|
|
|
|---|---|
|
Det kommer oftare & oftare detta fenomen tyvärr, vid låga varv så tappar den ork totalt ibland & bluddrar makant, låter typ frrrrr frrrr...(!) Sen går den perfekt & rent igen, detta sker oberoende av motortemp, jag hade tidigare problem med orolig & vibrerande tomgång, det är numera borta, men detta låter illa & är grymt irriterande. Jag är 99 % säker att det har med tändningen att göra, ska börja med att byta alla stift, vad är nästa steg? tändspolarna? Kan tillägga att det inte finns felkoder på någonting, olja är nybytt, inga luftläckage i bälgar etc. När den går bra, så går den riktigt bra, så det rör sig nog inte om något maskinellt. Någon som haft liknande problem? | |
Grusse |
Börja med att byta stift, bränslefilter och kanske rengöra luftmängdmätaren(lmm). Ta en tops med lite aceton eller liknande och rengör bläcket som sitter mitt i lmm. Och kolla även så att gummihattarna på insuget är hela. Sen kan du precis som du säger fortsätta med tändspolarna, bränslepump? |
|
Hade ju lite samma problem på min förra. Det försvann sen dock. Kolla tändstiftbrunnarna, det kan vara fukt där, då blir det överslag i tändspolen. Kan ju faktiskt även vara Vanosen, låter ju lite skumt. MVH: Henrik ///M3 |
|
| Kan oxå vara solenoiden (magnetventilen) till VANOS. Dessa symptom hade jag precis på min M5, var ganska säker på att det hade att göra med tändstift eller tändspolar, men det visade sig vara luftmängdsmätaren och ovan nämnda magnetventil som reglerar VANOS. | |
| *suck* det kan ju vara vad som helst tydligen, börjar med stiften så får vi se, tack för tipsen killar! | |
|
Mosse: som sagt ovan.. kolla vanosen.. känner igen beskrivningen "frrr rfff" =)) låter som vanos trubbel.. så börja med o kolla magnetventilerna, tror det finns beskrivning på hur man fixar/kollar detta... Mvh |
|
|
Har du läst denna tråd mosse? Länk |
|
|
TAck Crisse, har tagit del av den infon. Det känns som att det skulle kunna vara tjuvluft, eller soppaproblem också. Får börja i en ända & arbeta mig framåt. :) |
|
|
Får man fråga vad magnetventilerna till vanos kostar ?? mvh johan |
|
|
Wissen: ca 2000:- styck till en M3 E36 med lilla motorn..: //Jimmy |
|
|
Men OM det skulle vara magnetventiler, eller hela vanosenheten som spökade, skulle inte problemet vara närvarande hela tiden? Min bil går mkt bra 80% av tiden, men "bluddrar" lite då & då, och endast på låga varv. |
|
|
Det kan vara glappkontakt i magnetventilerna? Kan vara glapp i en tändspole. Plocka av kåpan så du ser tändspolarna och när den börjar bluddra så provar du o koppla loss en spole i taget o ser om den går sämre. Går den inte sämre om du koplar loss en spole så kan den vara kass. När den bluddrar hjälper det om du varvar till lite?? Typ 3-4000 varv?? Länk |
|
|
Mosse: Jag har samma problem som du att den bluddrar på låga varv, till en början var det bara lite då och då men nu är det så på hela tiden. Det är även stora vibrationer i bilen när den bluddrar, låter lite som en fiskebåt. I mitt fall är det vanosen som håller på att rasa enl en polare som jobbar som mekaniker på bmw. Hoppas det är ngt annat som är fel på din för nu kommer det att bli stora sår i min stackars plånbok ;) /// mstrutsen |
|
|
1Björn, Tja! :) Ja, problemet avhjälps med lite dutt på gasen, problemet är alltid mest markant när man ska starta på lägre växlar,i motorvägsfart i typ 130 så händer det aldrig, mycket märkligt..... Det är mycket nu...*suck* bilen blev påkörd på gatan för 3 dagar sedan, mitt framför ögonen på mig, så nu måste ena framskärmen bytas & lackas, + fronten..igen! (nylackad & fin sen 2 veckor sen....) Idioten prickade vänster framhjul också, så nu måste troligen en spindelled bytas + 4 hjulsinställning + ny fälg, inte mycket till bilsommar för mig i år... :-(( /M |
|
|
satans otur du har mosse! inte nog med att bilen inte går som den ska, den ska bli utsatt för attack också! Hoppas att skadorna inte är för omfattande så du får ihop bilen snart igen! Good luck! // Mattias |
|
|
Nej, skadorna var ej omfattande, han skrapade i vänster framskärm & hörnet på kofångaren, bara kosmetika. Jag behöver inte betala en spänn, så bara bilen blir fin så är det lugnt, surt att stå utan bil ett tag bara! /K |
|
|
jag blir så trött på detta problemet...! att det inte finns EN lösning på detta. det verkar ju vara hur många som helst som har det...!!!!!!!!! har haft detta i snart ..fan...2 år............. Hellagood M3 |
|
|
Samma här, har haft detta bludderproblem i flera år också. Men på senare tid så har det nästan försvunnit, nästan alltså, det kommer små svaga tendenser då och då. Det hjälper dock oftast att välja ett annat läge på gaspedalen. Alltså ge lite mindre eller mycket mer gas. Satans irriterande problem, och ingen tycks veta vad det beror på. För ett par år sedan så hittade till och med samma felbeskrivning på ett tyskt BMW forum. De pratade och om magnetventiler och så vidare men de lyckades vad jag kunde se inte hitta felet heller. Jag har bytt mina magnetventiler och det gav ingenting, sen bytte jag vanosväxellådan, detta gav inte något heller. Sen bytte jag lambdasonder och i samma veva fick jag ett luftläckage fixat. En sak är säker i alla fall och det är att efter luftbälgen blivt tätad så går bilen mycket bättre i alla fall. Men som sagt ibland då och då så an jag få detta bluddrande svagt vibrerande trots alla mina fixar. Och det sker alltid vid ca. 2000 varv/min. För guds skull om någon lyckas få bort detta fenomen helt efter en åtgärd, skriv då ner det här på forumet, tack! mvh/F |
|
|
Känns hemskt att säga detta....men efter att ha ägt 2 st M3 med alla små problem med dom, & stulna delar, dyra premier, hög förbrukning etc, så känns det befriande att vara fri från "M viruset" :-) Nu ska jag puttra runt i min Lilla blå & njuta av en förbrukning på 0.65, billig premie, & kunna sova med vetskapen att ingen har snott varken front eller speglar. ;) Men fina bilar är det M3, när dom går som dom ska! Tja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.