AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
718

Växellådstrubbel på en 740 -92

Jag har en 740 iA -92.
Min automatlåda började jävlas en vacker dag bara. Det gick bara att få i backen. Om man la i en växel verkade det som att backen också låg i samtidigt. Den liksom jobbade mot sig själv. Trodde till en början att det var haveri,men när ja provade de alternativa körprogramen visade det sig att det funkar på "stjärnan" (*) (vinterprogrammet om ja inte har fel).
Kan det vara styrboxen måntro eller vad är det för spökfel?

Med risk för att verka jobbig; kolla programvaran för automaten och sök på "plastkulor" på forumet.

Hoppas det ordnar sig!

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Jo,jag har ju läst det men fattade det som att det inte alls gick att köra då. Min går ju trots allt på vinterprogrammet...
Men tack ändå.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Min 740ia 94 gick att köra perfekt med vinterprogram i när plastkulorna var sönder. Då startar den på 2an så då märker man det inte, fast däremot ville den ändå backa på neutralen.

BMW CS #5139
Ok! Då låter det ju som det är det dårå...
Hor micket kosta? Vet att det står i andra trådar men kan väl fråga dig lika gärna när du ändå är här...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag hade tur så kostnade för min del stannade på humana 500 kr :) detta för material (kulor, packningar, filter mm.)
En kompis hjälpte mig med arbetet och oljan fick jag i princip gratis genom mitt jobb!
En verkstad vill nog ha ganska mycket mer tyvärr...

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag hade tur så kostnade för min del stannade på humana 500 kr :) detta för material (kulor, packningar, filter mm.)
En kompis hjälpte mig med arbetet och oljan fick jag i princip gratis genom mitt jobb!
En verkstad vill nog ha ganska mycket mer tyvärr...

BMW CS #5139
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Jsg har frågat runt lite hos Automatlåderenoverare och bytet går på runt 5000:-
5000 är bra drygt jämfört med 500! Fan också!

Tack så mycket för hjälpen! May the force be with you!
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det är inklusive matrial dvs olja mm. oljan är svindyr typ 3000 för 12l
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Länk
kolla detta

flera har använts sig av annan olja med gott resultat till 5hp-30 lådan, däribland jag.
jag hann med ca 1000 mil med min 740ia efter jag slog i multi vehicleoljan och lådan fungerade helt pefekt hela tiden. skillnaden som jag tror är att "longlife" egenskapen försvinner och man såldes bör byta oljan regelbundet i lådan om man vill använda annan olja.

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.