AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.037

1200 för byte av ena framdämparen... Pruta?

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Lämnade in min kära klonkande 320 -89 till en verkstad som kunde fixa stötdämparen inom två dagar. Köpte ny dämpare och lämnade in bil+ny dämpare. Meken kunde inte säga hur mycket det skulle kosta, utan sa "tja, det beror på" och andra svävande saker. Timkostnaden låg i alla fall på 390:-, antagligen plus moms.

Slutnotan iaf 1200 för arbetet med att byta en dämpare! Och detta på en icke aukt verkstad, utan en "allmek" som jobbat sedan 1955. Är jag blåst? Kan jag pruta? Känns iaf jäkligt dyrt! För inte fan ska det väl ta tre timmar för en verkstad att byta en dämpare? Då gör jag ju det snabbare själv!

Mvh,

Linus
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har man inte gjort det innan kan det vara ett jäkla pil o ta långt tid, dock borde han ha vanan innne o köra det gansk snabbt.. låter dyrt tycker ja...

_______
/Chrille
parolof
bytte du bara på en sida??
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Bytte bara på ena sidan, vet att det är dumt, men jag tänkte spara lite pengar genom att bara göra det för stunden nödvändigaste. Men med facit i hand hade jag nog kunnat fått bytt båda till samma pris...

Men, kan man pruta på en verkstad? Särskilt som han inte kunde ge någon prisuppgift innan arbetet påbörjades?

/Linus
Det blir nog svårt att pruta på det. Men du kan ju testa med att köpa en dämpare till och kanske få den bytt gratis.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Mycket dyrt tycker jag. När man gör arbetet hos en bilverkstad så är det ju lltid bäst att få en offert så att man inte åker på såna här priser efteråt. Aldrig kul ju..

Tror inte ens att BMW tagit så mycket... be om en offert från dom. Ligger den på mindre så åk med den o visa för killen. Inte kan han väl ta mer än donm? då e de sjukt ju...

lycka till! // Daniel

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ca 2 tim och 20 min blir det med moms.

På den tiden byter jag runt om på 2 bilar.

Men hade verkstaden fått köpa ut dämparna själv och byta båda hade nog priset blivit likvärdigt. Små hatt jobb där kunden köper delar själv går inte en bilverkstad runt på.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Lättast är om man ringer till bmw och frågar vad det är för fast tid på att byta en dämpare... aa precis vad spajjjs skrev =)

/Daniel
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Ringde till aukt BMW-verkstaden i grannstaden (Sävsjö) och fick prisuppgift på 665:- per dämpare i arbetskostnad inklusive moms, vilket iofs är ett riktigt bra pris, med väntetid till efter semestern. BMW i jönköping ville ha 1600:- för samma arbete... Sjukt!

Tog upp det med "min" mek och sa att vi kunde mötas i mitten, 950 spänn och så blev det till slut vilket i alla fall känns ok. Så det lönar sig att pruta lite. Fast helt bekvämt kändes det inte...

/Linus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Byt även andra dämparen, annars får du garanterat konstiga vägegenskaper.
Nu när din mek vet hur man gör, bör han kunna ge ett bra fast pris.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
E3
1.828
E36
USA bilar
Enligt lag ska man få prisuupgift innan reparationen påbörjas, (egentligen utan att be om det!) slutsumman får avvika max 10% från offererat pris
OM reparationen väsentligt försvåras av ex fastrostade bultar eller dylikt skall kunden underrättas härom innan arbetet fortskrider

I övrigt, att bara byta en dämpare är mycket dumt!! Byt snarast den andra också, tyvärr är det ju så att du lär få betala samma pris för den andra, eftersom det blir nytt arbete med ny förberedelsetid och efterarbete som det kallas.. (verktyg plockas fram osv)

Byte av en dämpare skulle kosta.. MAX 500:-!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.