AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
638

Oljebyte efter planad topp?

th
59
thomas80
525i E34
Halloj

Hade "lite" bekymmer med överhettning och fick massa olja i kylarvattnet. Har haft av toppen nu och planat den och bytt alla packningar.

Nu efter allt är ihopsatt igen, vad är smartast med oljebytet? Skall man köra bilen nått först eller skall jag byta oljan nu direkt innan jag startar den?

Sen med kylarvattnet, går det att tömma det som ligger i motorn (att bara ta dräningstappen på botten av expansionskärlet tömmer ju inte motorn) eller är det bäst att bara pumpa runt vatten ett tag tills allt är tömt och sen fylla på allt med glykolblandning?
bustorp
Jag hade spolat igenom kylsystemet noga och bytt oljan innan start och sen gjort ett byte till ganska kvickt.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
bustorp
Missade ett gammalt djungelordspråk:
Det finns inget bättre än att ha ryggen fri.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag skulle nog fylla i nån billig olja och bara vatten, köra ca: 5 mil och sen byta till den riktiga oljan och vatten med glykol. Allt för att få ut rester av det gamla på båda ställen.
Visa användare
16
honki
BMW 328 Ci -99
märkte idag att det var väldigt kletigt utmed skarven vid topplocket (troligtsvis olja) . kan det var topplockspackningen som är kaputt?? täckte kolla om man ser vatten på oljestickan , men det visade sig vara svårt att se. Kan man göra komp. test för att se om det är dålig packning ??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.