AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

E34 Executivepaket?

Hej

Ser att det ofta står executivepaketet i annonser på E34. Vad innehåller detta?

Mvh

anderz
Bilen är nerlackad,instegslister med bmwlogga,textilmattor,klima,mm små lull
Hej hej! Jag har en 525iA executive, och tänkte berätta vad det betyder! som "anderz" säger så är den nerlackad, aluminium instegslister med "BMW", klima (klima x2 för att vara exakt - En för varje sida, och så é den lite kraftigare än den vanliga), textilmattorna vart borta när jag köpte den, men ska få nya till sommaren! Mera är det (ofta, vågar inte lova att det ALLTID innehåller, men tror det!) elspeglar (uppvärmda), komfortstolar (skinn), träpaneler, GSM-telefon, eltaklucka, elhissar runtom, antenn med förstärkt mottaging (placerad i bakrutan), 540 front (bla. bredare "njurar" i kylaren).. Uttrycket "executive" lever fortfarande kvar i bilvärlden. VOLVO har tex en S80 executive, den är lite förlängd, samt har kylskåp mm.. Brukar ofta kallas "direktörsdroskor", och det är en rättså bra beskrivning! Slutligen - En lite personligare, trevligare bil! :)

Olio
Ok, det var såpass mycket ändå. Tack!
Just vad somingår i executivepaketet verkar vara en mycket svår fråga. Frågar du 20 olika BMW-ägare så får man nästan 20 olika svar. Anledningen till detta måste vara att nästan alla som sålts med executivepaketet har troligen någon ytterligar utrustning från fabrik. När den sen säljs som begagnad så blandar folk ihop vad som är executivepakete och övrig utrustning.

Jag var för någon vecka sedan och provkörde en 95'a medjust detta paket och den hade inte skinnstolar, inte GSM-telefon, inte elhissar bak och ingen taklucka.

Den bredare fronten kom på v8'orna redan 93 och kom sedan på alla övriga på årsmodell 95 alltså inte bara på executive-bilarna.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

...ursäkta alla språkmissar, men jag hoppas att budskapet gick fram iallafall.

mvh
Berg

Klart och tydligt:)

Tack!
Det är precis som anderz och Berg säger, inklusive träpaneler men inte skinn och taklucka. Elspeglar och antenn i bakrutan hade alla, dock kom den bredare "540-grillen" redan mitt i modellåret 1994. Jag tror det var från april eller maj -94.
Mvh
så för att komma till pudelns kärna:

Excutive paketet har vissa likheter med termen fullutrustad allstå..

(tydligen har jag visst nåt sånt paket med ( sa säljaren)...)
Executivepaketet svensksålda 5-seriebilar -95 (enligt försäljningsbroschyr):

- klädsel flockvelour
- instegslister text "BMW"
- nedlackering
- bagagenät fram på passagerarsidan och i bagageutrymme
- högglanspolerad ädelträpanel
- metalliclack
- stöldlarm med fjärrmanövrering
- eluppvärmda speglar, dörrlås och spolarmunstycken
- elhissar fram (standard på 525i)
- velourmattor
- luftkonditionering (AC)
- tempostat

Mvh
/Janne
Med risk för att låta som en besserwisser.....
....vad är en tempostat??

mvh
Berg

Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
farthållare
Det låter vettigt om det kommer från broschyren.

Skälet till att jag undrade var att jag ville veta om min var utrustad så. Tyvärr saknar jag träpaneler och instegslisterna så saken är avgjord.

Mvh
Har du försäljningsbroshyr på 525i e34??

Olio
Några rättningar bara, jag tror att Janne menade tempomat som mycket riktigt är en farthållare (tyskt ord). Sedan en oviktig sak, S80 Executive är mig veterligen inte förlängd. Vad dom gjort är att dom sänkt ner baksätet och flyttat det lite längre bakåt. Mao, tog man bort det lilla executive-märket på bakdörrarna skulle det vara mycket svårt att skilja den från en vanlig S80.
mja... det är möjligt att man på Hissingetraktorerna slutat skarva dom, 960/S90 Exc var 10 cm längre iaf

Traditionen med Exc Volvo är gammal, redan Ola Ullsten hade en som tjänstevagn ( Som för övrigt sen köptes av Christer Glenning som tillrågapå allt, dog i den läckert Guldmetallicfärgade 264 Exc utanför Korvkiosken Kvällskröken i Eskilstuna på väg hem från Volvotöntarnas mecca - Vallåkraträffen)

Mvh

Institutet för oviktiga fakta
Zhivago: Nja, BMW kallade den officiellt för tempostat tidigare. Mig veterligen har aldrig tempomat använts som officiell benämning. Däremot har man på senare år vacklat mellan "Elektronisk hastighetsreglering" och - farthållare!

Mvh
/Janne
Janne, där ser man. Då får jag tacka för att även idag ha lärt mig något nytt =). Har läst så mycket annonser att jag var säker på att det var tempomat du menade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.