|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla, Jag har med spänning följt alla tips och ang. oljebte av olika modeller, speciellt Johan B, som verkar ha stor kunskap ang. oljor i dessa fantastiska bilar.... Men efter att ha följt dessa trådar i flera timmar så har jag en fråga? I vilken ordning skall man byta olja? 1) Hälla i rengöringsmedal i gammal olja och därefter byta till billigare olja för att i sista skede byta till riktig olja? Min 750 tickar lite i början (högre) och sedan ticka lite lägre när motorn är varm. | |
|
Hejsan, personligen så skulle jag aldrig någonsin sätta rengöringsmedel i en "gammal" motor, så gör vi heller inte på verkstan, då man inte vill ta ansvar för följderna... Motorn är ju som bekant rätt så fullproppad med rörliga delar, kanaler och liknande.... Skulle du själv vilja att all skit i din motor lossnade på en gång? Skulle inte tro det.. Kör istället flera oljebyten, börja med billig olja, kör till den är svart, byt, kör tills den nya är svart, byt kvalitet till en halvsyntet, kör tills den är svart, byt till den olja du ska ha. Kom ihåg att byta filter varje gång, för var tar all smuts vägen? I filtret...Sen kan du kanske sätta nåt rengöringsmedel om oljan börjar hålla färgen, men jag skulle inte göra det själv.... Om du löser smutsen i motorn, är det stor risk att den blir otät. Du har säkert hört skrönan om att man inte kan sätta syntetolja i en motor som vart körd på mineralolja... Har vart på ett par pertroliumkurser, och det var i syntetolje-början som de satte renande additiv i syntetoljorna, men de tog bort det, för att motorerna började läcka, och vissa gick sönder pga föroreningarna i motorn lossnade för fort... There can be only one... |
|
|
Pite-David: Nuförtiden har alla oljor rengörande egenskaper - även mineraloljor. Eller hur Johan B? Mvh |
|
| Tack för svaren. Jag skall ringa ned till gamla ägaren och kolla vad han använt för olja, så att det åtmindstone blir rätt så längt. För har den gått på helsyntet så finns ingen anledning att byta till delsyntet. | |
|
faktor: I och med att det tickar mer när motorn är kall så satsa på en 5W-40 eller 0W-40, jag antar att det är en lite äldre 750? E32 eller E38? Vilken årsmodell? Mvh |
|
|
Alla moderna oljor har bra renande egenskaper, men bra syntetoljor skapar mindre föroreningar i sig eftersom de bryts ner långsammare (= mindre slaggprodukter av/i oljan). Skulle också rekommendera en 0W40 eller en 5W40-olja till en så "gammal" bil med några mil på mätaren. Dock ligger t ex Castrols SLX 5W30, nära gränsen för att klassas som 5W40.... Rekommenderar inte att man laborerar med diverse "rengöringsmedel" eller andra "huskurer" för att rena motorn från gammal smuts. Då är det bättre att köpa t ex Biltemas helsyntetiska 5W40 och göra ett "kort byte" (dvs. byta olja och filter igen efter kanske 200-300 mil) för att få ur smutsen ur motorn. Vill man vara riktigt "pedantisk" kan man kosta på en riktig motorsköljning typ Bilsteins Engine flush, men det kostar nog ca 1000kr plus olja och filter....de pengarna skulle jag personligen lagt på ett eller två extra oljebyten i stället. Det är riskfritt att byta till helsyntetisk olja även om bilen har gått på mineralolja. Den är dessutom inte så gammal att den teoretiskt kan ha koksat igen totalt pga tokdålig olja... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@rob... Bilen är en 750 e38, 97:a. Har gått 21000 mil. @alla Tack för svaren. Skall nog prova oljebyte med kortare intervall. Fick reda på att bilen har gått på helsyntetisk olja och 5W-30. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.