AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.943

Anställd på Sjöräddningen = tillåtet att köra för fort?!

Sida 1 av 2
Har en polare som jobbar som frivillig på Sjöräddningen i Strömstad...och jag har typ nyss fått reda på att om han befinner sig i min bil och vi är relativt långt bort från båten (10-15min) så får jag lov att "leka" utryckningsfordon och köra honom till båten så snabbt o säkert som möjligt... :D
Detta blev jag glaaad över...så jag kan köra snabbt o så med gott samvete...
Några andra här som är i samma sits eller känner någon som e d?

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fast det är ju ganska många premisser som måste gälla för att Du ska få överstiga gällande hastighetsbegränsningar:

1. Sjöräddningslarm
2. Kompisen i bilen
3. Ni befinner Er långt borta från båten
4. Trafiksituationen medger högre fart

Så det känns ju inte som det är skäl till frekvent fortkörning...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ambush, om du noga läser lethal_kims inlägg så tror jag du finner att han nämner alla dessa punkter (utom möjligen ettan, men den är underförstådd). Du behöver inte regna på hans goda tur i onödan...
kilroy
Dom uppgifterna är inte riktiga. Det finns noga kategoriserat och preciserat vilka yrkesgrupper som har möjlighet att köra "för fort" i tjänsten i trängande fall. Dit hör inte frivilliga i Sjörädningen.Mvh kilroy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast när det gäller fara för annans liv eller egendom av betydande värde så får faktiskt vem som helst köra för fort.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
kilroy
Den uppgiften stämmer inte heller, tyvärr.Mvh kilroy
bustorp
J.Dredd:
Det kan nog tas som en förmildrande omständighet, men det ger ingen rätten att göra det. Var har du fått den infon ifrån?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare