det skulle komma in löv eller sand då jag i princip enbart kör i Stockholms innerstad samt kranskommuner. Ska jag byta ut filtret? |
|
|
Jag skulle låta filtret vara kvar till nästa service....det kostar mer än standardfiltret och risken att det skulle leda till sämre effekt eller liknande är nog minimal! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Liten update: Funkat helt klockrent vid aktiv körning iaf. Efter oljebytet låter motorn nu t.o.m. grymmare också... :) Fattas bara ett eisenmann-system då :p |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.