AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.236

3-serien eller 5-serien?

Ska inom snar framtid köpa en ny Bmw. Men jag kan inte bestämma vilken modell. Mina val står mellan: 320D touring, 525d touring och 525d sedan. Har läst lite här på forumet och det verkar som om 5-serien är av bättre kvalité? Men samtidigt tycker jag att 5-serien är lite väl stor.

Kom gärna med synpunkter.

Mvh
M
330d Touring.............= )
3:an är livligare men har inte lika hög komfort som 5:an. Fast 5:an med M-sportpaket II blir en betydligt livligare och roligare bil än en orginal dito, med nästan bibehållen komfort. Välj en femma med M-paket om du vill ha lite av båda i samma bil. Enda gången en 5:a känns klumpig är vid trånga parkeringssituationer.

Fast om du bryr dig starkt i andrahandsvärdet så kanske du skall snegla på en trea? ;)
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Skillnaden på komforten är väl den stora grejen bilarna emellan!
Hade en 528 -98 med M-Chassi som jag upplevde som ett landsvägs lok. Grymt skön, tyst o köra långa sträckor med.
Motorn varvade 3000rpm vid 170km/h (automat)
Bromsarna på en stor tung bil som denna mattas vid sportig o inspireande körning där man bromsar ofta o mycket... likaså tyngden är en nackdel då man man ska köra ordentligt fort på en kurvig väg.
Fast pendlar man långt så skulle jag föredra en 5-serie

330´n som jag har idag är lite bullrigare o känns lite mindre påkostad om man jämför med 5- serien
Tex så är dörrfacken på en 5-serie klädda i tyg medans 3-serien är bara plast... en nackdel om man som jag brukar förvara solglasögenen där.
Fast det är ju bara detaljer....
Fast 3-serien går mycket bättre på en kurvig väg o bromsarna räcker till o blir över... snabb styrning osv.
Så jag tycker att en 330 passar mig bättre som oftast drar lite över stan o dess närområde på helgerna.
Lite mer busbil helt enkelt *L*

Hoppas att det var till lite hjälp i valet av bilköp

//Niclas

Tack för alla svar.

Efter att ha läst ett bra tag här på forumet verkar det som en del anser att Lexus också är ett bra val. Någon med erfarenhet av både Lexus och Bmw?

Mvg
M
Tycker 5:an är ganska tråkig att köra behöver du inte utrymmet köp en 3:a.

mh Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mattias h:

Missnöjd med 530in?

Jag har ingen erfarenhet av Lexus diesel, men bensin har jag kört. Om du funderar på en (fabriks-)ny bil så kommer snart Lexus IS220d med en 2.2 liters diesel på 177 hk/400 Nm. Pris vet jag inte, men BMW:s 3-serie lär nog lika ungefär lika för likvärdig prestanda.

Bilder på nya Lexus IS: Länk

Nya BMW 320d har fått mycket bra kritik i alla tester, tror inte man behöver gå på någon större diesel.
Jag har kört Toyota Avensis med samma motor som kommer i ID220d och nya 320d och frågan är om inte Avensisen var piggare......= ) Är inte riktigt överrens med nya manuella lådorna i Bmw men gissar att "Toyotadieseln" inte kommer med automat i Lexus heller. Så utav de två tror jag att 320d med auto är att föredra.

Min bror har en 530d och jag tycker inte den är bekvämare än min 330d men det är väl en smaksak......
Mugge: E 39:an Var helt överlägsen denna rent körmässigt tycker nästan dom har närmat sig audi. Om jag visste det jag vet idag skulle jag aldrig ha bytt.

Blir nog en 3 serie snart 330d kanske nu när dom har tänkt höja skatten till ungefär 12-15" för tjänstebilar med bensin.

mh Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.