AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.507

BMW 740 -e32 -93. Kvalitét ?

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hej.
Det är så att jag har en Oldsmobile Toronado -71:a. 455" rikligt utrustad fullsize bigblock coupé.
Det finns 2 st. av denna bil i Sverige, vilket gör den relativt unik.

Nu är det så att jag eventuellt blivigt erbjuden att byta den rakt av mot en BMW 740i -93:a och vet inte om jag vågar.
Min olds. är i "skapligt" skick. Motorn är nyrenoverad, och inredningen är ny, men en ny lack är den i behov av.

BMW:n är enligt ägaren i fullgott skick, nybes utan anmärkning. Vinrödmetallic, vit skinninredning, all utrustning, fabriksmonterad GSM-telefon mm.

Kruxet kommer till att BMW:n är en helt underbar bil att köra, men oldsmobilen är såpass unik att jag vet inte om det är värt att byta bort den. BMWn:s attityd och känsla lockar, men ett strög en sen sommarkväll med oldsen är riktigt trevligt det med.
Att trampa ur en 740 på motorvägen är underbart, detsamma är det att höra en 7.5 liters V8 gå på tomgång... mm. mm.

Är det någon som har någon idé om detta. Hur skulle ni göra om ni satt i samma sits.
Är en BMW 740 såpass bra, att den är värd att byta mot en bil som det finns 2ex av i sverige ?

Bör tilläggas att jag är väldigt svag för bmw, och för v8 motorer, så jag anser att en 740 är lite av det bästa från två världar. Å andra sidan gillar jag verkligen min Olds, både till utseende och körupplevelse. Visserligen tar oldsen ca 2.5 liter milen, vilket gör att man inte brukar den speciellt ofta.

Vad ska jag göra ?!?! Har legat sömnlös och grunnat på detta nu ett tag :)
Byta rakt av tycker jag inte är någon bra affär för dig, 740 E32 har tyvärr "för säljare" mycket dåligt andrahandsvärde, jag skulle värdera 740:in till 30-50tkr, och Olds:en borde ge mer pengar?!, du gör en bättre affär genom att sälja din Tornado först, och därefter köpa en 740:i, eller varför inte komplettera vagnsparken med en 740, och behåll Olds:en?

Mvh Stephan

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Stephan735i >

Jo, hade jag haft möjlighet att köpa en 740 och samtidigt behålla Oldsen så hade jag nog gjort det. Men mitt garage tillåter inte plats för ytterligare en bil, och min tanke är att bara ha en lite speciell bil, och en vanlig bil. typ.
Nu är väl en BMW740i inte så värst jättespeciell, men det är ju en underbar bil att köra och åka i. Toronadon kan jag ju tyvärr inte bruka mer än soliga sommardagar, så den står mest stilla större delen av året, och kostar multum så fort jag ska köra den. Och lägger jag ny lack på oldsmobilen så vet jag att värdet på den stiger till omkring 70-80k. Men å andra sidan har jag redan lagt många timmar på den, och börjar bli lite trött på att meka med den...

Är så kluven, men det bästa kanske vore att jobba några timmar till och sen kränga av den dyrt...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag tycker det verkar synd att göra sig av med en så unik som väl även är framhjulsdriven?? eller blandar jag ihop den med någon gammal cadillac.
En fin BMW 740 93 kan du köpa för 30 tkr, vad tornadon är värd vet jag inte men det borde väl vara mer?

BMW CS #5139
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
J.L >

Japp, det stämmer att den är framhjulsdriven. Den är "kaross-broder" med Cadillac Eldorado.

Det finns lite bilder på den på Länk

Får man verkligen en fin 740 -93:a för 30.000:- ?

Gubben som säljer sin 740 begär 57.000:- för sin.. :O
Bi
5
Big Mac
730iA -93
E du inte iordning byta rakt av Oldsen är säkert värd det dubbla. Sålde skälv en Catalina -69 Cab för att köra en ny finbil i familjen. Ångrar mig varje kväll och ännu mer när det är fint väder ute och jag bara kan öppna takluckan visst det är v8 i beemern men var är känslan. Jo i din Olds. Glöm det! Man bara tror man spelar i en annan division men det gör man inte man tröttnar och det blir en vardagsbil tillslut. Varför tror du han vill byta? Jo han vill oxå känna känslan av Detroit Iron.

Big Mac
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
ser trevlig ut! jag har alltid älskat jänkare även om jag inte har ägt någon "riktig" själv.

57000 var ju ett riktigt överpris! för dom pengarna kan du istället få en hyfsad 740 95a E38 så satsa på en sådan istället för dom pengarna!

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Big Mac:
Kör du limosine?

BMW CS #5139
Bi
5
Big Mac
730iA -93
Jäpp

Big Mac
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Länk

Länk

som sagt inga problem att hitta en vettig 93a för 30.000 kr

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Big Mac:
ok! har du en egen bil?
Vi brukar skuva en del i Lincoln limosar på mitt jobb.

BMW CS #5139
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
-BYT EJ- så nu slipper du ligga sömnlös :)) Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag gillar avslutningen i JLs 2:a länk.

"Hälsning till TV4
DRA ÅT HELVETE!!!"
Bi
5
Big Mac
730iA -93
Jo en Lincoln Town Car 120"
Vi får tjöta mer en annan gång för nu skall jag packa och åka till Power Meet i Västerås. Jo de va en sak till Detta forum är en kanon grej att ha till hands när man skall reparera Beemern så tack till alla Bmw ägare/meckare för all hjälp. Tror nog att den hade blivit reservdelsbil annars. Ha de gött

Big Mac
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Daniel.F... >

Hehe, nu fick du mig att älska min gamla olds som den jätteklumpekloss till bil som det är. Underbar bild, med underbar text :)

det kanske är lite dumt att byta bort den mot en "mängdbil"...
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Kul att se att Mudden hittat hit..

mvh Johan.

Länk
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
LTK >

Tjenare.. Jodå, jag har allt vart här och spanat lite nu och då.

Vad tror du om mitt lilla dilemma ?

Ses imon btw :)
GS
42
GS455
525iA -95
Mudden>>
>det kanske är lite dumt att byta bort den mot en "mängdbil"...>

Japp!! Håller med!

Jag ler varje gång jag startar min!
Se länk!

B-O
Länk
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
GS455> :P

Kan förstå att du ler när du startar den :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.