AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
887

Varför har den blivit tröttare ?

Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Tjenare,
Har den senaste veckan börjat uppleva att bilen känns slöare. T.ex är det dåligt drag i den om jag skall starta i uppförsbacke. Kan också känna att den inte vill växla över tillräckligt snabbt från ettan till tvåan på aut. Gjorde insp 2 nyligen så den bör ju vara fräsch och pigg.

Någon som har några funderingar ???????
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Snälla du. Om vi överhuvudtaget skall kunna ha en åsikt så får du väl berätta lite mer om symptomen. Annars blir det lite som att svara på frågan: "vad går bilen på?" (bensin ... hjulen ... marken ...)

Berätta gärna lite mer så kanske det finns hjälp att hämta!
Je
10
JesperH
528i Touring -98
Hej Christeen, kan det här vara nåt?

Länk

Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Hejsan igen,

Efter att ha läst JesperH:s länk så kan jag säga att symptomen känns igen. Bilen är helt orkeslös, låg bakom en tradare på motorväg och skulle köra om men fick lägga ner då bilen inte svarade alls trots att jag växlade ner. Bilen startar som vanligt och har normal tomgång men om jag börjar varva så känns det att det inte är något drag i den.

Hörde med verkstaden vad dom trodde, och dom tror att det är katalysatorn som är igensatt. Behöver jag byta katalysator eller går det att fixa den jag har. Läste i länken att det var en kille som " rensat rent sin katalysator " vad händer då vid nästa besiktning. Tacksam för alla svar då bilen skall rulla på semester på Fredag
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Rensar du katten kommer du få nedslag på för höga avgasvärden. Mao=ombesiktning annars körförbud. Det enda man kan göra om katten är dålig är att byta ut den, skaffa isåfall en med metall kärna som har bättre hållbarhet.

/Per
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
OK,
Då blir det att byta kat givetvis. Då kommer ju nästa fråga, var köper man en kat till rätta pengar. Läste ett annat inlägg om någon som köpt en kat för 1600 i Borås trakten. Någon som har andra ställen som ni kan rekommendera ?????? Jag har skickat mejl till raka rör och väntar på svar därifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.