|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
kilroy: Mitt inlägg var inte riktat mot någon speciell.. bustorp: Det var värst vad du blev stött... jag menade bara att eftersom tekniken finns så kan vi väl använda den, jag är själv emot att använda teknik bara för att man kan, den ska lösa ett problem eller underlätta. Självklart är körglädjen prio ett, men även din bil var väl state-of-the-art när den kom -87 och den kanske till och med är utrustad med insprutning och inte en redig förgasare??? <-(menat med glimten i ögat, inget påhopp eller elak pik....) /Fredrik |
|
bustorp |
Dmi: Det var ironiskt skrivet. No offense given or taken. Vad jag menar är att det finns tydligen ingen gräns för vad vi "behöver"i en bil. Trots allt är det en bil, inte Tv-soffan. Insprutning var ju väl beprövat redan då så det var nog inget märkvärdigt men jag köpte den heller inte som ny utan får ta den smällen med problem som begbilskund. Och värre lär det bli ju nyare bilen är efter vad jag läser här på forumet, eller hur? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om kvaliten på alla elektronicpryttlarna i bilarna vore nått att ha vore det en sak, men dom är inte byggda för att klara 30 års livslängd, samt så kors och tvärskopplade mellan olika moduler, ideerna är bra, men det uppstår allt för många situationer som kan gå under kategorin " Aj då tänkte inte på det" när Tvspelsberoende knappfibblare ger sig på klimatorknapparna och tror att det är ett nytt dataspel :) och allt går i baklås:DD Och när en kortsluten oljenivågivare ger bilen obrukbar för att den ligger på samma säkring som automatelektroniken, eller airbaglampan tänds om säkringen till bromsljuset går sönder. Då har man inte använd hjärnan vid konstruktionen eller så har man ingen förståelse för den enskilde bilägaren utan tänker bara på verkstadsprofit. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag håller med bustorps inlägg, även fast det var ironiskt skrivet. :) Och elektronik ÄR svårare att felsöka än mekanik, oavsett vilken generation man tillhör. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Mugge: Renault Megane scenic 2,0 kamremsbyte: ca 12500 kr Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Bosse lagar ju gärna bilen med potatismjöl och lera. Dom metoderna går kanske inte lika bra om det är mycket elektronik . | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Renult clio 1,4RT-99 4000 kr.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Nu är i och för sig inte kammremmar elektroniska, men visst är det rana rama sktn att biltillverkare konstruerar sådant som dom vet inte kommer att hålla och därmed påför bilen en merkostnad redan från fabrik. Hur många motorer har inte rasat av dessa skämtremmar egentligen. Rena rama orginal bedrägeriet som vi förväntas sluka med hull och hår. Själv kommer jag aldrig att köpa en bil med gummisnodd!!! Vad gäller elektroniken så får vi nog tyvärr lära oss att leva med den. Man borde införa någon form av centraldator i bilarna som inte är märkesberoende och som skulle götra livet lättare och billigare för ägarna. Dagens märkesberoende system med en herrejösses massa dyra modellspecifika styrboxar är inte ett hållbart koncept. Snart så kommer vi att skrota bilar på grund av trasig elektronik... |
|
kilroy |
Hasso*Dina funderingar angående elektronikprylar är klockrena. Som vanligt...Mvh kilroy |
|
Det är bara lite synd att diskussionen här liknar så mycket annat på forumet, dvs man fokuserar bara på det "faktum" att det SKALL bli problem med elektroniken osv i bilarna. Ingen skickar några inlägg där man berömmer det faktum att elektroniken och dagens motorstyrningar, processorer osv bjuder på möjligheter till snåla, miljöriktiga men ändå kraftfulla motorer och bilar. Tänk på att vi aldrig hade haft dagens bilar, eller nån bilism över huvud taget (med dagens regler och krav) om vi hade haft tekniken från 70-talet i alla bilarna än idag, oavsett hur billiga och lätta de hade varit att laga. Vem kan tänka sig en BMW 540 eller 750 med förgasare och stötstänger osv, vad skulle den dra, hur skullen den gå osv? Fast visst den hade ju varit billiga att laga och inga kamremmar heller....) Själv tänker jag så här: Hur fasiken kan dom få t.ex en bil som 528iA att gå så billigt och ändå bra? Relativt tung bil och ett par hundra hästar... jag är gammal nog för att minnas när lättare och motorsvagare vagnar drog betydligt mera och släppte ut en massa skit. På den tiden luktade det iaf avgaser, det kan man inte säga idag.. Elektronik är ju dessutom roligt och utmanande att felsöka och serva osv. Tyvärr har verkstäderna ännu en tid kvar innan de också inser detta och inte är så rädda och mest går på gamla rykten och hörsägnar om elektronik, det är förmodligen en generationsfråga. FP |
|
kilroy |
folke*Du har en poäng där, helt klart...Erkännes motvilligt men uppriktigt...:))Mvh kilroy |
| Att elektroniken möjliggör dagens bilar är väl ingen som motsätter sig. Men det är elektronikens uppbyggnad som jag vänder mig mot. En massa märkes och modellspecifika styrboxar utspridda över hela bilen med svinaktiga prislappar med ett komponetväde av några kronor. Detta håller inte i längden. Snart så får vi skrota bilar på grund av att det inte lönar sig att felsöka och byta ut elektroniken. Det måste förenklas och standardiseras!!! | |
|
Eletroniken är ju faktiskt i vissa fall standardiserad, exempel är ju tex. CAN-bussen, OBDII osv... Att göra universiella databoxar blir ingen bra lösning, tänk tex. på hur många rader kod/komponenter det blir om en databox skulle täcka alla motortyper från 3-cyl mini-bilsmotor till V12... Det som skulle behövas är omprioritering av utvecklingen, behåll en modellserie längre och satsa mer på designen av el-systemen, jag menar voyager-satelliten skickades ju upp i rymden på 70-talet och fungerar fortfarande så nog går det att göra elektronik som fungerar. bustorp: feltolkade ditt inlägg lite.... /Fredrik |
|
| Mjukvarustyrda "databoxar" med modellspecifik mjukvara skulle kanske kunna lösa problemet??? | |
|
Nja, du lär väl aldrig komma runt problemet att styrboxen till en V12:a innehåller fler komponenter (fler cylindrar, fler av allt tex så sitter det ju fler lmm:er som rent fysiskt måste anslutas till en databox) om man då skulle ha allmänna boxar som laddas med specifik mjukvara skulle det behövas "anpassnings-databoxar". Resultatet skulle bli fler boxar som ska kommunicera över ett standardiserat protokoll = ännu fler felkällor och möjligtvis mindre flexibilitet för motorkonstruktörer. /Fredrik |
|
Sista 7 serien har ca 55 "datorer" som ska samarbete läste jag nånstans igår. Visst går det att få saker och ting att fungera, om man väljer försvars, flygkvalitet på alla elektronikkomponenter, men då blir det för dyrt . Jämnförelse våra "gamla" RC lok från 60-talet som har mer eller motsvarnade avancerad elektronik än dagens bilar funkar utmärkt från - 40 till bastutemperatur timme ut och timme in där allt går på maxbelastning. Och som jag sa tidigare så verkar det som det är kunderna som ska hitta och betala för syntax error felen åt konstruktörerna. Jag har hört exempel på unga duktiga fordonskontruktörer, under Regina utbildningar, där felsökningsutbildade lokförare blivit klassade som idioter bara för dom ifrågasätter varför dvärgbrytaråterställningen för motorventilationsmotorerna sitter mitt under maskinen under en lucka, istället för åtkomlig på en manövertavla som brukligt är ,så man kan återställa för att kunna fortsätta färden istället för att ringa bärgaren och en massa ilskan resenärer och kostnader med bussar ody. "vad jobbar du med" du är lokförare, det är verkstäderna som ska återställa, Det är förmodligen lika trångsynt i bilkonstruktionsbranchen där man bara ser sin egen värld och inte har någon kommuniktion med brukarna, det skulle inte se bra ut prestigemässigt :) ///MVH Hasso Länk |
bustorp |
En "standardiserad" mjukvarustyrd motorstyrbox som PowerMac föreslår, hårdvarudimensionerad efter största motorerna av en standard måste ju gå att styra även mindre motorer med. Då får man ju en serieproduktion som medger en helt annan prissättning än nuvarande. En tanke bara..... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
Visst vore det en bra ide´ men det är inte vad biltillverkarna och undertillverkarna av dessa system vill. Dom vill bara tjäna pengar. ///MVH Hasso Länk |
| Jag är tacksam att det sitter en klimator i bilen trots att jag fått byta fläktmotstånd.... För det mesta har elektroniken jag haft hemma hållt tills jag blivit trött och kastat skräpet. Visst, en bil är annorlunda och utsatt för en annan miljö men jag är glad att det sitter ABS bromsar, Airbag, Antisladd och mkt annat som inte tv-soffan har. | |
|
Grund problemet är som sagts tidigare man snålar för mycket på komponenterna helt enkelt. 70tals bilar med elektronik ( vanligen i insprutningen) som t.e.x. 164E, MB, mf.l. har s.k. mil-specade komponenter ( dvs försvars standard) dyrt?? javisst!! pålitligt?? ja visst!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.