AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.055

piggheten i 540?

samke
tja..är era 540:n(e34) fortfarande lika pigga som det står i modellguiden? alltså, klarar dem av 0-100 km/h på 6,8
Jag hoppas och tror, att mina är snabbare än så, annars vore det illa;) men för att mäta korrekt krävs, avancerade testinstrument som jag inte har, g-tech och liknande tror jag inte ett dyft på, generellt blir inte bilar sämre efter många mil, rätt många blir i stället något snabbare, åtminstone till 10000mil, som Tyska Auto Motor und Sport, kör sina långtestbilar till, vilka mäts både i början och i slutet av testet.

Jag skulle inte ora mig för att en frisk 540 eller någon annan BMW blir sämre, med åren/milen, det är en skröna, att hästkrafterna flyr sin kos.

Mvh Stephan

kilroy
Hade vi inte nyligen flera trådar i samma ämne...? Det verkar som om dom är bortplockade av sidans administratör...Behöver vi fler...??Mvh kilroy
kilroy
Jag ser att dom trådarna är kvar...så då kör vi väl ytterligare en innan alla ledsnar...Mvh kilroy
Ovanligt många trådar om 540i den sista tiden
kilroy
...och flera av samma trådförfattare också...Börjar likna trådförfattaren som för en tid sedan hade 20 trådar(ok...lite överdrivet) om att köpa en Alpina...Mvh kilroy
andha45
tyska auto motor & sport hade en e34 540iA under 10 000 mil. Den gjorde 0-100 pa 7,7 bade vid 0 och 10 000 mil. En automat ar sakert snabbare. Bilarna ar inte alltid snabbare efter 10 000 mil, men oftast.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min kompis 540iA går fruktansvärt bra. Kändes skillnad när han fick på Eisenmann slutdämparen. Man tror faktiskt att det är mer hk än vad det i själva verket är.

//Schnitzer
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
På förekommen anledning så vill jag säga några ord om GTech.

Att inte tro ett dyft på dessa är är väl lite dumt, men upp till var och en att välja.

Sen finns det ju två olika generationer av GTech (ja tre egentligen) som är rätt olika i hur de presterar och kan mäta.

Den första är den lilla platta fyrkantiga med röda lysande siffror, som mest ser ut som en gammal personsökare. Denna är nog den som de flesta har haft kontakt med på ett eller annat vis, och den som är mest benägen till att kunna ge rätt vilsna mätresultat ganska frekvent, men inte alltid. Den har mycket få ja knappt några möjligheter till justeringar till resp. bils beteende. Den ger ofta allt för glada mätvärden på många bilar, upp mot en sekund eller mer på tiden och 10-20 kmh på sluthastigheten. BMW verkar den inte alls funka bra med då den notoriskt verkar ge optimistiska värden på dessa bilar. På andra bilar kan den visa väldig ärliga värden. Problemet med ett sådant beteende är ju att den stackare som mäter har väldigt svårt att veta NÄR den visar "rätt" och när den är helt ute i det blå... Varför en liten nypa salt inte är att bortse ifrån med denna.

Den nyaste versionen GTech Competition Pro ser helt annorlunda ut och har en riktig LCD-display med blåtonad bakgrundsbelysning.

Denna har helt annat uppförande vid testande. Den är mycket mer stabil i sitt mätande och i resultaten. Den KAN visa fel även den, men då det finns en mängd möjligheter och funktioner för att kalibrera den mot resp. fordon och mätsituation så ska den kunna fås att mäta väldigt bra. Men problemet blir istället att det är brukaren som måste ha kunskap nog och rätt referenser för att kunna göra denna justering, vilket antagligen inte alla har eller ens förstår. När denna GTech mäter lite galet så handlar det vad jag vet inte alls om runt en sekund och en massa kmh utan om några tiondelar och någon kmh, vilket är en avsevärd skillnad mot den gamla apparaten, och i de flesta fall ändå en fullt acceptabel felmarginal som gör resultatet acceptabelt utom för de mest krävande applikationerna.

Bäst är givetvis en apparat som har så hög exakthet med fabriksinställningarna (default) direkt ut ur kartongen på alla bilar med normal fjädring för väg/bana att man ligger på kanske inom 1 % (+/- 0,5%) i exakthet. Det duger för de flesta behov, men då brukar apparaterna bli klart dyrare.

Dr Tinnitus

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag förstår inte riktigt varför du är så intresserad av 0-100 tider Samke? Vad kvittar det ifall en bil gör det på 6.8 eller 7.1? Du lär ju inte märka någon skillnad direkt.

Och hur ofta kommer du testa? Man kanske inte bör köpa en bil av dig... hehe

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Dr Tinnitus:
Jag har precis kört ett par repor med "den gamla" G-techen med min 525i-89, 32k mil.

Fick 8.22, 8.33 och 8.66 0-100. Det väl väldigt bra värden.

Hur mäts det egentligen "på riktigt", måste påstå att jag kör riktigt hårt när jag gör såna här dumheter. Dessutom är jag nog inte helt dålig på att köra :)

Skulle gärna vilja tro på dessa tider, bilen känns riktigt pigg jämfört med polarens nästan exakt lika dana 525:a, jag kör bra, sen har jag vid flertalet tillfällen kört mot t.ex 535 med gott resultat.

Mjäe, jag tror nog på dessa värden, iaf ett medel av flera mätningar.
Helga
"Dessutom är jag nog inte helt dålig på att köra :)"

Ja gode gud........dessutom finns det ingen 525 -89 som
gör 0-100 under 9 sek.

//Helga
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
nja jag håller inte med om att ingen 525i -89 skulle göra 0-100 på under 9 s, men jag har provat min, och den gör faktist väldigt låga åttor då jag får till starten... tror dock att min e trimmad, eller börjar bli ganska säker.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
535i drar ifrån 525i M20 hur lätt som helst, du har inte en suck. Detta gäller såklart om båda bilarna är original. Min 525 M20 gör 0-100 på 8,7s, enligt bok 8,9s. Alltså något bättre, men knappast något man märker. Kanske du har trimkamaxel m.m i din bil? Den gör rätt mycket tillsammans med Trimchip & sportavgassystem.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.