|
|
|
|---|---|
|
Alla ni som äger (eller har ägt) en 316 318 med e46 karossen, Saker som kan vara av glädje till andra e46 ägare som t.ex.: * vanliga fel * bra och billig tuning * var rosten kan gömma sig * missljud och ev. andra saker som kan avslöja dyra reperationer * reperationer som man själv enkelt kan göra * hur man underhåller den så den håller längre ... och vilken av de 2(316-318) som ni rekommenderar vid ev köp och vilken årsmodel är bästa köpet och vad kan ligga priset... | |
|
Rost är ett vanligt problem. BMW bilar tillverkade under slutet av 90-talet och fram har dragits med obehagliga rostproblem. E46-modellen har inte kommit lindrigare undan än sina syskon. Kolla främst på bagageluckan, på motorhuven (även undersidan), samt på de vanliga ställena så som skrämar, dörrar osv. Det har varit en del strul med framvagnen på E46an, det ska tydligen vara någon form av felkonstruktion av länkarmarna som gör att de inte håller speciellt länge. De flesta har fått sina bytta på garantin och om dessa sedan håller bättre än de så satt på från början kan jag inte utala mig om. Men problemet ska tydligen vara ganska kostsamt att komma till rätta med om man köper en bil med dålig framvagn. Det finns mycket skrivet om det här problemet. Fläktkopplingen på E46 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kökörning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kontrollera fläktkopplingen genom att ta tag i fläktens vingar och känn efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. En fläktkoppling kostar ca 1.400:- Kolla bromsarnas funktion och provkör bien noga (det ska inte finnas vibrationer eller konstiga ljud) (klonk ljud ska inte finnas när man kör över gupp eller andra ojämnheter). Kolla igenom bilens dokumentation ordentligt och se så att bilen är servad som den ska vara, det står i serviceboken hur den ska vara servad. Är bilen ofta servad av en och samma verkstad, så kan det vara klokt att ringa till dem. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
Alltså det är inga fel på E46 länkarmar av förstärkt typ. Däremot spindelleden är lite svag. På e46 är dock spindelleden en del av länkarmen. Det finns dock företag som pysslar med att pressa in och ur dessa. Bland annat jarls om jag förstått det rätt. Vad jag vet så har inte E46 någon fläktkoppning alls. M54an har en stor elfläkt/kondensorfläkt och sen inget mer. På m52TU sitter det en kondensorfläkt och ett annat fläktpaket innanför. Detta med högre temperatur vid kökörning har jag aldrig hört talas om. Det finns ett känt termostatfel på tidiga e46. Plast som håller termostaten pajar. Nytt termostathus+ temostat kostar runt 1500 kr inkl byte och glykol på bmw. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det med fläktarna skrev jag eftersom det är samma motor som sitter i E39 och E46 (främst de raka sexorna). Har man sedan plockat väck viskon i E46an, så är det ngt jag har missat. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
Mugge: Nej, så verkar inte vara fallet nu när jag kikat i ETKn. M52TU har viskokoppling, men M54 har det inte. Som jag skrev ovan så finns det bara en stor elfläkt på M54 och inget mer. Däremot på E39 med M54 motor så finns viskokopplingen och separat kondensorfläkt var. Smått förvillande helt enkelt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Köp inte en tråkig bil bara för att den är billig, välj det exemplaret du vill ha. Mycket utrustning och M-paket gör bilen mera lättsåld. Lyssna på din intuition om bilen känns fel av någon anledning så är den oftast det. Testa gärna bilen innan köp för säkerhets skull. Räds inte att ringa tidigare ägare och fråga om reparationer, krockskador och mätarställning. Var mycket noga med att kontrollera rost i alla skrymslen och vrån. Speciellt i dörrarnas nederkant, baklucka och huv. Välj en 318 från 02 med nya 143hk motorn och "faceliften", för den lär hålla värdet bäst. En bit över 100 och uppåt får man ge för en sådan färdigprutat. Touring håller värdet bättre... | |
| Jag har en 316 här i DK och är mycket nöjd. Bra kvalité på bilen som är tillräckligt snabb för vanlig körning. Vad jag har förstått, är dom något billigare än 318 i SE och därför kanske ett bra köp, eftersom skillnaden melan dom två är ganska liten. | |
| visst har 316/318 kamrem och 320 o uppåt har kedja? | |
|
bmw_patricia: Nej alla motor i E46 karossen har kedja. Dock stämmer ditt påstående på tidiga årsmodeller av E36 karossen. Dvs, under M40ins levnadstid, vilket är 91-94. Därefter ersattes M40 med den betydligt potentare M43 motorn som hade begåvats med en kedjedriven kamaxel. _________________ ///M som i Mugge. |
|
|
Har en 316 -01 som är jag mycket nöjd... Speciellt de gånger jag tankar eller kollar snittförbrukningen... Jag ångrar aldrig att jag gick ifrån 6 cylindrar till 4 st... Dels är bilen billigare att göra service på och sedan är den givetvis bensinsnålare... Hurivida du väljer 316 el 318 har nog inte så stor betydelse då dessa är likadana motorer... Dock är skildnaden att elektroniken ger 105 hkr till 316 och 118 hkr till 318 (98-01) Blir nog dock en kombi nästa gång pga barnvagn men bilen fungerar kalas... givetvis beror det också till stor del hur man sköter den... Hade t ex lacksläpp under motorhuven nu, vilket är reklamerat till bmw (6 års rostskyddsgaranti) fick iaf en sprillans ny huv nu... så kolla noga rost osv under huv och på bagageluckan... Köp rekomenderas varmt! Leta efter en med ac i bara... Tror att dom är svåra att sälja annars... Sportstolarna är sköna också ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.