AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.147

Hur attraktiv är en B8?

Hej!

Jag funderar (har nu gjort det i 3 år) på att sälja min Alpina B8 till slutet av sommaren... en av tankarna som snurrar dock är ju: hur attraktiv är Alpina B8?
Många vet ju oftast inte vad det är för bil och dess egenskaper, bland de intresserade börjar kunskapen stiga så smått i och med att det kommit in ganska många exemplar nu på senare år.

Man har ju också nackdelen att den oftast jämförs med M3 som idag är snuskigt billig, därmed tappar man nog många intresserade...

Vad säger ni? Är Alpina B8 en bil som skulle vara värd att betala en rejäl extraslant för gentemot en BMW M3?

/Marcus
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är nog en bil som man får ha tålamod om man vill sälja den till bra pengar. På mobile.de finns 4 st varav en är en riktigt lågmilare. Dom ligger högt i pris och även om det är en speciell bil så får du mycket annat trevligt för dom pengarna.

___
//Ulf
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
För gemene man så tror jag inte att dem vill slanta upp extra men för en entusiast så visst!

Ja dem flesta tror jag skulle välja M3:an istället för en B8:a pga av priset. Sen även för att dem kanske inte känner till Alpina så bra!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Håller med ovanstående..

Personligen skulle jag gärna välja Alpinan framför M3´an
men det hänger förståss på prisskillnaden och skicket..

Hur mycket har du tänkt att begära för den och hur många mil har den gått ?

Mvh Jimmy
Jag hade valt B8, en Alpina är en Alpina :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
cane
När jag köpte min M3 cab så funderade jag på B8, men jag tycker den föll bort på utseende och pris. M3 är billigare och snyggare (tycker jag). Därmed skulle jag alltså vara villig att köpa en B8 endast om den var rejält billigare än M3, inte tvärtom.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag skulle gärna haft en B8 men att betala 15' € för en 96:a som gått över 22' mil eller 20' € för en som gått 14' mil. Dom som har gått under 10' mil ligger ju på 26' € och 29' € och alla dessa bilar är 8-10 år gamla.

Bara en jämförelse. Den B8 Touring 10/97 som rullat 9700 mil kostar 26' €. För exakt samma pengar kan jag köpa en B10 V8 Touring 11/01 med 19" och i stort sett allt i utrustningsväg och 347hk. B10:an kostade såvitt jag vet mer som ny och är 4 år nyare men ändå kostar dom samma idag.

Visst är B8:an en mer speciell bil då det tillverkats ungefär 10 gånger fler B10 V8 T, men frågan är ju hur mycket det är värt att köra B8...

___
//Ulf
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Skulle nog kunna tänka en B8 om den ligger rätt i pris, som en Biturbo ungefär inte mer. Förutsatt att den har servicebok, övrig dok och är i bra skick.
Men visst, det är mycket pengar för en gammal bil...

Sjöberg
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag skulle välja M3:an, p.g.a inköpspriset och utseendet. Gillar inte alpinas front och fälgar.

Självklart vore det skit tufft att ha en B8:a, men det är inte värt skillnaden i pris mot en M3:a. Man får ju en superfin M3 3.2 CAB för dessa pengar.

Däremot skulle jag välja B8:an om jag ville ha en entusiastbil som jag skulle köra max 300mil om året.

MVH: Henrik

///M3
Det låter lite som jag befarade: M3'ans priser gör det svårt att sälja bilen till en vettig peng...

Jemej:
Bilen har nu rullat c:a 9500 mil, import 1997. Priset har man ingen aning om, förra året hade jag velat sätta ut den för 200k, tror inte det ger så stor respons idag ;-)

Sedan funderar man ju på om man inte skall dra en STEPHAN:
Sätta ut bilen för försäljning, går det inte så behåll bilen och plöj ned en större förmögenhet i att rusta upp bilen i varje detalj! Det kan man kalla ett seriöst intresse :-)

/Marcus
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Darklight.....Du får nog kalla det för ett seriöst intresse. Jag har redan plöjt ner en mindre förmögenhet i renovering och nu återstår en större förmögenhet att plöja ner till så att bilen hamnar i skick som ny eller till och med bättre. Fast sedan har den bilen kostat mig så absurt mycket att jag inte ens vill höra prutförsöken. Alpinan förblir i min ägo tills den eller jag dör ;) Tur man i vart fall har entusiastförsäkringen.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Håller med Ovenholm, Alpina är Alpina och B8 är den enda E36 jag känner något riktigt begär efter.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
AlpinaB8:
Tanken har slagit mig att göra som du, behålla den livet ut.
Sedan skall man väl skatta sig lycklig att man försäkrar bilen för 1800 om året, det är inte många nyare bilar som man kan entusiastförsäkra idag inte...
Har du någon redogörelse för alla förbättringar du gjort under årens lopp? (Typ några projekt-hemsidor)

/Marcus

P.S
E38B12:
Borde inte du införskaffa dig en Alpina 7-serie snart? ;-)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Darklight

Än så länge är det lite hemliga arne över projektet, men jag kan glädja alla originalfans att inget ändras som inte går att återföra till original. ;)

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Marcus:
Vad är det för bil som hägrar istället? Jag har ju som sagt gått igenom samma sak och inte ens en M5E39 med div trim kan slå en Alpina av värre modell när det gäller närvaro och kvalitetskänsla. Vad har E36 och E34 för sjukdomar? Kanppast några pixelproblem, inte samma rostproblem etc. Du kommer inte hitta samma bil igen om du säljer B8'an - och definitivt inte till samma driftskostnader. Och så många B8'or finns det ju inte att välja på...
Tror du dessutom har myntat ett nytt uttryck - Att göra en Stephan, dvs att vara precis på gränsen till sinnesjuk ;D

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.