|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Köpte mig en 520 -88 nyligen, den e fin o billig o helt ok. Men den känns mycket seg, känns som motor inte orkar . kostigt tycker jag , det e ändå en sexa under huven ... jag vet att en 520 inte ska vara värsta grymt drag i , men den känns som något e fel typ , vet inte var jag ska börja kolla upp .. kan säga att när jag typ trycker på gas så svarar den inte så snabbt, oxå i friläge samma sak. Min kompis har en E34 525 , när vi öppnar hanns motorhuv och drar i "gasspaken" så hör man en härlig kraftig luftsug påföljt av snabb uppvarvning.. men min e helt seg hör knappt ett luftsug o e helt seg på att varva upp.. hjälp mig me några tips, allt kan hjälpa mig, bara ge mig era förslag .. BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT | |
|
Om den går jämt och fint utan konstigheter så är det nog så att den går som den ska. En 520 ÄR seg, detta säger jag iofs utan att kört en men med tanke på hur min 525:a är så kan jag dra den slutsatsen. Min behöver varv för att gå nånting, är inte helt utan bottendrag men lite väl klen i låga varv. Det att den är seg när du varvar i friläge tror jag är ett m20-syndrom (tror jag läst det här nånstans), min är i alla fall likadan, bluddrar till innan den svarar riktigt, framförallt när man ger "snabb" gas. Din polare då, det är inte så enkelt så han kör utan luftfilter eller med sportluftfilter så det blir lite kraftigare insugsljud ?? Bara en tanke... Annars får du kolla upp typ bränsletryck, skulle kunna vara det om den är extremt seg på låga varv. |
|
|
Har inte heller kört någon 520 men 130hk på 16-1700kg bil är ju inte så mkt. Det vore snarare konstigt om bilen gick som ett skott. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
CypherX: min polare han har helt orginal luftfilter . (M50 motor den e så grym) Limpur: jag vet man ks ainte förvänta sig nåt av en 520 med 130 hk på 1600kg . men nu "om det finns nåt fel", nårra tips på vad det kan vara . vad kan man bytta/kontrollera ut för delar för att pigga upp bilen .. BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT |
|
|
Då har du ju säkert svaret redan där, m50 har 192 hk och bör rimligtvis ge ett mustigare och kraftigare insugsljud, tycker inte det är så märkligt... Men du får väl försöka förvissa dej om hur bilen går. Går den ojämt, missar ibland ?? Drar den jämt och relativt fint med en liten tendens till kick vid 4500-5000 ?? Gör den det och går rent fast upplevs som slö så är det nog som det ska. Gör den inte det får du börja med att kolla "standardsakerna", tjuvluft, tänddelar, bränsletryck, luftfilter/luftmängdmätare, och ibland verkar det som om en del haft problem med tempgivaren på termostathuset. Samma med givaren på vevaxeln, men då lär den nog gå märkbart dåligt. Finns massor som kan vara fel, om det nu är nåt fel ;) |
|
| Om den går jämt och fint och inte drar onormalt mycket bränsle så är det nog inget fel på den... | |
|
OM... den är segare än en vanlig 520i med samma maskin (jämför om du känner ngn som har en likadan) , så kan det vara kamremman som står ett kugg fel...det klarar dom...jag vet... Billy B-10 Länk |
|
|
Jag har själv en 520 E39 på 150nk iof, men jag kan säga att de "svagare" modeller reagerar kraftigt på alla förändringar som inte märks så mkt på motorstarka modeller. Tex en standard 520 kan kännas direkt segare om luft- eller bränsletillförseln krånglar, servicen inte gjort på länge, även om man sätter upp för stora fälgar på den. Min känndes oxå lite slö när jag köpte den, men efter jag servat den, bytt filter och slutburk och trimmat på ITFUN hos Qvarnis så blev den lika snabb som polarens 523a (fast billigare i drift)! Fast nu med 18" M5 fälgar, ljudbygge och extra tunga elstolar börjar det kännas tungt igen. Vill man ha en racer ska man satsa på 3-ser eller en 540 istället, jag tycker om att glida i min kärra... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Hej !!! Jag har samma problem,som MoMmo,fast jag har en 520i-95a.Det tar ett tag,innan bilen börjar gå vid starten..Det känns slö vid starten/låga varv. Men när motorn kommer upp till 2500 varv och mer,då börjar den gå som den ska..Annars bilen går fint och utan några kostigheter.. Köpte bilen i maj och tyckte,att det är normalt,tills jag har provat kompisas 525a..Så stor skilnad ska inte vara tycker jag..Eller? Hadde en e30 förut,med 1,8 L M10 motor i och den var mycket piggare.. Vad kan det vara för problem?Kan ni hjälpa med nån tips/råd? Tack på förhand !!! Veni Vini Vici |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.