AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
17.170

Sportluftfilter? Kan ge 15 hästar?

Sida 1 av 2
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Hej!

Läste i Haynes Tuningbok precis. Där står att om man lyckas pressa ner insugluften med 50 grader så har man ca 15 kusar till att leka med? Låter fullt troligt i mina öron? Eller?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
PETER.O
Kall luft ger mer hästar, men vad har det med sportluftfilter
att göra?

Peter
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kall luft har högre densitet än varm luft, det vill säga att kall luft har högre syre-täthet eller syrehalt än varm luft. Ju mer syre du pumpar in i motorn desto bättre förbränning, till en viss gräns givetvis.

Men eftersom sportfilter inte kyler luften så ger den heller inte fler hästar. Många som monterar in konfilter i sina bilar skärmar inte av filtret tillräckligt bra, vilket resulterar i att motorn suger in varm (motorrums)luft istället för kall-uteluft. Och det gör att man tappar hästar jämfört med original filter.

Däremot låter sportfilter många gånger bättre än originalfilter. Tester har visat att många av BMWs luftfiltrar och filterboxar (påverkar flödet mer än själva filtret i sig) har så pass bra flöde att man inte tjänar något på att byta till sportfilter.

Sportfilter låter bättre men de släpper igenom mer skit också, som på sikt kan skada lmm med mera.

grizzli
Om man t ex plockar ur en strålkastaren och placerar luftfiltret där
? då tjänar man en hel del tror jag iaf. För varje 5:e grader man sänker tempraturen ökar effekten med 1%. Så står det iaf.

MVH//Anton

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
men sportluftfilter sänker inte temperaturen... hur skulle den kunna göra det? den har väl ingen inbyggd AC.

Ditt originalfilter och originalfilterbox suger redan kall luft utifrån... så att sätta filtret där en strålkastare har suttit ger i bästa fall samma effekt som ditt original-filter.

Dessutom så kommer du aldrig att känna av en effektökning på 1%.

Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Jo men däremot så tar ett sportluftfilter igenom mer lufft villket medför en minder effektökning. Det blir inte kallare luft, men mer.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det ger bara mer effekt om ditt orginalluftfilter utgör en begränsning. Ett luftfilter är ingen kompressor, du får inte in mer luft i motorn bara för att det i sig kan släppa in mer luft.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Gonucku:
Varför släpper ett sportluftfilter igenom mer luft än ett originalfilter? Varför skulle tillverkaren ha byggt in en begränsning i filtret från fabrik?

Det vore väl som att slänga i en näve grus i insuget när bilen levereras till kund. Helt meningslöst och bara negativt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gonucko: Som Drutten skriver så är det inte filtret som skickar in luft i motorn utan det är motorn som suger in luft. För en standard BMW-motor så utgör inte ett originalfiler en direkt begränsning av hur mycket luft motorn suger in vilket gör att ett sportluftfilter (som iof oftast har ett något mindre motstånd) inte gör någon märkbar skillnad. Har du däremot en modifierad (trimmad) motor så kan det vara så att originalfiltret kan komma att utgöra en begränsning och att det då kan finnas effekt att hämta genom att montera ett sportluftfilter MEN som många har erfarit så har faktiskt bilen tappat effekt med sportluftfilter på.

___
//Ulf
Vill inte påstå att jag märker nån som helst skillnad mellan org. och sport filter på min bil iaf, förutom det betydligt mycket högre insugningsljudet...
gr
407
grizzli
Nån skillnad gör det kanske inte men jag skulle aldrig montera en avskärmning av metall runt den! Det är nog det dumaste man kan göra!?

MVH//Anton

Länk
om ni tror att det gör skillnad så ta bort filtret och rejsa och ta tid och sätt tillbaks och klocka igen 0-200
nr
26
nrj
325iA -92
Mugge.. Du skriver: Sportfilter låter bättre men de släpper igenom mer skit också, som på sikt kan skada lmm med mera.

Kan du visa någon seriös undersökning som bevisar ditt påstående att sportfilter släpper igenom en massa skit?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Läs detta test av sportluftfilter:Länk

För övrigt kan jag säga att jag testade med sportluftfilter på min bil. Den tappade märkbart effekt på toppvarv. Det slutade med att jag stack ut på motorvägen och testade mellan 100 km/h och varvstoppet på 3:ans växel (ca 148 km/h) Med Öppet filter fick jag 8,1 och 8,2 sekunder. Sedan stannade jag och bytte på sillekrog. Efter bytet kände jag direkt att effekten var tillbaka det visade sig även på klockan. 6,9 och 7,4 fick jag på dessa repor. Alltså en tydlig skillnad. Effektförlusten beror till stor del på att filtret fick i sig mer varmluft än innan.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Använde du CDA box eller ren öppen filter?
Utan boxen förstår jag att ditt påstående stämmer.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Mocke:
Ett vanligt öppet filter utan nämnvärd avskärmning. Dvs jag placerade filtret där original luftfilterbox annars sitter. En CDA box är ju en konstruktion som leder sval luft utifrån igenom filtret och in i insuget.

De som köper en CDA box är nog förhållandevis få i jämförelse med alla som köper ett vanligt öppet filter. Så det är nog bra med en liten varning. Och jag är ganska övertygad om att det inte hjälper med en vanlig avskämning i aluminium. Original suger ju oftast bilarna luften utifrån. inne i motorrummet blir det betydligt varmare, och då hjälper nog inte en liten avskärmning.

En CDA box eller original är nog att föredra om man bryr sig om prestandan. Dessutom tror jag inte att en CDA box är så mycket bättre än original. Som bla "programmer" skrev längre upp så är knappast originalfiltret flaskhalsen.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag har en box med BMC filter.
Kan lungt påstå att bilen rör sig bättre speciellt vid riktigt varma sommardag, och ljudet är ett riktigt + i förhållande till tråkiga ljudlösa e46-or.
Ett nytt sportsystem är på gång till hösten o då kommer nog filtret få ännu mer rättvisa.
svintoleffe
Ska man köra med sportfilter, då ska man köra med orginalboxen.
Då ger det bäst effekt, för bilen suger i sig varmluften iannat fall.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Hej ett öppen sport filter kan aldrig ge hästar det är bollskit. När man gasar från början så tappar man mellen 4-8 häst för insuget får mer luft i sig så bilen tappar kraft bilen klarar till vad bilen är tillverkan till alla filter tillverkare är STORA bluff K.N GREEN m.f En öppen filter kan också skada bilens luftmasse mätare kan kosta mellan 4000 5500kr en för filtret är tillverkan av en speciel olja som fasnar på bilens luftmassemätare som till sin tur förstör mätaren. jag rekomederar att alla som har ett sådan filter TA BORT DET.

ni som har filter lyssna på bilen motor när ni gassar från början och testa med orginal filter så hör ni skillnaden

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Dagens trådlyft :)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ja nästan fem år, hur sjutton hittar folk på så gamla trådar?? Men nu när den ändå är lyft kan jag väl dela med mig min erfarenhet. Jag köpte ett K&N panelfilter till min bil och mätte 0-60mph och 0-402m med G-tech före och efter. Det va ingen prestanda skillnad alls! 0-60mph låg på 5,2s-5,5s och 402m på 13,7-14,1s både med orginal pappfilter och K&N filtret MEN om man lyssnade noga hörde man ett liiitet dumpljud vid fullgasväxlingar så luftfiltret fick va kvar :) Men snart ska jag chippa bilen och samtidigt byta ut luftburken mot ett öppet filter med dubbla koner. Det borde ju göra skillnad så jag ska försöka göra samma prestandatest då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.