|
|
|
|---|---|
|
Hej.har däck som är 17/225-45 fram och 17/235-40 bak. Vad ska jag ha för tryck i dom,när bilen har bara en passagerare och när det är flera,med mkt grejor i bagaget? I boken är det bara 15" och 16" beskrivna... | |
|
Jag har 2.8 bar runt om och jag har 225/45 17. / KEN Länk |
|
| kör 3 kg alltid bättre med mer | |
|
tja Varför det??? Då slits dem ju bara onormalt. |
|
| Det rullar lättare och blir naturligtvis hårdare vilket förbättrar väghållningen samt minskar förbrukningen. Däcket slits mer om du har för lite tryck i däcken, speciellt om du kör lite hårdare. | |
| Har du för lite tryck då slits dem onormalt i kanterna, har du för mycket tryck då slits dem onormalt i mitten. | |
| Det där står i körkortsboken också. Personligen har jag aldrig upplevt att ett något högre tryck slitit mer i mitten. | |
|
he he det vetti fan, det var 13 år sen jag tog körkort, men man ska väll ha så som det är föreskrivet. |
|
| Kör du 110 på motorväg också? =) | |
|
2,8-3kg körde jag när jag hade 17" 205/45 på Audin, inget onormalt slitage förutom aningen på ytterkanterna pga sänkningen. Kör samma tryck i 18" på bumsen. Min bil: Länk |
|
|
alla som säger att lite tryck sliter utsidorna och högt tryck sliter mitten kan ta och lära om. lågt tryck sliter mitten mycket mer än högt tryck eftersom luften behövs för att sträcka ut slitbanan i sidled då annars centrifugalkraften drar mitten av däcket väldigt hårt mot vägen. har man väldigt breda däck kommer man aldrig ifrån att mitten slits lite fortare än ytterkanterna. det första är från den "gamla" skolan när man körde smala däck med hög profil och låga hastigheter. |
|
| Där ser man! Man lever så länge man lär. | |
| precis ;) | |
|
Däck med lägre profil kräver högt tryck för att få rätt form så att däcket ligger som det skall mot vägbanan, alltså är det mycket värre med för lågt tryck precis som e36328i förklarde ovan, för högt tryck har man när det låter "poff" :-) Vart brytpunkten för höga/låga profiler går vet jag ej men på mina bilar med 17/225/45 resp 17/235/45 så kör jag 3kg och har inget onormalt slitage trots sänkning på e36:an... /Fredrik |
|
| nä men sätter du 2kg så kommer dem att börja nöta mitten. dom som alltid kör med höga hastigheter får lite lite mer mittenslitage oavsett trycket | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.