AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.021

växellådsservice trelleborg

te
303
ted81
BMW M3 E92
har en 525tds -98
där automat lådan började kännas knepig,
slog i växlar vid kall även tendens till att slira .
kollade oljan på bmw och den luktade bränd.
beställde en ny låda från växellådsservice AB.
allt var frid och fröjd lådan kom till bmw såg helt ny ut (MÅLAD)
men när dom provkörde den, då fick jag ett samtal.
samtalet lät så här : den nya lådan är klart sämre än den gamla!
okej tänkte jag kollar med trelleborg, han säger att det är läckande ventilpaket i lådan så jag ska få en ny igen !
fick i den nya lådan igår och den är f-n ännu sämre + att den är ju inte ens provkörd då han skickade oljan brevid (även för lite olja) lådan var oxå smutsig.
nu skyller han på min bil.

är han seriös eller en j*vla skojare? lådan kostar ju 15000+moms och ca 4000kr för varje upp och ner lyft
Jag har hört att han skall vara duktig men något udda att ha och höra med, aldrig anlitat honom själv dock.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hör dig för med växellådshuset i Jönköping dom renoverar blandannat till BMW Länk
te
303
ted81
BMW M3 E92
har nu varit på bmw från 09:00 tills nu och bytt allt som han säger kan påverka att den slirar och hugger när den lägger i 3:an
allt är gjort utan resultat, växellådsservice hävdar att deras lådor är klockrena .
växellådan slirar mer och slår hårdare desto mer mil jag har kört.
han gav bmw tipset att köpa en låda på skroten ??
ska det bli ett tredje låd byte?
te
303
ted81
BMW M3 E92
för att avsluta tråden ...
bilen är återlämnad till firman där jag köpte den.
dom och jag tröttnade på allt strul runt lådan så jag fick tillbax mina pengar. bilen står fortfarande med "trasig" låda.
firman jag köpte bilen av var Lidköpings biltjänst , dom har varit mycket förstående och hjälpsamma.
har bara bra att säga om dom.

ps alla som har provkört bilen hävdar att lådan är "skrot" ,växellådsservice menar att den är i topp skick. ds
te
303
ted81
BMW M3 E92
Nu kan jag uppdatera tråden lite.

Köpte tillbax bilen igår, efter 1½ år på bmw-verkstaden.
Felet kvarstår och både autosalongen i Grästorp och förenade bil i Malmö har dömt ut bilen och säger att den inte går att laga.

Jag fick den till ett mycket förmånligt pris, så jag tänkte att jag kan ju leva med detta.

Men är det någon som har nått tips ? lådan är Ny och helt felfri dom har provat den i en annan bil tom.

elhärvan är uppmätt, givare är bytta, kombi instrument är bytt, styrboxarna är bytta.
vad kan det vara.

En polares farsa sa att generatorn kan ge störningar?? Några andra tips?
Då var det alltså inget fel på växellådan som jag levererat trots allt!?
Det vore kanske på sin plats med en ursäkt/dementi för att du baktalat vår kvalitet?
OBS! Vi har ännu inte fått betalt för vår växellåda från handlaren, och har fått bekosta en av/påmontering också, trots att felet inte låg hos oss...

Frank, Växellådsservice i Trelleborg

te
303
ted81
BMW M3 E92
frank_o ... jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta.

du/ni verkar ha ställt upp till 100% och jag har fullt förtroende för ditt jobb.

hoppas att jag inte har ställt till det för dig på något vis.

men frågan kvar står ändå , vad kan vara fel på bilen?

nu har ett annat fel uppenbarat sig oxå.

det att du inte har fått betalt kan tyvärr inte jag rå för , handlaren har ju fått betalt för bilen då jag köpte tillbax den i december.
så för mig är det en gåta att dom inte betalar.

ber iaf ödmjukast om ursäkt för mina beskyllningar ang ditt växellådsjobb.

Mvh Ted
te
303
ted81
BMW M3 E92
ja nu är jag HELT säker på att växellådsservice i trelleborg är så oseriösa som en firma kan bli!!!

nu har deras nyrenoverade låda "ballat" ur ... slirar på backen ligger kvar på högväxel när bromsar in i en korsning .

ja 1500mil klara denna lådan ... skall köpa en helt ny växellåda hos bmw ...

någon gång under all denna missär sa frank detta -om du köper en helt ny låda å det funkar så ska jag betala den nya lådan ..

STÅR DU FÖR DET ELLER ????

din jävla skojare.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ted81: helt NY för 40-50 papp? hur det än blir, återkom för jag är nyfiken va det kan som krävs för att få fix på din bil. jag menar fortfarande att nån måste ta sig an en live koll om det sitter i bilen eller lådan. Men nu har den alltså blivit ännu sämre??

molle
te
303
ted81
BMW M3 E92
molle325 ja nu är den verkligen sämre slirar/tar tid på sig att få i backen.

hänger kvar på växel när man kommer bromar in , alltså i riktigt låg hastighet så känns det ungefär som om bilen var manuell å man glömmer att frikoppla!

å så har växlingen från 2an till 3an blivit ännu värre .. om man gasar lite, alltså lugn körning å den växlar vid säg 3000varv så slirar den till varvstopp (5000varv) innan den gör ett mega hugg så man tror att bakvagnen ska lossna.
så illa högg den inte i början.

Tycker inte att en låda som kostar 20 000kr ska ge upp helt efter 2000mil...

jag är av den uppfattningen att deras "utbyteslådor" bara har bytt det som uppenbart visa sig vara trasigt vid renoveringstillfället.
känns iaf jävligt fel allting

en nya växellåda kostar 33 000kr + montering... återkommer med exakt pris då dom skulle räkna lite på vad man kunde få lådan för.

skulle vara kul om bilen blev helt felfri efter byte till sprillans ny låda..... om inte han betalar växellådan så får han ju iaf betala tillbax dom 20 000kr som hans låda kostar eller kanske renovera den igen .. det är ju 2års garanti hehe
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag kunde inte låta bli att notera en intressant sak i förbifarten. Magnetventil MV3 (som jag tidigare talat om som en misstänkt kandidat) i ventilhuset styr tre saker, nämligen:

iläggandet av backen
uppväxlingen 2an till 3an
nerväxlingen 4an till 3an

Med tanke på tillkomna symptom och om det dessutom skulle vara 4an som hänger kvar vid inbromsning, kan jag i princip svära på att ett problem sitter antingen i elektroniska signalen till MV3, mekaniska funktionen hos själva MV3 och tillhörande kolvar, cylinder, kula eller kanal. Snaran dras åt kring felet. Hade jag haft tid, tror jag att jag skulle kunna fixa den lådan.

Nåväl, oavsett hur det går hoppas det ska lösa sig nån gång. Alltid kul med ny fräsch låda även om det innebär merkostnad. Som sagt blir kul och lärorikt att höra hur detta slutar...

molle
te
303
ted81
BMW M3 E92
molle325.. din kunskap är gigantisk, lärorik och intressant.

kul med folk som besitter sådan spetskunskap.

Jag skall försöka hålla denna tråd uppdaterad med vad som händer.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här kan du jämföra lite priser på Ebay Länk

Länk
te
303
ted81
BMW M3 E92
gto80 tack för länken.

molle325 har du någon aning om vad det kan kosta å byta "mv3" ?
eller är det lika bra å satsa på en helt ny ?

Visa användare
49
Molle08
bmw 730ia 89:a
Tänkte bara höra om någon av er vet vad cirka pris på en renoverad converter?
Min rasade i dag. den driver hela tiden och jag bytte lådan i måndags och och så hadde knölen jag köpte lådan av tappat den i golvet (turbinen) utan att säga det till mig så fick jag plocka ner allt igen och byta till den gammla istället och så fick den krupp och fassnade i lock uppen tror jag men den växlar jätte mjukt och fint ändå...
Ska kolla med en kille som renoverar sådana i Jönköping men tänkte jämföra med lite olika ställen... alla utom Trelleborgs... ja ni vet vem

Mullemeck
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Såg att VEGE Motor i HBG har även autlådor nu hör med dom Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
vet inte va en mv3 kan gå lös på hos KGK, men när vi renoverar en 5hp18 byter vi ALLTID alla 7 mvs som finns i ett kit som går på ca $400 om ja inte minns fel. vad kan man tänka sig att KGK vill ha för en lös mv + svensk moms o allt det där... omkring 500 kr eller lite mer kanske ???

men som sagt man måste felsöka FÖRST för att se om det är själva mv3, signalen till den eller den kolv, kula kanal som påverkas av mv3.

molle

te
303
ted81
BMW M3 E92
Molle325 jag tackar för all hjälp... tackar även er andra för all hjälp

växellådsservice .. hadde sverker fått betämma så hadde ni åkt i papperskorgen.

Nu slutade historian med att efter jag hadde köpt m-stötfångare fram och bak, satt på en ny motorhuv, ny lampor , facelift bakljus , breyton fälgar... listan kan göras ganska lång..
ja bilen blev såld och jag hämtar ut min ny bil idag (fredag 13onde)
Hadde tänkt köpa en 320dA touring men då skoda handlaren erbjöd en helt ny
octavia Rs tdi ,med bra utrustningen och till ett schysst pris så kunde jag inte säga nej sparade lite över 100 000kr på skodan.

dock är den lite "bullrig" och med ett högt däckljud, hoppas det kan åtgärdas med någon sorts underreds behandling... annars är väll risken att jag snabbt är tillbax i bmw "träsket"

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ringde växellådsservice i trelleborg..... fyyyyy säger jag bara vilket nonchalant och otrevligt bemötande, skulle ALDRIG lämna någonting till dom, sen ringde jag till....
Växellådshuset i jönköping... helt FANTASTSKT bemötande och hjälpsam, aaa det var KANON!!, rekomenderas starkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.