AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
17.171

Sportluftfilter? Kan ge 15 hästar?

Sida 2 av 2
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Alltså om man inte hämtar luften direkt från grillen eller möjligen genom hjulhusen så kan man rimligen inte få annan luft än motorluft. Skärmning eller inte skärmning så är det likväl luften från motorrummet man suger in i motorn.

Ska man ha någon somhelst effekt av ett sportluftfilter, bör det rimligen vara ett insatsfilter i originalbox. Jag vet inte om det ger någon effektökning, men det låter skönt dovt i min bil iallafall.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Vi körde brorsans Honda Civic 1.5 utan luftfilter i ett år.. Det gjorde att bilen drog 2-3 cl mindre per mil, men någon effektökning blev det inte. Varken rövdyno eller 80-150 km/t på femman, vilket vi provade.

Polarn har haft motorcykel motorer upp på bänken med orginal. sport samt utan luftfilter på dynon och det gav ca 1-2 hästar på topp UTAN luftfilter, men ingen skillnad mellan orginal och sportfilter. Då snackar vi extremt högvarviga liters motorer som utan överladdning ligger på 180 literhästar.

Så kort och gott så är sportluftfilter en onödig utgift på en otrimmad insugsmotor.

Mina 2c

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Stämmer det som de skrev i början av tråden, att kall luft ger fler hästar?
Jag har då inte märkt av att bilen skulle gått bättre i vinter...
För det måste väl varit tillräckligt kallt:)
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Simon76

På vintern går ju allt i bilen trögare pga kylan.
Du får mer syre i kallare luft. Alltså mera bränsle dvs mera effekt.
Sen om man märker det är en annan sak. Testa i brombänk får du se.
Peter.O: så på vintern har bilen fler hästar än på sommarn, är det detta ni menar?

jag tycker själv det känns som det är en viss skillnad.. men kanske bara är jag.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men på vintern får ju däcken inget fäste i marken! J*vla skit! :)
Det är inte bara en kalla luften som spelar in. bara för att göra en lång historia kort:

# Varmare väder - Mindre effekt
# Kallare väder - Mer effekt
# Högre luftfuktighet - Mindre effekt
# Lägre luftfuktighet - Mindre effekt
# Högre lufttryck - Mer effekt
# Lägre lufttryck - Mindre effekt
# Högre höjd över havet - snålare blandning
# Lägre höjd över havet - Mindre effekt

Så det man vill åt är ett högtryck, måttlig luftfuktighet och kall luft. Gärna i New Orleans där staden ligger under havsnivå. Problematiken är ju att kall luft innebär torrare luft och därav mindre effekt och ofta är Högtryck = bra väder som i sin tur innebär varmluft(iaf på sommarhalvåret då man vill utnyttja sin prestanda).
al
60
alyzzer
Miata Nb
Golf 7-1,4 tsi
Köper man ett k&n sportluft och sätter in i org boxen. (där jag antar den får plats) vad får man ut av det? Låter det ens mer då? När luftfiltret är instängt borde det väl inte låta mer tycker jag. Och ingen effektökning? 325/330 e90

11 år gammal tråd:)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det bästa att allt tycker jag är att BMWs insug suger in luften fram och alltså ÄR "cold-air-intakes" vilket montering av eftermarknadsfilter i motorrummet INTE är. :)

Dessutom sker uppvärmningen av insugsluften inte just där luften sugs in utan när luften åker genom hela insugssystemet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Panelfilter av "sport-typ" i originalluftburken ger ingen effektökning i din BMW, men det riskerar att förstöra LMM och slita mer på t ex. ventilerna i motorn pga. mer smuts och olja som släpper från filtret och följer med insugningsluften.

Så i mina ögon är ett panelfilter av sport-typ en totalt meningslös produkt...det ger inte ens mer insugningsljud som ett öppet filter gör - om det nu är det man är ute efter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.