|
|
|
|---|---|
|
tja, vad kostar det i inköp? vad kostar det att äga? hur mycket inkomst behöver man för att kunna betala för en 530i, 1 år gammal eller helt ny? inkomst: två stycken 20000 kr, 28 tusen efter skatt | |
|
Man brukar säga att bilen tappar minst 50% av sitt nybilsvärde inom 3 år. Så frågan är hur du tänker köpa bilen, kontant eller med finanshjälp. Hur länge tänker du behålla den? Hur mycket får den kosta dig? Köper du en ny eller en som är så gott som ny så har du relativt billig försäkring pga garantier och några reparationer är det inte heller tal om på ett par år. 3 års gratis service ingår under förutsättningen att bilen inte rullar mer än 8000 mil under de första 3 åren. Med andra ord, så kommer din största kostnad vara själva köpet av bilen samt dess värdeminskning. Jag tycker att du ska ta kontakt med en säljare och be honom/henne hjälpa dig att i detalj räkna på den finansiella biten. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
Här är en länk som kan vara utav intresse för dig: Länk _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
grejjen är att jag behöver en bil nästa år, blir farsa om 4 månader. och då vill jag ha en bil som jag kan älska från början, inte som kan ta mig från A till B. Bensin: 2000 Försäkring: 1500 Skatt: ? Lån: 3000 vad 'r det mer som jag kan räkna? hur uppskattar man reparation, servicekostnaderna? |
|
|
gabber, Köper du en helt ny bil så har du ju 3 års fri service. Köper du en 1 år gammal bil så har du följaktligen 2 års fri service kvar. Kör du så pass mycket som för 2000:- i månaden bara i bensin tycker jag att du ska satsa på en 530 diesel, med partikelfilter! Skattelättnader för "miljövänliga" dieselbilar är dessutom att vänta efter årsskiftet! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
jag kommer absolut inte köra mycket med den, kasnke 1500 mil per år om jag har tur. bensinen drog jag bara till med då jag inte har en aning om hur mycket det kommer gå på. men inte mer än 1000-1500år |
|
|
Under de 3 första åren eller 8000 milen är det gratis service på BMW. Därefter kostar servicarna lite olika beroende på var man lämnar in bilen. den dyraste servicen (INSP II) kan hamna på en 7 - 8 tusen kr hos en Aukt. BMW verkstad, medan andra icke, aukt. BMW verkstäder tar hälften så mkt. Skatten är inte så farlig ligger på ca 2500 kr/år. under de första åren så har du vagnskadegaranti, vilket gör att du bara behöver tekna halvförsäkring för att få helförsäkring. bilens garantier täcker vagnskade biten. så du får lite billigare försäkring, 7-800 kr /mån ungefär (väldigt individuellt det där med premier). Därefter blir försäkringen lite dyrare, då man får teckna halv-försäkring. Reparationer bör man inte ha på ett par år när man kör en ny bil... går bilen sönder så är det ju garantier som täcker det. Men säg att du köper en 530 med lite utrustning i, det är inte speciellt billigt.... kommer att kosta dig ca 400 000 kr. då kommer bilen att tappa 200 000 kr i värde under de första 3 åren... slår man ut det på en månad så tappar bilen ca 5600 kr i värde på en månad. ska du betala 3000 kr /mån på bilen så kommer det täcka hälften av bilens värdeminskning. om du är med på hur jag menar. Så det som kommer att vara i särklass dyrast för dig är bilens värdeminskning, som inte är liten. Har man otur så kan man hamna i en situation där man efter 3 år har en skuld på 250 000 kr på en bil som är värd strax under 200 000 kr. ett tips är att kolla på bilar som är 2 - 3 år gamla, och som har genomgått den största värdeminskningen... då får man ta en mkt mindre smäll när man ska sälja bilen vidare. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
När jag skrev: Därefter blir försäkringen lite dyrare, då man får teckna halv-försäkring. så menade jag givetvis hel-försäkring. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
det du skrev om billigare försäkring första åren var ju kul att höra men resten om värdeminskningen var ju inte bra. jag vill helst köpa en 1 år gammal men vad förlorar man egentligen på det? den har då tappat i värde lite och garantier finns fortfarande kvar. räcker det att behålla en 530i 2004 med 28 i inkomst efter skatt. 1 unge hemma och lån på bostad 600000 enligt mina beräkningar så räcker det men vad vet jag om hur mycket en BMW kostar. jag är bara glad att jag en dag kommer äga en. |
|
|
Mugge: Om man lånar pengar så ska ju även ränta betalas vilket gör att dom 3000kr/mån egentligen bara kanske är 2000 kr i ren amoritering. ___ //Ulf |
|
|
Kalle: räknar du att brytpunkten för att en 530d ska vara mer lönsam till att vara så låg som 2000mil/år? Jag har aldrig räknat på det då diesel aldrig varit ett alternativ men jag tycker alltid att det pratas om mer mil/år än så. ___ //Ulf |
|
| jag hade hoppats att det hade täckt med räntan också i 3000 | |
|
Jag tycker att du ska ta kontakt med en säljare.... så kan han hjälpa dig med den ekonomiska biten. så kan han räkna fram en månadskostnad till dig... så får du ta ställning till om du tycker att den är rimlig eller inte. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
Att äga en BMW är inte dyrare än någon annan bil. De är dyra i inköp bara. I Vi bilägare så testade man BMW 320 E46 mot volvo S60. Skiljde 40-50k i inköp men efter 10 000 mil så var BMW billigast totalt (att serva en volvo är inte billigt). Själva ägandekostnaden är enkel matematik bara. Håller med föregående ägare, om du är osäker, köp en bil som är 2-3 år gammal så slipper du ta den största värdeminskningen. En kompis köpte en 530i -01 som gått 11k mil. Bilen är i det närmaste som ny men priset var bara 30-35% av nypriset (han importerade själv). Även om du köper svensksålt eller redan importerat så är prisbilden bättre. Allt handlar ju om hur mkt du tycker att du har råd med. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
ok, tack grabbar får tänka på detta riktigt noga innan och snacka med en säljare. tack igen |
|
|
gabber: du ställer frågor som ingen kan svara på. Att få ut 28' i handen kan räcka till väldigt mycket bil för vissa medan andra knappt har råd till en bil. Det beror ju givetvis på vilka övriga omkostnader du har, dels dom fasta som månadsavgift på lgh, el, fösäkring,mm. Sen vet vi ju inte om du smäller ett par tusen på krogen varje helg eller har någon hobby som kostar pengar. Det finns ju 100 parametrar och det är bara du själv som kan reda ut detta genom att kolla igenom dina papper och göra en egen kalkyl. Glöm inte att det kan kosta en slant när en unge kommer. Mycket prylar som ska skaffas ;-) Sen håller jag med om att det vettigaste är att skaffa en bil som är 1-2 år gammal och kanske rullat en 3-5000 mil. Själv köper jag alltid nästan nytt även om ekonomin skulle tillåta nyköp. Tycker helt enkelt inte det är försvarbart att bränna så mycket pengar i värdeminskning. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.