|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har en E30.320i-87 som vid lägre hastigheter(< 20-40 km/h) under sista halvåret oftar börjar rycka vid krypkörning på så sätt att det känns som om bilen kommer i självsvängning, man skuttar nästan fram, det känns som det finns ett rejält glapp i drivlinan någonstans och frikopplar man eller gasar på försvinner fenomenet. Jag har pallat upp bilen och försökt känna om det finns några glapp i drivknuten mellan vvx och kardanaxel, samt vid knuten mellan kardanaxel och bakväxeln, och jag kan inte hitta några direkta glapp, även själva "ryckutjämnaren" som sitter direkt i anslutning mellan vvx och kardanaxeln ser bra ut. Dock har jag hittat ett glapp på ca 1,5 cm mellan ingående axel i bakväxeln och vänster bakhjul. Jag lät höger bakhjul stå i backen och fixerade ingående axel till bakväxeln och kunde då vrida vänster bakhjul 1,5 cm. Mina frågor är: 1. Är ett glapp på 1,5 cm på det sätt jag försöker beskriva ett normalt glapp i bakväxeln eller skall det vara betydligt mindre ? 2. Kan det vara detta glapp som gör att man får en ryckig gång vid lägre hastigheter ? 3. Kan man på något ställe på bakväxeln se vilken utväxling bakväxeln har ? Värt att nämnas är att "silentblocknen" samt "bussningarna" till tvärbalkarna bak (tror jag det heter) byttes sommaren 2004. Bilen har ingen ryckig gång vid hastigheter över 40 - 50 km/h. \\ Anton | |
| min är ganska ryckig gång på och *jag vet att backaxeln är glapp som fasn så kan ju vara de . vid låga varv men jag tror ochså att alla e30 rycker mer eller mindre.. | |
| Min E30 320 uppför sig EXAKT likadant. Skuttar fram vid krypkörning på låga varv. Någon som har en lösning? | |
|
Jag tror det är insprutningssytemet/tomgångsregleringen som inte helt modern bara. Det är väl låga varv på egentligen alla växlar som lockar fram detta. Min är lika och jag haft det på tidigare M20 också. Det blir ännu värre med trimkam. Krypkörning på ettan går inte alls. Lösningen är lägre växel och mer varv;) |
|
|
På min gamla 320 var lösningen nytt stödlager. Sen gick det att krypköra utan att bilen gunga fram och tillbaka hela tiden. Var helt sjukt störande |
|
| stödlager till kardanaxeln alltså | |
|
Kolla bussningen som håller bakväxeln, min var slut så det gick knappt att motorbromsa överhuvudtaget på låga motorvarv för bilen kom i självsvängning. Bytte denna mot den styvare Z3M bussningen som dessutom var billigare. 295:- hos BMW jämfört med orginalbussningen 440:- och ingen självsvängning i drivlinan. Enkelt att byta, töm oljan, skruva lös bakkåpan, ja lite knepigt var det iofs att få bort den gamla bussningen. Jag knackade ur den med mejsel och hammare, drog sedan in den nya med hjälp av ett skruvstycke. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Tusen tack för tipsen! Hur kan jag avgöra m det är glapp i stödlagret eller bakväxelbussningen (du menar väl kardanknuten eller?)? /Bosse |
|
|
Tycker nästan att detta problemet verkar vara mer speciellt för 2 liters sexan.Har nämligen EXAKT samma problem på min 520i -86. Och när jag kör på låga varv och ger full gas så hackar o spottar den till innan den börjar accelerera. Detta försvinner dock om ja byter tändstift, men kommer krypandes efter nån månads tid igen. På min 325i-89 så går det att krypköra utan minsta problem. Har nog aldrig upplevt nåt ryckande med den bilen. Visserligen har 325an Motronic och 520 har L-jet eller nåt sånt. Kanske det som "hjälper" fram ryckandet???!!! Motorer e precis som groggar En sexa e bättre än en fyra |
|
|
Här sitter den: Länk Well, bussningen var helt söndertrasad på min så det var inte svårt att se. Gå in på Länk och klicka på kardanaxel/Stödlager mellanaxel så får du se hur en frisk ska se ut |
|
|
Jag hade också så på min e30 325.. Jag hade en spricka hmm 2 sprickor i gummibälgen mellan lmm o insuget. när jag bytte den försvann mitt ''skuttande'' Mvh Eddie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.