|
|
|
|---|---|
rsarits |
Var nyligen i Tyskland och tyckte mig ha obalans i ett hjul. Svängde in till ATÜ och frågade vad det skulle kosta att balansera alla hjulen. 40EUR var priset, mekanikern hämtade bilen och kör in i verkstaden, kollar oljan, tvättar vindrutan, balanserar samliga hjul, monterar tillbaka och MOMENTDRAR hjulbultarna. En momentmejsel har jag aldrig sett i en Svensk gummiverkstad. Balanseringen visade sig också vara helt perfekt. Helnöjd! Billigt var det ju också. |
|
Får bara hoppas det var en momentnyckel han använde och inte momentmejsel... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Trevligt att höra, har själv upplevt enastående service i Tyskland på en helt överlägsen nivå jämfört med Sverige. Man kände sig verkligen som en kund och inte ett irritationsmoment när dom skall röka eller dricka kaffe som man ibland kan känna här hemma. Iof rätt nöjd med mina lokala dealers med vissa undantag. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Kul att höra. Men iaf på Ford så har dom momentdragare (eller vad dom nu heter) som man drar med på mutter maskin exakt 19Nm blir det då när man drar med dom. så nog momentdras det här också :) iofs så vet jag inte hur de är på gummiverkstäderna.. |
|
|
Roligt att du får bra bemötande. Har varit i samma situation själv och man blir väldigt nöjd. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Mycket ont har sagts om tyskarna. Å de är buffliga och högljudda på semestern. Men service är dom fanimig kungar på. |
|
|
Wops... såg att jag skrivit 19 Nm, menade 90Nm ! När ska dom lägga till en redigeringsknapp... |
|
|
Inget ont om tyskarna, tvärtom. Det är ingen slump att dom bygger världens bästa bilar. Det är en fantastisk serviceinriktat, noggrannt, och TREVLIGT folk. Jag har många tyska vänner och jag kan verkligen säga att svenskarnas tysklandsbild bygger på ren okunskap. Det är svenskarna som är dom dryga tölparna, både på krogen och på autobahn. ;) Om jag kunde så skulle jag bojkotta alla svenska åf och reservdelskrängare och handla allt i tyskland till överlägen kvalitet och pris... |
|
|
Har också varit på en sån där däckverkstad i Tyskland, tydligen så tappade jag en balanseringvikt på ena fälgen så att vibrationer uppstod. Ville bara ha balaseringvikten påmonterad o sen sticka därifrån...MEN neeeej, självklart skulle han kolla luften i ALLA hjulen, tvätta min framruta, sidorutorna och strålkastarna. Mycket bra service där, har aldrig sett sånt i Sverige tyvärr. Här tänker dem mycket på sina toalettbesök, cigg/kaffepauser osv. Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Å andra sidan, vad kostar det att balansera hjulen hos din lokala firma? 200, 250 pix? Då gör han också bara det du vill att han ska göra, inget annat. Om jag hade velat ha rutan putsad så hade jag bett om det. |
|
|
Du hade bett om det ja, men han hade sagt nej tyvärr vi utför inte fönsterputsningar på vår DÄCKfirma. Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Ville bara uppdatera er gällandes priser på däckservice i sverige. Var på Däckia i Farsta haromdan för att kolla balansen på 525:ans framhjul(17"M5 org.hjul). Balansering PV 2st à 118:- 236:- Skiftning hjul PV 2st à 82:- 170:- Summa tot: 406:- 406 spänn för balanskontroll på två hjul och då ingick defenitivt inget annat! |
|
|
Japp så är det dom har bra service tyskarna! Det var likaså när jag var nere och köpte bilen så var dom tvungna att sätta på v-däcken för det hade inte varit så bra att provköra bilen med 18"! När dom monterade på hjulen så Momentdrog dom alla bultar. Här hemma när jag bara för nån vecka sedan monterade nya däck så drog dom åt så hårt bultarna med maskin att jag fick dom knappt av dem! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Senast gav jag 200:- för balansering av fyra hjul (17") hos "min" däckgubbe. Då ingick både bra service och trevligt bemötande :) Rutorna tvättar jag gärna själv, men det är så klart en fin gest av verkstaden att erbjuda sig att göra det. Håller för övrigt med om att tyskarna verkar ha en helt annan syn på service än svenskarna, generellt sett! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
rsarits |
AC Cobra: De har säkert momentverktyg på märkesverkstäderna, men JAG har aldrig någonsin sett en momentnyckel användas på en gummiverkstad. Kalle Hansen: Demontering från bilen + balansering av fyra hjul för 200:-? Jag antar att du inte fick kvitto? En annan sak är att hjulen var väldigt väl balanserade, även i hög fart. Jag har faktiskt fått kommentaren att "den lilla viktskillnaden märks inte, du får ju bara köra 110" på gummiverkstad i Sverige. DEN verkstaden har jag aldrig gynnat med besök efter det tillfället. |
|
Den däckverkstad jag anlitar använder alltid momentnyckel, även på bilar med plåtfälgar. Däremot är en av de anställda rätt slarvig med balanseringen, jag ser alltid till att verkstadens ägare gör jobbet på min bil. 5 gram märks! Vi var med om en liknande historia i tyskland, jag var bara en liten plutt på denna tiden och familjen skulle ned till Spanien med vår SAAB 9000 T16 -88. Pappa som är noga med sina bilar hade veckan före lämnat bilen på service hos SAAB i Markaryd, och bad dem speciellt att kolla bromsbeläggen. Inga problem, sades när han hämtade bilen, 1 cm kvar. Men... strax efter Puttgarden hörs ett inte trevligt skrapande ljud, vi stannar på en rastplats och demonterar höger fram. Belägget är helt slut, metall mot metall. På med grejorna igen, och i så fort som nu bilen medger in till första bästa lilla ort med SAAB verkstad. Vi hittar en några minuter före stängningsdags, men de är vänliga och hjälper oss. Det är nu jag för första gången i mitt liv ser hur man skall byta bromsbelägg. Tysken rengör noggrant oket, provmonterar beläggen, filar till lite så det verkligen inte skall kärva. Sen lägger han kopparpasta där det behövs och monterar tillbaka alltihopa igen. Kostade mycket mindre än vad det brukar göra i Sverige gjorde det oxå, och jag har mycket svårt att tänka mig att de provmonterar först, beläggen smäcks nog bara dit och så på med hjulet, färdigt. SAAB i Markaryd tog dock på sig ansvaret och bytte den repade bromsskivan och ersatte hos för verkstadsnotan och den extra övernattning detta medförde. Fredrik M |
|
|
rsartis, Något kvitto fick jag inte, men det blev ju lika bra för det ;) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
rsarits |
Kalle Hansen: Visst blir det det! Jag är ingen stor anhängare av kvitton, de tar bara en massa plats;-) Men man undrar ju vad en balansering utan kvitto hade kostat i Tyskland... |
|
Orkade inte läsa alla inlägg och vet således inte om någon påpekat det tidigare, men de flesta "bildäckare" momentdrar muttrarna. "Mutterknackarna" drar med ett visst lufttryck som givetvis motsvarar ett visst moment. Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa; la amo... |
|
| Muttermaskinerna drar inte med ett visst lufttryck det är förlängarskaftet till mutterhylsan som är momentstav finns med olika färgmarkeringar beroende på vilket kg man vill dra ..men de som är riktigt noga använder inte den utan drar med ett manuellt momentskaft | |
|
Har också väldigt positiva erfarenheter av att vara däckkund på ATU i Tyskland. En uppsättning Continental EcoContact 3 tilll förra bilen, inklsuive montering och gas istället för luft, kostade inte mer än en uppsättning lågprisdäck i Sverige. Har någon här några erfarenheter av gas istället för luft i däcken? (Gas - grön ventilhatt, luft - blå/svart hatt). Enligt uppgift ska gasen vara mindre känslig för höjd- och temperaturorsakad förändring av trycket... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.