AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.193

E30 centrallås fungerar ej

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Mitt centrallås på bilen fungerar inte, har inte gjort det så länge den vart i min ägo.

Visst är det så att hela systemet måste vara en sluten krets för att det ska fungera?
Bakänden är rensad och skuffen öppnas med knapp inifrån. Jag har inte kollat så noga men jag tror att tidigare ägare använt sig av centrallåsmotorn till öppningsanordningen.

Går det att bygla kretsen på något sätt så bara dörrarna låses?

Kanske lite rörigt förklarat, men jag vet inte hur jag har lite svårt att uttrycka mig. :P
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Kan vara värt att kolla styrdonet till c-låset. Sitter bakom högtalaren i vänster A-stolpe. Har bytt två på min...
svintoleffe
Iannat fall, kan det vara så att det är glapp i mellan förardörranrna, har kanske ergat där, o funkar det inte, har varit med om det.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Min bil låser dörrar och baklucka, men när jag låser upp händer det inget på passagerar sidan och bakluckan.

Någon som vet var felet kan vara, låset har fungerat utmärkt till i onsdags kväll.

/Fredrik
sa
124
saaek
320i -89
Fredrik M:
Låser du upp med fjärr eller med nykeln i förardörren? Använder du fjärr så testa att köra med nykeln, funkar det då så är det antagligen något fel med fjärrstyrningen.
Om inte så är det antagligen den ena sladden till motorn på förarsidan som är av. Mitt centrallås i e30in är egentligen från en Opel kadett, men det borde funka på samma sätt som ditt.
På mina motorer fanns där iallfall fem sladdar. Två av dom var för typ lägesavkänning av motorn. När man låser upp skjuts dras ju motorn ut, och då skickas en signal på den ena av dom två sladdarna till dom andra motorerna som ställer sig i samma läge som den som skickade ut signalen. Samma sak när man låser fast signalen går på den andra sladden.
Antagligen är det ett avbrott i sladden signalen när man låser upp. Vilken färg det var på dom olika kommer jag tyvärr inte ihåg, men det är ju ändå inte säkert att opel kör med samma färgkombination som bmw.
Har du tur så har du avbrott på samma ställe som jag, vid styrdonet. Mycket lättare att hitta än om det mitt på.
Kan också hända att det är reläet i styrdonet som är kasst.

Hoppas att du får rätt på det! Piss irriterande problem!
Lycka till!
Jag har ingen fjärr, använder nyckeln. Får plocka loss insidan på dörren och kolla. Det är tyvärr ett glapp jag har, för det fungerar som det skall ibland.

Tack för tipset!

/Fredrik
svintoleffe
Jag kan nästan svära på att ddet säkert sitter i dörrsidan, dom brukar oftast antingen erga eller så går går dom av.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.