AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.208

m20b20 turbo går dåligt vid laddtryck

_J
37
_JP_
320i -84
Nu börjar jag få min turbo 320i att fungera bra. Men.. Den börjar blöddra vid typ 5200 rpm och blödrar sedan sig upp till varvstoppet. Kan de vara gapet på tändstiften som är för stort? Inte rört de nå alls. Men det handlar ju inte om nå våldsamma laddtryck. Nästan 0.5 bar bara. Eller är det soppapumpen? Hur långt räcker en orginalpump?

Motor spec:

-Orginalbotten med orginalkomp
-Orginal spridare och lmm, men 4 bars bränsletryck och rejält uppspänd lmm. Så jag utesluter att det är lmm som bottnar, då jag nyss spände upp den ännu mer utan resultat.
-Garret T25 på en grenrörsadapter
-Ingen intercooler
-Orörd tändning

Mvh Johan
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Kan nog va spridarna som inte riktigt räcker.
Originalpumpen klarar du dig på.
_J
37
_JP_
320i -84
Jaså hur beter dom sig när inte spridarna räcker till då? vid 4 bar ska dom väl pumpa ur sig sås för 200hk om dom matar 125hk vid 2.5 bar.

/ Johan
Jo
744
Jonhny
745 -85
Med 0,5 bar i laddtryck så borde inte gnistan släckas ifall du har bra stift. Däremot så är orginalspridarna för små för så mycket laddtryck.

Med för små spridare så funkar motorn en sekund eller två med laddtryck innan den börjar spika och tappar all kraft. Släpper man då gasen och gasar igen så brukar det funka en sekund igen. Detta är ett mycket effektivt sätt att köra sönder topp och toppackning.

Ju mer du spänner upp lmm, ju mindre soppa får motorn. Det är tvärtemot vad du vill åstadkomma.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Prova med gapet på stiften. Det är ju ganska många som haft problem med det som snikat ihop liknande byggen.
_J
37
_JP_
320i -84
Nja den spikar ju inte. Men risken finns ju att de är spridarna som du säger. Ska ju ändå byta dom så. Får avvakta med laddtrycket.

Jo men med de ja spännt upp lmm har jag ju kompenserat med högre bränsletryck.

Ja får se då. Måste ju bort med turbon för att komma åt alla stift.

/ Johan
_J
37
_JP_
320i -84
Testade att vrida ner bränsletrycket en bit. Men precis samma misständningar uppstår. Då lär det ju inte vara spridarna.. hmm.. kanske är stiften då..

Nu laddar jag bara 0.3 bar, den misständer men inte riktigt lika mycke. Långt ifrån bra.
/ Johan
Jo
744
Jonhny
745 -85
Misständer den redan vid 0,3 bar så är det kanske nåt skumt med stiften. Jag körde NGK 7or med original gnistgap i en m20b25 och den släckte inte gnistan förrän >0,7 bar.
Är tändspolen och stiften okej?
Prova nya stift med lite mindre gnistgap?

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
_J
37
_JP_
320i -84
Ifall de är fler som har samma problem så kan ja ju lägga till att tändningen stog för sent. Nu går den klockrent varvräknaren ut vid 0.5 bars laddtryck med orginalspridare och lmm.

Brutalt mycket roligare än orginal :)

/ Johan
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
ni släcker ju inte gnistan vid så lite laddtryck så de är de inte....
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hmm... gammal tråd men jag sitter i samma sitts. Inte att bilen går ojämt utan att jag vill undvika att den gör det när jag väl startar upp den! _JP_ skriver att han klarar 0,5 bar med orginal spridare/lmm... behövs 535 spridare med så pass lågt laddtryck?? Ska man satsa på något annat än spridare t ex bränsletrycksregularor istället? Min ambition är att ladda ungefär 0,45-0,5 bar med orginal komp, vilket enligt många bör funka.. stämmer? Mitt första "turbo inlägg" men projektet börjar närma sig uppstart så ju mer info desto bättre!

//Andreas

Das leben ist kein probelauf!
_J
37
_JP_
320i -84
320n, iaf den gamla med l-jet har ju 140cc spridare orginal. m20b25 har ju runt 150cc så 320ns orginalspridare går ju att ladda lite med. Men jag hade ju uppställt bränsletryck har ja för mig.
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Ja har 535 spridare som jag tänkte använda, men om dom inte behövs så går den väl onödigt "fett" med dom större spridarna. Tror dom flödar 190cc. Höll hela bygget för dig? Om inte, vad var det första som gick sönder?

//Andreas

_J
37
_JP_
320i -84
ja då kan du ju köra med dom och annan lmm eller spänna orginal..

de höll, men ja bytte snart till 300cc spridare, tankade e85 och laddade 1 bar istället.. därefter har de uppgraderats en del mer, de enda som gått sönder är drivknutar och diff :)
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Så större spridare kan man kompensera med uppspänd lmm? Så om ja kör med orginal lmm som inte är uppställd så kommer den gå fett?! Ska bli kul å testa lite...! Nåra 1,0 bar blir de inte för mej, ska ha bilen som bruks/sommar bil så 0,5 får räcka, men det gjorde alltså stor skillnad eller?

_J
37
_JP_
320i -84
ja de kan du, men de är ju bättre att byta till en större.. går ju tungt att suga upp den annars.

som dag och natt ungefär
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Det låter ju bra! Jag prövar me orginal från börja så får ja byta om de bli kasst... men du körde med orginal komp också va?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.