AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.943

Anställd på Sjöräddningen = tillåtet att köra för fort?!

Sida 1 av 2
Har en polare som jobbar som frivillig på Sjöräddningen i Strömstad...och jag har typ nyss fått reda på att om han befinner sig i min bil och vi är relativt långt bort från båten (10-15min) så får jag lov att "leka" utryckningsfordon och köra honom till båten så snabbt o säkert som möjligt... :D
Detta blev jag glaaad över...så jag kan köra snabbt o så med gott samvete...
Några andra här som är i samma sits eller känner någon som e d?

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fast det är ju ganska många premisser som måste gälla för att Du ska få överstiga gällande hastighetsbegränsningar:

1. Sjöräddningslarm
2. Kompisen i bilen
3. Ni befinner Er långt borta från båten
4. Trafiksituationen medger högre fart

Så det känns ju inte som det är skäl till frekvent fortkörning...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ambush, om du noga läser lethal_kims inlägg så tror jag du finner att han nämner alla dessa punkter (utom möjligen ettan, men den är underförstådd). Du behöver inte regna på hans goda tur i onödan...
kilroy
Dom uppgifterna är inte riktiga. Det finns noga kategoriserat och preciserat vilka yrkesgrupper som har möjlighet att köra "för fort" i tjänsten i trängande fall. Dit hör inte frivilliga i Sjörädningen.Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast när det gäller fara för annans liv eller egendom av betydande värde så får faktiskt vem som helst köra för fort.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
kilroy
Den uppgiften stämmer inte heller, tyvärr.Mvh kilroy
bustorp
J.Dredd:
Det kan nog tas som en förmildrande omständighet, men det ger ingen rätten att göra det. Var har du fått den infon ifrån?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det verkar som att den biten av lagen försvann 1985 om man letar lite. Numera är det nog bara en förmildrande omständighet som du säger :)

///Jesper
kilroy
J.Dredd*Ursäkta mitt korta och "oartiga" svar...jag fick telefon mitt i skrivandet och tryckte på "Besvara inlägget" i bara farten.Det finns inget "generellt" tillstånd för privatpersoner att köra för fort i nödsituationer. Tar man själv det beslutet räknas det som vanlig fortkörning om man har oturen att åka fast.Det finns 2 vägar man kan välja: - Man tar kontakt med närmaste polismyndighet och förklarar läget. OM förhållandena är sådana (lite trafik, man känner vägen väldigt väl, man är inte hysterisk, det handlar om absolut och överhängande livsfara osv...) kan polisen råda en att köra "så fort som möjligt". Detta fråntar inte personen vanligt trafikansvar.
Händer det något får man stå till svars för det i vederbörlig ordning. - Man kontaktar polisen och erbjuds poliseskort. Polisen övertar i det läget ansvaret för transporten efter det att man sammanstrålat med polisbilen. Det innebär att man som privatperson kan köra lika fort som polisen dvs överskrida hastighetsbestämmelserna i obegränsad omfattning.Människor som i sin tjänst har möjlighet att överskrida hastighetsgränserna gör detta under eget ansvar. Dock har dom rätt att begära att övrig trafik lämnar fri lejd dvs flyttar på sig om så behövs.När det gäller den ursprungliga frågan så är det så att frivilliga inom Sjöräddningen inte omfattas i den yrkeskategorin som har "rätt" att köra för fort. Det gäller i ännu högre grad deras kompisar...Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ok. Tack för infon kilroy!

///Jesper
kilroy
Jag kan väl tillägga att om man i en nödsituation väljer det första alternativet, utan poliseskort, och man kommer fram helskinnad, och utan att ha orsakat problem för någon annan, så kommer troligtvis inte polisen att lägga ner någon större tid på att fråga dig hur fort du kört...Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Går tydligen att slippa undan det mesta om man bara har skäl nog: Länk

///Jesper
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Om det hardlar om akut livsfara.... vem fan har tid att ringa nån polismyndighet och be om lov att få köra snabbt då egentligen?

La
23
Lardman
525i -95
Frågan är väll om någon civil person får bryta hastighetsbestämelserna?! Min förra granne fick inte åka för fort när han blev kallad akut till sjukhuset för att operera, likaså min far får inte åka för fort när han blir inklallad till brandkåren akut. Sen är det väll skilnnad på "så fort som möjligt" och "så fort det bara går" Det är iaf det jag trot å tycker.

/jens
kilroy
Spajjjs*Jag håller med, i vissa situationer kanske man inte hinner med att ringa. Då får man fatta beslutet själv...och också ta konsekvenserna själv.Mvh kilroy
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag hade gjort samma sak som killen om jag skulle komma i samma läge..
Men varför angav han sig själv för ha kört onykter när polisen inte kommit fram till plasten innan han själv?
bustorp
Det kan nog tas som en förmildrande omständighet, men det ger ingen rätten att göra det som inte sitter i ett utryckningsfordon.
På egen risk fortfarande....

kilroy! vill inte att d ska verka som om jag ifråga sätter dig...men
hur kommer d sig att du vet så mycket om detta?
Jag ska ta reda på mer om vad som gäller för mig...han sa(kompisen) att han her ett papper hemma på d som tråden hanlar om, han vet dock inte exakt vad som står men ska kolla d iaf... *hoppas hoppas hoppas*

Blev omkörd för ett par dagar sen av en deltidsbrandman, han kom med varningsblinkers på och gjorde en otillåten vänstersväng (pga vänsterfilen va upptagen) i en stoppljus korsning, han körde även mot rött...ingen va i fara eller nått sånt så farlig va han ju inte...

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att köra omkring med varningsblinkers på det sättet är knappast tillåtet. Varningsblinkers ska så vitt jag vet endast användas på stillastående fordon.

___
//Ulf
bustorp
lethal_kim:
Det deltidsbrandmannen gjorde finns det ingen föreskrift som säger att han har "rätt" att göra. Oavsett om det var farligt eller inte.

Trafikregler gäller för ALLA, även dom som kör under utryckning med därför avsedda blåljus jag har fått lära mig. Det han gjorde skedde på egen risk. Hade polisen stoppat honom så hade dom kunnat bötfällt alt. tagit hans körkort. Varningsblinkers eller inte.

Den som trots allt FÅR köra med blåljus äger rätt att göra det med hänsyn till övriga trafikanter och på egen risk. Detta skriver jag utan att ha läst i VTK där det är reglerat. Kolla där för säkerhets skull.
Vi har "insatsfordon" där jag jobbar och dom är inte undantagna några regler vad jag vet.

Det här är ett dilemma i svensk byråkrati. Finns många lagar och paragrafer som motsäger sig själva. Bland annat så går nöd före rätt.

Det innebär dock inte att du kan bli av med körkortet dock.
Vid tex en hastighetsöveträdelse. Även om du inte får någon rättslig påföljd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.