AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.197

CD-växlare till E39?

da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hej!
Är på gång med ett köp av en 528 Touring -97 men tyvärr saknar denna bil cd. I bilen sitter däremot orginal stereo med bandare och radio. Måste man ha en BMW orginal cd-växlare eller går det med vilket märke som helst? Vad är det som krävs för att det ska fungera?

Om man skulle bestämma sig för att montera ur befintlig orginalstereo och sätta in en "vanlig" cd-stereo från typ mds samt en passande monteringsram. Vet någon vad som då krävs för att göra om iso-kablaget där bakom, finns det några färdiga omvandlare att köpa?

Tacksam för svar!
MVH Johan
Det går alldeles ypperligt ( såvid inte det är en Reverse radio ( std i 520,523 &525TDS)9
Finns fler växlare som m.h.a. interface boxar funkar precis som en orginal växlare med ratt knappar och allt ( även växlare som spelar MP 3 finns att tillgå) vanligast är Alpine eller Sony men även Pioneer och Kenwood interface förekommer ( främs i USA då)

Ta bort orginal radio blir INTE snyggt då nya DIN radion hamnar liksom mitt i ( samt att du ev. tappar information i MIDen ( om man nu har det) adapter BMW-ISO finns hos din lokala bilradio bodega

En sökning med den ypperliga sökfunktionen med orden: E39 AND CD ger all info du behöver liksom en koll i under forumet "Bilstereo"

Lycka till
jag har en 523 -96 med sån stor standard-stereo och jag har cd-växlare. sony cdx-434rf heter den, och den sänder ut en FM-signal som radion plockar upp. så man ställer bara in vald frekvens på radion och vips, så har man cd-växlare=)
273
Pärlan
BMW 523i -96
Jag har en orginal-cdväxlare av fabrikatet Alpine i min bil.
Däremot tror jag anslutningarna till huvudenheten kan vara något BMWspecial. (Typ specialkabel eller något.)

BMW - För att det känns rätt!
Lance: men då har du separat fjjärr til växlaren då eller??

Pärlan: Då har du väl ingen Reverse utan en Business radio om den funkar med CD-växlare och din växlare heter nog S-630 och funkar via en liten interface box enl mitt tidigare inlägg

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ja, det har jag. den är monterad framför växelväljaren.
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Det verkar som att bilen i fråga har Businessradio med bandardel.
CD är ett måste för mig. Har denna radio styrning av cd-växlare och hur pass komplicerat är det att få en orginal CD-växlare att prata med radiodelen?

Ett annat alternativ skulle ju vara att byta ut bandardelen mot en cd-del. För som jag förstått så är denna radio tvådelad. Hur lätt är detta att göra och vart kan man få tag på enbart cd-delen?

Tacksam för svar!
MVH Johan
Robsarve
Buisness kan styra CD-vxlare.

Inte svårt att få dem att prata med varandra alls. Kolla att du har kablaget draget bak till vänster bakflygel (bakom hjulhuset) annars måste denna dras.

Det är inte så svårt att byta ut Busness kaseet mot buisness CD, den är knappast tvådelad men är ju kopplad till MID. Hittas lämpligen på www.fbt.se

tycker Erik
daggen: glöm orginal växlare, ta en Sony eller Alpine i stället som spelar MP3..
I slutänden brukar det kunna kosta en hel del med en ny enkel CD orginal ( har hört 6000:- hos BMW...) och beggat är ju alltid beggat..

He
19
Hensoldt
540iA -97
Men platsen där bak är väl typ "formgjuten" för en orginalväxlare. Kan jag ändå stoppa in vilken växlare som helst? Finns väl inga fästanordningsadaptrar?

/Hensoldt
Nja beror på... en del har div fästbyglar för ändamålet ( som man ev. får modifieralite) medan andra bara har enkla förvaringsfack ( gäller touring)

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag rekommenderar cd-växlare pga. att en ny business cd enhet kostar 5000 på BMW & verkar nästan omöjlig att hitta på skroten.
ba
1
bassam_77
520ia sedan-97
jag har samma problem...
jag ar bmw 520ia-97 har reverse radio å jag vet inte om alpina cd växlare passar till min bmw

Iz
1
Iznogood
530iA Touring -02
Jag, liksom många andra undrar om någon har monterat in en Sony eller Alpine växlare i en BMW tillsammans med "orginal" radio?
Vilken växlare har man isåfall monterat in?
Ser man någon skillnad i menyerna eller ser det precis ut som orginal?
Finns det någon som har en bild på hur kablaget ser ut för växlar styrningen?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Länk

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.