|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Brandmän, även deltidare får köra för fort vid vissa tillfällen: 68 § När fordon används av statlig brandkår eller kommunal räddningskår vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i brådskande yrkesutövning gäller inte 64 § och 66 § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 64 §§. Förordning (1988:457). tar med denna för tydlighetens skull: 64 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen föreskriva att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område skall vara 30 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Vägverket får dock föreskriva att högsta tillåtna hastighet skall vara 90 eller 110 kilometer i timmen. Förordning (1998:37). ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Notera kustbevakningen inte SSRS (som är en frivilligorganisation för sjörädning) vilket var ursprungsfrågan.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
kilroy |
J.Dredd*Det du visar säger ungefär vad jag sagt tidigare. Kustbevakningen är INTE detsamma som Sjöräddningen vilket Gasar-Magnus påpekar.Om man är deltidsbrandman eller inte saknar betydelse. Det primära är att har man rättighet att framföra fordon försedda med blåljus/siren så har man också rätt att bryta mot trafikreglerna, givetvis under eget ansvar.lethal_kim*Jag tar inte illa upp om du ifrågasätter vad jag säger...inte alls. Anledningen till att jag händelsevis känner till detta är att min brors fru jobbar som trafikpolis i Skåne. Dessutom råkar jag känna till Sjöräddningen i Barsebäckshamn rätt bra...Mvh kilroy |
|
Kilroy: Har jag påstått något annat? Jag svarade på att brandmänn som har bråttom till jobbet av någon anledning i vissa fall får bryta mot en del trafikregler. Däremot så är det inte självklart att man får bryta mot trafikregler bara för man kör fordon med blåljus till vardags. Det finns flera exempel på "blåljsuspersonal" som inte kan hävda ovanstående paragraf om dom har bråttom till jobbet. Ex. SL's trafikledning och blodtransportförare. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Förordningen, som du visade tidigare, innehåller allt man behöver veta. För övriga, inte uppräknade i förordningen, gäller den inte. Regelverket finns i ytterligare minst en förordning, vilken eller vilka har jag glömt.Förhoppningsvis har vi nu utrett frågan så alla kan vara nöjda...Mvh kilroy |
|
Yes. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
No. Jag tror reglerna har ändrats från och till genom åren, skall kolla vad som gäller idag. Jag har jobbat med SSRS sen -79 och det har varit en del engagemang i denna fråga, med kurser i utryckningskörning osv, vilket dock rimligtvis endast bör innefatta fordon med blåljus och övrig utrustning för att påkalla fri väg. Vi man vara lite petig så är både kustbevakning, polis och räddningstjänst en del av sjöräddningen i Sverige liksom SSRS som dock har den i särklass största delen av "kakan" trots frivillighet och utan ett öres kostnad för staten osv. FP |
|
kilroy |
Som folke säger så är den frivilliga sjöräddningen en del av hela sjöräddningspaketet. Vad jag vet är vi inte vare sig ovetande eller oense om detta.Jag förutsätter att polismyndigheten i Skåne län (i synnerhet trafikenheten) är uppdaterad på den förordning som hanterar dessa frågor :))Jag förutsätter också att detsamma gäller de polismän som fortlöpande ansvarar för utbildning och information till de kategorier som omfattas av förordningen :))Mvh kilroy |
|
Helt OK, vill bara förtydliga eftersom många likställer sjöräddningen = SSRS. Jag kan tänka mig att om man ligger i jour och kör på larm till båten (eller brandstationen, sjukhuset eller vad som nu kan gälla) för vidare utryckning och där liv står i fara, så kan man göra undantag från vissa trafikregler osv. Ansvarsfrågan i ett sånt fall behöver inte ens ifrågasättas och att använda en kompis som förare osv verkar tveksamt. Men jag vet inte säkert vad som gäller och jag ber att få återkomma. FP |
|
|
Jag frågade en polis idag på jobbet angående detta och hon sa att jag förmodligen inte får d...men om man blir stoppad av "rätt" poliser och om man inte varit en överhängande fara för övriga trafikanter, så kan dom se mellan fingrarna... Sen så tazade hon mig :D Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
Visst är det så, "inofficiella" regler har alltid funnits och kommer att finnas. Men frågan är om det finns något officiellt regelverk. FP |
|
kilroy |
folke*Med all respekt, jag har alltid trott att du varit läskunnig. Vad är det för fel på det officiella regelverk som finns?Finns det inte?Gäller det inte?Är det svårt att förstå?Mvh kilroy |
|
Du missförstår. Jag avser om det finns nåt (speciellt) regelverk eller inte för inryckning av jourfolk till sjöräddning, brandkår, läkare/sjukhus osv. Troligen finns det inget speciellt sådant, utan vanliga trafikregler gäller, men jag låterkommer med mera info. Bra så? FP |
|
|
Låter lite halvsjukt..Sitta och önska att det ska ske en olycka till sjöss så man "får" köra fort!!! Min bil Länk |
|
|
Är inte sunt bondförnuft det bästa. Har jag någon i bilen som håller på att dö i en hjärtinfarkt skiter man väl fullständigt i om det går för fort. mh Länk |
|
|
Självklart gäller sunt förnuft. Nu gällde frågan om det finns eller inte nåt slags regler för inryckningskörning till i detta fall SSRS. Så mycket har framkommit så här i semestertider (svårt att nå rätt personer osv) att SSRS jämnställs med statlig sjöräddningstjänst (eftersom man är en av de 7st verk/myndigheter som ingår i svenska sjöräddningen) och hela baletten lyder under sjöfartsverket. Därmed innefattas man faktiskt av samma regelverk som J. Dredd anför här ovan, och det finns visst någon paragraf till utöver dessa. Ber att få återkomma igen om jag får fram mera uppgifter. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.