|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en briliantröd e34. Följande delar är helt nylackade: bakdörrar, baklucka, bakspoiler, bakskärmar, höger framdörr samt framspoilern. Matta delar: båda framskärmarna, taket, huven samt v framdörr. Jag kan inte mycket om polering och sånt. Men jag fattar nog att jag inte kan polera upp dom matta områdena själv...eller? Hursomhelst så vill jag lämna detta till MrCap. Hur mycket kan dom ta för att polera upp dom matta områdena tro? Tack på förhand! Min Bil - Länk | |
bustorp |
Låter som det har varit en försäkringsskada. Det skulle dom tagit hand om då. Hur som helst så behöver du ett lackskydd för att det inte ska bli likadant igen. Hör med flera än Mr Cap (dom är säkert varken billigast eller bäst) o bilda dig en uppfattning om prisläget. Sthlms bilvård har jag läst mycket positivt om här så det kan vara ett tips. Dom vill säkert ta hela bilen i ett svep om du ska ha ett lackskydd som varar. Mellan 2 500 o 4 000 kan det väl kosta, lite beroende på hur illa det ser ut. Dom kan bli jäkligt taskiga, dom gamla. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Försäkringsskada, nja. Det var en kille som sparkat sönder ena bakdörren, då lackades den och så uppstod det senare en parkeringsskada på andra bakdörren då lackades även den. Bakluckan o andra bakdelar har lackats pga j*vligt matt lack. Framspoiler: ombyggd etc = krävde omlack :) Men men går det att få tillbaka ursprungsglansen på dom matta delarna? Min Bil - Länk |
|
bustorp |
Skulle nästan tro det. Det lilla man kan se på dina foton ser inte så dåligt ut. Självklart reserverar jag mig då det är foto. Kan bli lite knepigare om den är fläckig/flammig eller det är ringar efter kalkavlagringar, framför allt på huv o tak. Men sedan är återkommande lackskydd nödvändigt så länge du vill hålla den fräsch. Det räcker inte med en utan kanske en om året-en vartannat år beroende på dess hållbarhet och din skötsel. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Jag tror att det handlar om lite allvarligare problem, den lack som har mattats,blekts osv har börjat krita, dvs färgpigmenten har dött.... Din bil orginal har en lack utan klarlack, och förmodligen har dom delar som lackats , har gjorts i en bas+klarlack (det börjar bli vanligare) Det blir jättefint när du polerar o vaxar alt lackskyddar, men det blir likadant igen efter nån vecka kanske nån månad. Har en röd lack "dött" går det bara att lacka om, inget annat hjälper, om man inte vill polera o vaxa 1 gång i månaden... |
|
bustorp |
jocke7718: Du tror inte man kan lösa det med Buffer 2000, Mirror Image och glanskonservering? Jag gjorde en 316i-90 för några år sedan som var sådan på tak o baklucka. Det höll i över ett år. Sen såldes bilen så nu vet jag inte. Men visst, det är lite konstgjord andning...... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Jag hade ett tag en E34 -90 som var brilliantröd. Den var ganska kraftigt oxiderad och rosa när jag köpte den, men efter en ordentlig maskinpolering så var den faktiskt i mina ögon som ny, med undantag för stenskotten. Den blev lite tvättrepig under året efter det, men oxidationen kom inte tillbaks. Det verkade vara tjock lack av bra kvalitet på den bilen. Jag polerade nog av en hel del "död" lack, hela garaget var röd-dammigt! :-) | |
|
bustorp, av erfarenhet så vet jag att i 9 fall av 10 då en solid lack utan klarlack har blivit mjölkig, kritning o flammig osv, så kan man inte få tillbaka glansen permanent. En död lack är en död lack. Spelar egentligen ingen roll vad du använder för polermedel o vaxer, nog för att dom medel du nämner är väldigt bra:) Däremot om lacken är med klarlack utanpå är det en helt annan sak. Visst, det kan vara så att bilen du gjorde som höll i ett år kanske inte lacken var så långt gången, då kan det vara lättare att "rädda" den... |
|
bustorp |
Tro mig, den var så gott som slut. Buffer är ett enastående medel när det gäller oxid. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Även jag använde Autosmarts Buffer 2000 i första steget på min brilliantröda E34. Sen använde jag i och för sig ett par Meguiar's-produkter också, så jag kan inte svara för vad det var som gjorde att det höll i mitt fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.