AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
548

backventil på tds

ma
10
markus.a
525 TDS Touring -93
Är det någon som vet hur den svart/vita plastmojängen
(troligen en backventil) skall sitta.
Den sitter på en liten vacumslang på vänter sida.
Jag misstänker att min är felmoterad eller trasig.
Vit mot motorn och svart mot en elektrisk ventil.
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Vit mot motorn och svart mot elgrunkan, var precis ute och kollade.
Varför tror du att den är trasig?
Jag har nyligen undrat vad den egentligen är till för, den andra sidan om elkontakten går upp mot en "vacumklocka" innan insuget som jag nyligen hade av och rengjorde. Trodde att detta var wastegaten men jag fattar inte hur klockan skulle kunna orka dra ut ventilen för den hade ett tryck på ca 3-4 kg. innan man kunde trycka upp den, så jag trodde att det var när avgaserna nådde detta tryck, öppnade den och gav tryck på klockan som gav impuls till elgivaren som i sin tur gav signal till styrboxen men jag har egentligen ingen aning.
Med chipstrim påstås det att man höjer trycket från ca. 0,8 till 1,0 bar men jag börjar undra hur detta går till, wastegatar är oftast mekaniska vad jag vet. På KRC boxen ett annat effekthöjande system, kopplar man bara in en box mellan kontakten till pumpen och kontakten från elstammen.
Är intressserad av att få reda på mera så kom gärna med lärande förklaringar.
M.v.h.

Håkan Hagelkvist
ma
10
markus.a
525 TDS Touring -93
Min bil har gått lite orent vid svag motorbroms samt gas uppsläpp under 2000 varv. När jag monterade vetilen tvärtom försvann fenomenet. jag misstänker att plastgrunkan är en reduceringsventil, den har en sänkande effekt på suget i slangen. (fast min kan ju lika gärna vara sönder)
Idag bytte jag bränsle filtret, och nu går bilen mycket bättre, även med rättvänd ventil.
Skall även byta vacumslangarna då dessa verkar lite torra/hårda. Troligen inköps en trimmbox under våren.
Jag har monterat en från BSR på en Audi A6 2,5TDI =
en jävla skillnad. Ursäkta ordvalet.
Tack för visat intresse.
MVH MARKUS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.