AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
585

Köp av 523i, tips och råd någon?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Hej

Nu är det inte så väl att jag ska byta kärra, nej min på verkstad vilande 535i -86 lär få utplåna min ekonomi ett tag till.
Däremot min far, som nu kör en Volvo 850 GLT -92, tänker byta upp sig till en bayrare och jag har lyckats få honom att förstå att 523:an är ett gott val. Är det så?

Jag bor i Växjö och RS bil har 5-6 st stående. Frågan är ifall man ska betala 185"-190" för en -99:a med dryga 10000 mil på mätaren eller om man ska rikta in sig på en 96:a 9000 mil fast med en prislapp på strax under 150". Vad är viktigast, årsmodell eller miltal, om skicket vid en första anblick verkar vara helt ok på alla bilarna...?
Vad hände de första 3-4 åren, är det samma bil?

Det står även ett par fina 528:or för kring 170" med ca. 10" mil på mätaren. Bägge från 96.
Jag antar att den starkare motorn gör ägandet lite dyrare dock(?) och då min far inte efterfrågar mer prestanda är de inte så intressanta.

Alla bilarna är svensksålda och har 1-3 ägare, servicebok och historik.
Vad ska man se upp med på 5 serien? Typfel, finns de?
Hur mycket ska man betala?

Alla tips och råd är av intresse, jag vill högst ogärna lura in min familj i dåliga bilaffärer men jag har fått den uppfattningen att en 523i ska vara ett gott begagnat köp.
Min far finns i Falkenberg, om någon har tips på fina bilar i Växjö trakten eller Halland så var inte blyga att tipsa.
Av trygghetsskäl är det nog BMW handlare som gäller, fast det kanske är att vara paranoid?

Tack på förhand.

/Patrik

/Patrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
BMW 523i är en mycket bra bil.
Typfel i alla fall på 97:an:"Knarrande lister"(dörr).
Viss tendens till att småsten(grus)fastnar mellan bromssköld o skiva...
Bakluckans "knapp" lossnar.
Vatten samlas bakom tankluckan o KAN senare vara grund till rost.
Skuffluckan kan ha rost om den gått långt.
Men troligen finns ej alla dessa problem på nyare årsmodeller.
Viss information gör gällande att topplocksbultarna dragits åt för hårt på de två tidigaste årsmod.(96-97).
Därmed kan någon av dessa "släppa" och orsaka bl.a. kylvätskeförlust o slutligen blockbyte.
Det finns också gamla inlägg om detta spörsmål som du naturligtvis bör kolla in.
Dubbelvanos kom på 99:an.
Xenonljus TROR jag kom 98 som standard,även acc.
97 kom sidoairbags.

Det var iaf lite "prylar" att fundera över...

Mvh Janne.
th
130
thias
323 -96 M-optik
Padde
Rs-bilar har en silver 523:a med svarta alufälgar denna borde gå att pruta på rätt duktigt den har stått där ett tag nämligen. Den lusgröna har också stått ett tag tror jag.
Hej,
Köpte än 523i i somras och har använt den friskt sen dess. Var bl a i Södra Tyskland och Italien med den.
Lärdom: Köp en bil med få mil på mätaren och i övrigt så kan man utrusta ganska bra efteråt. Snygga fälgar (om man vill ha det) bör man försöka få med från början eller köpa begagnat. Vad gäller exempelvis knarrande dörrar så verkar det vara ett vanligt problem på E39 (läst här på forumet) som BMW ibland åtgärdat kostnadsfritt. Andra problem eller fördelar finns listade i detta forum. Kolla runt här, det är mitt tips. Det finns många mycket trevliga och duktiga BMW-ägare på denna sajt. De har hjälp mig ett flertal gånger.

Summering: Många mil har det blitt och jag är mycket nöjd med min BMW 523i-98.

Lycka till och ha en fin...

T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528 är marginellt dyrare, bränsleförbrukningen mer per hkr är värd pengarna 0,02 dl/hkr.En bil med lite mil är väl att föredra framför en 2år nyare med mycket mil.
På 3,5 år 4000 mil så mer än halveras värdet på en 528.
från nypriset.

MVH
Hasso
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
hej
har en 523i 97 och har alldrig varit några problem med
har gått kanonfin .
starkt rekomenderad.
kolla skicket och så lite mil som möjligt.
min har endast gått 4000mil och Sv såld med en tidigare ägare.fick ge 160
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.