AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.014

Vandrande ac-kyla

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
När jag är ute och kör normalt (landsväg) så tycker jag att acn kyler som den ska men om jag kommer in i stan eller står stilla kommer det inte lika mycket kalluft. Är det någon som vet varför? Vad ska jag byta ut eller räcker det med en fyllning? Bilen är ju trots allt en -96a som rullat 23000 mil.

Med vänliga hälsningar Patrik A
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Troligen börjar det bli för lite gas i systemet, som gör att lågtrycksvakten slår ifrån när det blir sämre kylning.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
kan bubblande i kupén ha något med lite gas att göra?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Fungerar elfläkten framför kylaren i samband med att du aktiverar AC-kompressorn?

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
har jag tyvärr inte hunnit kolla ännu PJ men det kommer jag att göra imorgon. En annan grej jag undrar över är att kag tycker kompressorn låter väldigt mycket. Man märker det inte när man är i bilen men väl när man är utanför. Bör man kanske tänka på ett eventuellt byte av denna?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eftersom att jag har lika motor i min 328 (E36-Touring med "stora" kliman) så jag vissa aningar ang. missljud från din AC-kompressor. Min låter ibland som en "råmande ko" (oftast vid lägre vartal). Enl. initierade källor så beror detta på en spökande ventil i kompressorn (skönhetsfel) som ej skall inverka på kyleffekt samt drift. Om du trotts allt har en fungerande fläkt så besök en akrediterad AC-rep. och kolla upp din anläggning.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Paap Reeder
... utan några egentliga belägg för det så tycker! jag att även min kyla varierar ngt.

Skall till veckan ... i dessa semestertider ... försöka hitta ngn som kan kolla tryck och vätskenivå ... eller vad som nu görs på dessa AC.

Är ganska "rudis" på AC.

MVH /// Paap R
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Skönt att höra att det inte bara äår jag som är ute och "sne seglar".

Jag bugar och tackar för svaren.. Det blir en ac-koll inom kort

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har samma problem med en 750iA-88, det kyler bara på landsväg när man har mer varv, i stan blir det kvavt och noll kylverkan. Den har varit så i hela sju år men ingen har kommit sig för att ordna problemet eftersom bilen går väldigt lite och nästan uteslutande landsväg. Om den funkat så i sju år borde den inte ha någon läcka eller? Den var nykonverterad till R134a vid köp, och uppförde sig så från första början. Kan de som konverterade fyllt i för lite gas eller vad kan det bero på?

-M5 E34 Limousine register Länk
sp
29
speakman
525iM Touring -02
523iM -99
316i Compact -94
Har precis fått reda på att min AC-kompressor troligen är trasig också (i M5:an). Den är inte konverterad vad jag förstår, men har möjlighet att få den fylld med "gamla" gasen, vad det nu innebär.
Men kan man kolla om det verkligen är kompressorn som är trasig?
Har hittat en begagnad som säljaren inte kan garantera att den fungerar, då den satt på en motor han köpt och han skulle inte använda AC:n i den. Kan man se att den är sjysst på något vis innan man gör affär?
Tacksam för tips!

Mvh
speakman
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Nu har jag konstaterat (tror jag) att fläkten till ac-kylaren är dödast. Den vill helt enkelt inte. Jag har kollat säkringar och allt där verkar ok. Någon som har något tips när det gäller detta? Kan man meka ihopa något eller är det bara att försöka hitta någon ny/begagnad någonstans? Är det "meckigt" att byta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.