AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
823

Tyska 750 E38

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
kikar lite på 750 E38 i Tyskland. verkar ju vara ungefär samma priser som här faktiskt på 95or och 96or.

Jag hittade denna :
Länk

står ofta "nur händler eller export" Är priset då plus moms?

BMW CS #5139
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Kom precis tillbaks från Tyskland. Och har fått mig en läxa som heter duga.
Mycket skit finns det där nere och som jag förstått så skall du se upp med denna typ av bil som man vill exportera. Garanterat problem.
Jag hade tur och fick tag på en kanonbil i sista sekund, när jag satt och surfade på internet för att ordna med hemresan efter min misslyckade resa till Hamburg. Såg en bil i Berlin och jag stack ned direkt. Fullträff!!!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Priset lär vara exkl moms. Du får lägga på 16%.

Håller med faktor att man bör undvika bilar som just har "nur händler oder export" då dom oftare än andra har felaktiga mätarställningar och andra fel. Gäller givetvis inte alla men det finns ju en anledning till att handlaren inte vill sälja denna bil till en vanlig tysk privatkund...

___
//Ulf
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Precis! Jag undviker också såna bilar. Tyskarna har speciell lagstiftning som gör att de skyddas om de säljer dem på detta sätt som de föreslår. Många bilar blir väldigt oseriösa faktiskt. Du får dessutom lägga på 16% moms som de har i Tyskland. Jag har t.o.m. hört att en kille som köpte bil och bodde i Sverige fick betala bilens pris + 16% tysk moms på bilpriset. Inte nog med det, han fick dessutom betala 25% svensk moms när han tog in den i Sverige. Om det var på bilen inkl. den tyska momsen eller inte vet jag inte, men det kan vara bra att höra med någon som har varit med förr. Myndigheterna kan säga något helt annat och när du väl har fått hem bilen så ska du punga ut med 25% moms av vad du köpte bilen för.

Jag köper alltid från handlare/privatpersoner i Tyskland och frågar ALLTID om priset är inkl. moms. Vill inte åka mer och få höra att momsen inte ingår. Brukar få det skriftligt på faxen och ta med. Då har han i alla fall något att visa om det börjar krångla som kan hjälpa. Problemet blir bara om de vill börja bråka på allvar så är det lika bra att lägga ner allt och köpa en annan bil för att hålla på med en tvist mellan två länder är ett helvete och kostar flera 1000-lappar.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan tillägga att han som importerade bilen från Sverige köpte den genom hans firman. Denna historia har jag hört så det är inte säkert att den stämmer till 100%.

//Schnitzer
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Är priset plus moms är det ju verkligen inte billigt. i synnerhet om det är en dålig bil.

hittade även denna: Länk

ser hyfsad ut men det verkar vanligt med defekta navidislayer på tidiga exemplar?

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Länk

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
funkar bättre

BMW CS #5139
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Den såg mycket finare ut än den andra, speciellt för sina 22k mil. Har också sett att många har navidisplayer som är defekta. Man skulle lägga till lite och få med 20" hjulen, dock inte hur mycket som helst. E38:an har ju inte det bästa andrahandsvärdet precis som E32 m.fl.

//Schnitzer
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag tycker att priserna på E38an knappast är så mycket lägre i tyskland. jag sitter och kikar ganska mycket mycket nu och för riktigt fina och seriösa exemplar vill man ha ungefär lika mycket som här verkar det som.

däremot 750 E32 är ju knappt vatten värda och det verkar finnas gott om fina exemplar faktskt kvar i tyskland. I alla fall är karosskicket mycket bättre. Fast det känns lite konstigt att byta ner sig till en E32 igen så det kommer nog inte bli någon sådan.

BMW CS #5139
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Det innebär inte alls att det är exkl moms. Handlaren åtar sig inga garantier genom att sälja till handlare, eller på export.
Är moms inkl/exkl så anges det, genom NETTO eller mwst. ausweisbar osv...ni är säkerligen bekanta med detta.
Jag har köpt en och en annan bil som bara är på exportförsäljning, då är det oftast bilar som kostar att rep. om ngt går snett, därav anledningen till att dom ej säljer med garanti.
Handlarna får ändå sålt dom till ngn i Europa.

Kan dessutom säga att Al-zein, handlaren som har den gröna 750in är en riktig ruffel-handlare. Var och kikade på en MB där...och ALLA hans bilar är i sunket skick, med tvivelaktiga mätarställningar, krockadskadade osv...undvik honom.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Fartglad:
tackar för denna information!

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.