|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en 728iA 1998-1999. Verkar vara en bra kompromiss mellan ekonomi och lyx. Håller ni med ? Jag är inte speciellt hemma när det gäller tekniken. Hur fungerar steptronic ? Gäller det bara automatlådor ? Vad är servotronic resp tipptronic ? Ursäkta min okunnighet. | |
|
En 728 är en bra kompromiss om man kan undvara det där extra draget som en V8 innebär. Men annars är det en driftsäker och relativt snål kärra att köra med den komfort som en E38:a innebär. Steptronic är en variant av automat med möjlighet till mauell växling. Citat"Automatlåda med Steptronic förenar fördelarna hos en automatlåda med AGS med dem hos en manuell växellåda. För att växla automatiskt ställer man växelväljaren i läge "D" eller "S", som är ett program för sportigare körning där växling sker vid högre varvtal. Den adaptiva växlingsstyrningen (AGS) beräknar och väljer vid automatläge det bästa möjliga växelläget med utgångspunkt från olika data om körningen. För att lära sig förarens individuella körstil, hämtar AGS kontinuerligt information om gaspedalens rörelser och läge, jämför varvtal och vridmoment och väljer växelläge efter körförhållandena "Normal", "Vinter" eller "Berg/Start". Automatiken tar också hänsyn till olika slags körsituationer, som täta starter och stopp eller körning i kurvor - allt för att undvika onödig växling. För att växla manuellt utgår man från position "S" i den vänstra växelrännan och trycker växelväljaren kort framåt för att växla upp eller kort bakåt för att växla ner. På så sätt kan man växla aktivt, utan att behöva använda en kopplingspedal. När man vill använda automatiken igen, flyttar man växelväljaren till höger i position "D". "Slut Citat" Och är jag inte helt fel ute är Tipptronic i princip samma sak fast för andra märken än BMW. Servotronic är en liten finess som gör att du alltid har en mjuk och lätt styrning som anpassas efter bland annat hastighet. "Citat" Servotronic är en servostyrning som inte - vilket är vanligt hos konventionella system för servostyrning - verkar beroende av motorns varvtal, utan i stället av den aktuella hastigheten. I praktiken innebär detta en minskning av servoverkan i det högre varvtalsområdet, något som leder till en ännu direktare kontakt med vägbanan och precisare styrning. Dessutom kan man med "sportreglaget" välja en alternativ programmering för styrningen, vilken innebär en ännu sportigare inställning för maximal kontroll. "Slut Citat" Lycka till i letandet efter pärlan. |
|
| Tack för det uttömmande svaret Sail ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
