|
|
|
|---|---|
|
Jag går i tankarna om att turbokonvertera min 320i e36 och jag skulle behöva lite hjälpa med vad jag skall inhandla för prylar. Mitt mål ligger inte alls högt utan jag vill kunna få ut några extra hästar (150 hk orginal) med vanlig svensson ekonomi. Det bästa vora om man kunde köpa saker begagnat och/eller från någon skrot. Om någon känner sig veta lite om konvertering av BMW så kan ni väll kanske ta och titta på dessa frågor: * Vad skall man använda för turbo? Funkar turbo från Saab 9000? * Kan man använda orginal sprut om man inte alls tänkt ladda så mycket? *Kan man till en början tillverka sitt eget grenrör för att se så allt funkar innan man köper ett lite dyrare? *Kan man köra på orginal insuget? *Vad skall man ha för storlek på IC:n? *Skall man ändra kompet eller kan man också här köra på orginal? *Behövs tändingen ställas om? *Vart kan man ta oljan till turbon ifrån? Sen en annan fråga som är mer generel och det är, vad är en wastegate och vad används den till? Hoppas någon har lust att svara på frågorna. /Johan | |
|
Wastegate? Enkelt uttryckt en utblåskanal som gör att utblåsluften från motorn inte går in i turbon utan förbi ner i avgasröret. Finns både integrerat i turbon och separat. Kan ställas elektroniskt eller mekaniskt genom att öka/minsk trycket på en fjäder. Wastgaten gör att man kan justera laddtrycket. Skall man bara få motorn att funka så kan man kanske budgetkonvertera. Risken är dock stor för haverier, särskilt om man inte vet vad du gör. Innan du börjar bör du läsa på jävligt ordentligt och gärna ta kontakt med någon som gjort det tidigare. Oavsett hur lite du tänkt ladda bör du kunna backa tändningen och ge mer bränsle. Tänk även på att din bil blir olaglig på almän väg samt att du aldrig kan besikta bilen med tubon på plats. Använd sökfunktionen Kolla Länk E |
|
|
Ok tackar för förklaringen på wastegate. Testar man aldrig så får man heller aldrig veta så detta projekt skall bli av. Att den blir olaglig vet jag och att den inte går att besiktiga. Men går det att t.ex. bara att ta bort turbon och grenrör och åka in med den så? Den kommer gå som stryk då men jag tycker att avgasvärdena inte kommer förändras. |
|
|
Turbo från saab 9000 är inte optimalt, men det funkar. Priset är en fördel. Huruvida du kan använda originalsprutet är beroende på hur du tänkt spruta in mer bensin. För mer bensin måste du ha. Extra insprut eller större spridare och/eller ställbart bränsletryck. För lägre laddtryck behövs bara en adapter mellan originalgrenröret och turbon. Insuget håller säkert för ett par hekto laddtryck, du lär ju märka ifall det inte gör det. Var noga med att ha koll på vevhusventilation och alla andra anslutningar där. När det gäller IC så är det samma princip som med turbon. Finns det en halvdan saab-IC att tillgå så prova den. Det är inte optimalt, men gör lite nytta. För låga laddtryck kan du köra original komp. Ser du till att inte köra med en massa spikningar så borde toppackningen hålla också. Där ligger ett stort bekymmer annars. Toppackningar och kolvar tycker inte om spikningar. Tändningen kan du låta vara i ett budgetbygge. Olja till turbon tar du från oljetrycksgivaren med ett T-kors el dyl. Detta är skrivet utifrån en m20-motor, men det skiljer nog inte mycket till en m50. Visserligen är det högre komp i m50, men det är också 24v. Rätta gärna uppenbara fel. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
är 0,5 bar ett lägra laddtryck? Men det borde väll vara lättast att sätta större spridare eller? Från vilken bil kan man ta större spridare? |
|
|
Jepp, 0,5 är nog lagom som ett lägre laddtryck. Flertalet bmw med mer effekt per cylinder borde gå att ta spridare från. Har du högohmiga spridare så se till att skaffa större högohmiga spridare. (Tror det är högohmiga på en -91a.) Nackdelen är att motorn kommer få för mycket bränsle vid normal körning. Därför kan det vara bra att även byta lmm. Det är lite mek att få det att funka när det ska vara billigt. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
ok.. så spridare kan jag t.ex. ta från en 325 eller 328 då? lmm kan man också den ta från samma bil som man tar spridarna ifrån? tackar för era svar! |
|
|
En 325 eller 328 lämnar ju bara 192-3 hk, så då ligger du på gränsen direkt. Med 0,5 i laddtryck så bör du ha över 200hk. Det beror på hur stora spridarna är. Kolla hur stora spridarna är på 325-328, 535 och kanske m5 eller nåt. Det är lämpligt att ta spridare och lmm från samma bil eftersom de då är ungefär lika stora. Höjer du soppatrycket lite så får du något fetare blandning vilket inte är fel när du får laddtryck. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
| hur mycket effekt kan jag räkna med? | |
|
Skulle tippa på nånstans mellan 210-230Hk.. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.