AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Kan det vara värmeventilerna?

La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Har en E34 med stora klimatanläggningen där värmen krånglat en stund på, idag tänkte jag ta ett nappatag med värmeventilerna men tänkte kolla om det är dom som är problemet eller inte.
När jag kör på läge "Auto" och ställer in värmen på 22 grader så kommer det värme precis som det skall tills den nått 22 grader, då slår den av och börjar friska på med kall luft, om jag vrider temperaturreglaget på full värme så släpper den på full värme igen, minskar jag från maxläget på värmen så kommer det obönhörligen kallluft, på sommaren blåser den konstant iskallt när har ikopplat AC:n.
Kan det ändå vara värmeventilerna, har sökt men har inte hittat liknande beykmmer, min värma är ju ej konstant, utan den går upp till den inställda tempen och ballar sedan ur, detta har kommit smygande men är nu konstant.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du bör kunna hitta lite hjälp här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Tackar för det, har gått igenom ventilerna igår och ingen skillnad,
Såvida ingen annan har något bra tips blir det att grotta sig ned med multimetern och kretsschemat.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan eventuellt vara någon av tempsensorerna som är sönder eller kortsluten.
Det finns några olika sensorer, du hittar dem i länken ovan. Bara att sätta igång och mäta, tyvärr minnns jag inte vad de ska ligga på vid 20 grader C.

Fungerar den lilla fläkten i klimapaneln som den ska?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Jepp!
Den fungerar som den ska, det som jag inte blir klok på är att när bilen är kall och tempen är inställd på 22 eller 24 grader så fungerar tempsenorn som den skall ändå upp till att den känner av att det är så varmt som den är inställd på, sedan slår den om till iskall luft (vintern) och fläkten ökar i varvtal och blåser på utav bara helsicke...skumt.
/Lasse
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bara en enkel detalj som du säkert kollat redan =) Men har du bytt kupéfiltret?

/Per
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Nu är jag inte riktigt med i resonemanget, kan du förtydliga dig, jag har inga problem med att fläkten "tappar andan" utan tvärtom, se ovan beskrivning igen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jo, men jag tänkte bara att om kupéfiltret sitter igen, kanske det kan påverka klimatanläggningens funktion att "känna av" temperaturer. Iofs, så styrs detta av temperaturgivare. Men vi hade liknande problem på vår TDS (stora kliman), men den immade också igen, och den vart mycket bättre sen vi bytte filtret. Det satt igen fullständigt.

Värmeventilerna brukar krångla, men nästan alltid så är det antingen bara varmluft eller bara kalluft. Ibland kan det också blåsa varmt på pass.sidan och kallt på förarsidan, eller tvärtom. "klickar" det i värmeventilerna när du vrider på tändningen?

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.