AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.133

El-kylfläkten startar ej när AC:n är på

Mo
45
Mojorod
330i -05
Tjenna!
Har problem med att den elektriska kylfläkten framför AC:ns kondensor i fronten inte startar. Den ska ju gå igång om AC:n är på och man står still tex i en bilkö. Jag kan vrida runt fläkten för hand ett varv, sen tar det emot. Är det ngn el-broms som hindrar att fläkten snurrar med fartvinden?
Vilken sensor ska den starta på, den som är inskruvad i kylarens högersida, eller den på fläktkåpans vänstersida?
Var sitter reläet, och är den avsäkrad någonstans?
Det blev litta varmt i kupe´n utan AC:n i Italien när vi var där förra veckan, men bara när det var längre köer.
Vi hörs!

Mo
45
Mojorod
330i -05
Glömde berätta att det gäller en E39 528 -97 (touring)

Ce
79
Ceroxus
530iA -94
520i -86
Den starta inte förän man har ett visst tryck i systemet, har du läckage i systemet så kanske den inte startar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En tempgivare i kylaren och en tryckgivare i Ac.systemet ger signal till halv eller helfartsreläet. kolla säkringar 75 -76 bakom handsfacket till att börja med. (bakom ordinare säkringhållare du får skruva ned handsfacket.
Fläkten ska nog snurra runt av sig själv, kan ju vara magneterna i motorn som lossnad så att det tar i någonstans.
se bild som exemple.
Länk

lite grann om AC hittar du här.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Mo
45
Mojorod
330i -05
Bra bild, Hasso. Först ska jag kolla säkringarna, är de ok lägger jag 12V på blå och brun ledare in på fläkten,då borde jag få snurr på den. Då vet jag om felet ligger i själva fläkten eller ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.