|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag blev BMW-ägare (528 iA Touring -98) för mindre än två veckor sedan och nu är där ett par saker som jag skulle vilja ha hjälp med. Trots felen nedan så är jag hittills nöjd med köpet och ångrar inte att jag bytte från Audi till BMW. Jo, det är så att jag häromdagen var och tvättade bilen på en tvättstation, en sån där manuell högtryckstvätt, och det må vara slumpen men ett par timmar senare dog det främre högra halvljuset. Till saken hör att det är Xenon och jag letade igenom forumet här i jakt på svar. Min första tanke var att det kommit in fukt eller något och tänkte att det kanske skulle torka. Det har det inte gjort och lampan är fortfarande trasig. Jag körde till en verkstad som kunde ta hem rätt lampa och sätta i den men det skulle kosta 1100:- + jobb. Således är fråga 1: Hur ska jag veta vilken typ av lampa det är jag ska ha (såg att det fanns flera olika) samt var köper jag en sådan billigast? Över till nästa problem. Jag har märkt att bilen vibrerar/skakar när man kör runt 100-110 km/h. När man kommer över de 120 km/h så försvinner det (inte för att jag kör så fort men...). Jag kan dock inte avgöra om vibrationerna kommer framifrån eller bakifrån. Och fråga 2 är: Varför skakar bilen och vad bör jag göra? Det är nämligen ganska irriterande. Slutligen vill jag på förhand tacka de som vill försöka reda ut detta för mig. Tyvärr är jag extremt okunnig på bilar så försök hålla svaren á la Cars-for-dummies. :) Mvh Micke | |
|
Hej och välkommen till AutoPower! 1100 låter tämligen rimligt för en dylig lampa och är enkel att byta själv. Vibbarna kommer ifrån obalanserade hjul, åk till närmsta däckgubbe och be dem balansera framhjulen åt dig. Bör kosta någon hundring eller så. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Hej och tack för ditt snabba svar (samt välkomnandet). Killen i verkstan visade mig i katalogen och där stod priset så jag vet med säkerhet att han inte tog det ur luften. Men visst; det måste ju finnas till betydligt bättre pris nånstans. Att byta den vågar jag dock mig inte på. Tummen mitt i handen och högspänning känns som en dålig kombination. ;) Tips två ska jag däremot följa. Jag visste inte att obalanserade däck bara märktes vid särskilda hastigheter. Nu får jag hoppas att det är det. Mvh Micke |
|
|
Telje: 5-serien som du (och jag) har är _enormt_ känsliga för obalans/orundhet i däck och fälg, så se till att du anlitar en däckfirma som vet vad de pysslar med. Jag har själv fått balansera om hjulen flera ggr innan det blev helt perfekt. På Länk finns en hel del intressant om obalans. /Micke |
|
|
*s* Vi är onekligen många Mickar här. Hur som helst, tack för ditt svar och för den klart läsvärda länken. Jag noterade att man kunde prova att frikoppla både motor och växellåda så det ska jag göra. Då hoppas jag att vibrationerna fortsätter så att det inte blir en dyr historia av det hela. |
|
marw |
Man kan köpa original xenonlampor för under halva priset på länk under Länk |
|
E39 touringen kan även lida av slitna bussningar till bakvagnens som ger vibbar i ca 105 km/h Nr 2 på bilden: Länk 4 st bussningar bytes lämpligen på BMW verkstad då det kräver special avdragare samt 4 hjulsinställning Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hej Marw och Gasar-Magnus och tack för era svar. Jag tackar för båda länkarna men lampan har jag nu köpt in via en Audiåterförsäljare till inköpspris. Det har sina fördelar med att svärfar och dennes son jobbar på "insidan". :) Magnus>Jag har sökt och funnit en del svar men när jag ändå frågade om lampan, passade jag på att även fråga om vibrationerna. Men tack för länken iaf. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Orunda däck bak eller fram brukar ge vibrationer som du beskriver, räcker med någon millimeter i höjdslag. Går ej att balansera bort.Därav bör man inte köpa billiga asiatiska däck då de har en tendens att ha större felbild på orundhet. Sedan måste alla hjul nollbalenseras till E39, det duger inte med 3-5 gram kvar som godkänt vilket det gör på de allra flesta andra bilar. se länk. Länk Jag har själv ett Conti däck (första av 10 st som jag kört på) som inte riktigt håller toleransen för höjdslag, synligt i balenseringsmaskinen och jag känner lite vibrationer mellan 115-120 från bakhjulet. ingenting före eller efter. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.