AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.438

Dunkande ljud från nya däck?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Däck: Pirelli P7
Dimension: 225/55-16
Bil: 540 E39 -97

Jag fick däcken monterade på originalfälgar för en vecka sedan.
Gjorde även hjulinställning runtom.

Men nu när jag kört ett tag har jag upptäckt ett dunkande ljud från troligen ett av däcken, balansen i däcken är perfekt.

Misstänker höger bak eftersom jag inte känner något i ratten.

Jag gick tillbaka så de fick titta på däcket, de kunde inte hitta något fel, balansen var perfekt och det verkar inte finnas något inne i däcket heller, de studsade och rullade däcket och kollade även balansen som sagt.

De kollade även lederna bak på bilen för att vara säker på att inget sitter löst, allt satt fast och såg bra ut.
Så de kunde inte göra något, inställningarna på bilen är korrekt enligt pappret, behövdes bara göras två mindre justeringar.

Låter som punktering när man kör, nästan, känns lite på passagerarplatsen under körning enligt passageraren själv.
Ljudet kommer i samma takt som däcken snurrar, ju snabbare jag kör desto oftare kommer "dunket".
Men när jag kör långsamt så kan man inte höra eller känna det.

Vid hårda vänsterkurvor låter det mer (tydligare) från däcket.

Finns det någon som vet vad det kan vara?
Kan det vara "plattor" på däcket som låter så, kommer det att försvinna med tiden?

/Hammar
bustorp
Fanns det inte innan så måste det helt klart vara däcket. Prova att skifta fram o bak på höger sida o jämför. Då kanske du får fram det i ratten o då är det ingen tvekan längre.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
E3
1.828
E36
USA bilar
Låter som om du har en däckskada! Cordbrott på gång? Kan vara separation på gång också... nej, det händer inte bara på regummerade...
Köpte du däcken hos en seriös gummihandel? Be de skicka sulan på kontroll!

Uteslut andra fel genom att kasta på reseven, alternativt dina vinterdäck...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ska skifta däcken och se om jag känner något i ratten.

Dessa är fabriksnya däck köpta från dackonline och där har jag bara bra erfarenheter från.
Får se vad de säger också, om däcket är skadat.

Går det att se om däcket har någon skada så som du tror?

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De är bullriga och hårda och blir väldigt stötiga med 3,0 som är ett måste får att få rätt slitage och det är svårt att göra nått åt. Sålde av mina gick ej att åka på, framförallt inte i ett skåp.

///MVH Hasso
Länk
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
kolla balansvikterna om det är limvikter som tar emot bromsoket eller om de sitter på insidan kan de ta emot fjäderbenet kan vara det
Upptäckte liknande på ett av mina däck, Goodyear Eagle NCT förra sommaren. Tog ett bra tag innan jag hittade orsaken till dunkandet...men av en slump så kände jag med handen runt däcket en gång och hittade ett litet område där gummit putade ut, det såg ut som om det inte slitits lika mycket på en fläck, det var som om gummit var hårdare just där och så var mönstret inte riktigt skuret just där heller...måste vart något fabrikationsfel!?

/ Micke
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag har precis varit inne och fått mina nya sommarhjul ombalanserade. Jag har nämligen exakt samma symptom som hammar här beskriver. Personalen såg direkt att min bil står stilla ganska mycket (vilket den gör, en av anledningarna att den är till salu), för det fanns rätt tydliga "plattor" på dem. Det kan vara orsaken till ljudet, för det fanns inga större fel på mina däck heller.

Enda botemedlet: kör mer, parkera svalt...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack för alla tips!
Jag gjorde som "hönö" sa, så jag hissade bilen på domkraft och testade att rulla framhjulet.
Och mycket riktigt en av vikterna "slog" mot bromsarna.
Inte mycket men jag kan tänka mig att det kan bli som ett dunkande ljud.
Ska be däckfirman göra om balanseringen på däcken och använda andra vikter.
(Tidigare användes utanpåliggande vikter, och till de här fälgarna gör inte utseendet så mycket.)

Återkommer med rapport om hur det går.

/Hammar
Ra
385
Rammstein
Där ser man, kanske ska testa det jag med.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej igen!

Det hjälpte inte mycket, att byta ut vikten gjorde lite nytta, med balansen i alla fall.
Jag bytte idag mot mina andra däck som jag haft tidigare.
Dessa bullrar lite mer men nu kunde jag höra ljudet även från dessa, men jag fick lyssna mycket mer och det blev tydligare efter en stunds körning.

Det beror alltså INTE på däcken eller fälgar, det är uteslutet nu.
Vad jag kan se så är det inget märkbart slitage på de nya däcken som jag bytte idag, de ser helt Ok ut.

Vad kan det vara då?
Hur låter det när hjullagren är på väg att gå, de har aldrig varit utbytta på min bil?
(Det börjar väl bli dags kanske?)
Bilen drar lite åt höger.
Jag tycker höger sida av bakvagnen är lägre än den andra, däcker är närmare bakskärmen än på vänster sida, kan det ha med saken att göra?
Är fjädern dålig?

Jag letar desperat efter något som är fel, men jag kan inte komma på något... :-/

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Var på en firma för två veckor sedan och bad dem provköra med mina gamla däck på.
Det lät ganska lite på grund av däcken som bullrade, men det gick att få ett bra ljud till slut så han kunde höra.
Men hans slutsats var att det var däcken, men jag sa att ha har ett par sprillans nya däck som låter samma.
Så jag bytte däck, igen, och lät honom ta en provtur igen i fredags.
Denna gång hördes det tydligare och mer markant vid 60-70 och speciellt vid vänstersvängar.
Han vinglade fram och tillbaka över vägen som en berusad förare...

Det jag misstänkte förut var hjullagret, men som jag först fick "nej" som svar.
Denna gång var han benägen att hålla med. ;-)

Vi hissade upp bilen, snurrade på däcket men inget ljud!
Så det slutade med att däcket monterades ner och bromsarna lossades på lite så skivan kan snurra fritt.
Då, om man lyssnade noga, så hördes det välkända "dunket".
Så det var hjullagren som behöver bytas, ska få tid nu denna månaden.

Så nu vet ni det... där är hela min historia. :-)

/Hammar
Ra
385
Rammstein
Vi har samma fel på våra bilar, hammar. Jag var också till verkstaden och lät dem lyssna. Prognos inom 5 minuter: hjullager som ska bytas. Tyvärr bakre, så jag låter verkstaden göra det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.