|
|
|
|---|---|
|
Har en 525i-93. Fick ombesiktning pga för högt HC värde vid tomgång. BMW säger att det troligen är lambdasonden. Det konstiga är att lambdan byttes för ett år sedan(annan ägare). Har någon haft samma problem? Kan man byta lambdan själv?(Har meckat en del dock inget proffs). Mvh Ulf | |
rsarits |
Om du bara har högt HC, så är det nog inte lambdasonden |
| Vad kan det vara då? | |
|
Tja!Prova att slå i K-sprit inna du ombesiktar,det tar ner HC-värdet,ha ca:15L i tanken och slå i en flaska K-sprit. Sedan har du tid på dig att leta felet. Mvh Jensa |
|
Paap Reeder |
... har kört i olika omgånga under de senaste åren min M70 på A) ren alkylat bensin B) "i princip ren" K-sprit C) E 85 .... HC sjönk inte en enda ppm. MVH /// Paap R |
|
Högt HC tror jag inte heller beror på lambdasonden. Men kanske. Det är ett mycket vanligt fel på din motor, tillsammans med katalysatorn. Iaf vet jag att högt HC beror på dålig förbränning. Prova gör en ordentlig service på bilen innan du besiktigar, byt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift. /Per |
|
| Asså ja måste bara fråga en sak, är lambda sond och lamdba sensor samma sak? För kollade på mekonomen o där tog dom närmare 2 lax för en lamdasensor.. Men på motornord fanns de ju lambdasond (för 800 (om ja kommer ihåg rätt).. Är det mekonomen som är sånna lurendrejare eller ärdet två oliak saker? :S | |
|
Tack för tipset! Är det inte så att lambdan känner av avgaserna och därmed justerar förbränningen? Jag är lite dåligt påläst om just detta. /Ulf |
|
|
Det brukar vara relatift ovanligt att det är lamdasonden som det är fel på,(vem har påstått det)?om det är dålig förbränning eller att det "tjuvläcker" någonstans,på insugssidan,då ger det fel signaler till lamdasonden. Kolla bälgen massmätaren vevhusventilationen samt att alla slangar är OK och att inte någon vaakumslang är av. Om BMW gör en datafel sökning,så om HC:et är galet så får dom felkod på lamdasonden,men orsken ligger säckert någon annastans. Jensa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.