|
|
|
|---|---|
|
Det går ju inte att bli klok på det här med oljor, för varje person jag frågar får jag ett nytt svar. Läste om nån här som har en alpina b10 där rekommenderade man i manualen oljan du nämde, nämligen castraol gtx3... Castrol gtx finns ju även en för bilar som är gamla o gått långt... o dit får man väl räkna min bil.... Men idag var jag på bmws serviceverkstad i linköping o där säger man att det har varit helsyntetolja i m70 så länge min bil funnits.... hur skall man förhålla sig till det... ?? Vem ska man lita på som dileva sjunger... tralalalaaa.... | |
|
Läs om marknadsföringstricket från Castrol här: Länk Dessutom tycker jag att du ska använda sökfunktionen och läsa vad Johan B skriver. En mycket bra och prisvärd olja till din bil är Biltema helsyntet 5W-40, den uppfyller med råge de krav som BMW satte på oljan till din bil när den var ny. Är motorn sliten kan du använda 5W-50 istället. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Att fråga om olja är som att fråga om politik. Du fattar... | |
|
Sitter och funderar på om man kan köra TWS:en i 750 E32. Någon som har gjort det? //Schnitzer |
|
|
Erik W... Jag har läst johans inlägg och snart alla trådar jag sett... Men sen så fick jag rådet at paap att använda castrols gtx3.... castrol har ju även en som skall vara till för motorer som gått långt... och det är ju också en mineralolja i gtx familjen... Ska man som sagt ta en helsyntet o då i så fall ta en som inte börjar på noll o slutar på tretti.... en 15 50 då? OM jag bara kör bilen på sommmaren och då oftast varmkör duktigt... vad ska jag i så fall har för olja... osv... usch... Problemet är ju att min bil def började dra massa olja direkt efter bytet till en dyr syntetolja... jag kanske borde ta reda på vad det var för olja först. mvh joakim |
|
|
Det som spelar störst roll för oljeförbrukningen är viskositetet, vet du inte alls vad du har i nu? BMW brukar hälla Castrol SLX 0W-30 i alla bilar (utom M-modeller), och den är ganska lättflytande. Jag körde förut med Biltema helsyntet 5W-40 i min 750, men efter byte till 5W-50 drar den mindre olja. Har du problem med oljeförbrukningen, tycker jag att du ska kolla upp vevhusventilationen: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW: Kan det hjälpa att byta vevhusventilationen om man har hög oljeförbrukning på 750 E32? //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Det var ju så här att när jag köpte bilen så tyckte jag ju den gick väldigt bra men ville ju ändå serva den.... så jag slog i den dyraste oljan jag kunde hitta... kompisen (wadel) hade ju ett fat av den.... Jag körde väl en 100 mil o sen började oljenivån lysa o den gör av med typ en liter på samma sträcka... Köpte alla slangar o dyl till vevhusvent eftersom jag räknade med att den va helt grötig... men istället var den precis tvärtom... dessutom har jag den senare varianten av ventilerna precis som i länken du skicka erik.... mvh joakim |
|
|
Och det var paap reader som använde gtx3 och motorn enligt honom går både bättre o drar mindre olja... |
|
|
Man ser ju rätt lätt om ventilerna i vevhusvent är grötiga... antar att funktionen blir rätt kass då... och om slangar är spruckna eller hårda.. är det så att du behöver byta så kan jag skicka upp en hel sats i så fall... mvh joakim |
|
Paap Reeder |
... snart så kommer oljeförbrukningssiffror - drar till hälsingland och rundar Dellensjöarna några gånger under den närmaste tiden - Helsyntet <-> GTX 3. Återkommer. MVH /// Paap R |
|
1 liter på 100 mil är mycket att bråka om, speciellt om det är lite inspirerad körning. Hälsa Wadel att vi saknar honom här! Schnitzer: Hög oljeförbrukning KAN bero på trasig vevhusventilation + massor av andra saker. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag hade lite högre oljeförbrukning än vad det skulle vara på min f.d. 750. Kom ihåg att jag bytte vevhusventilationen bara för att det skulle vara fräschare slangar. Märkte ingen skillnad på oljeförbrukningen så jag hade nog fel på något av de andra saker. //Schnitzer |
|
|
Lurigt nu har jag bytt till en 5w 50 olja till bilen och nu finns oljan äntligen kvar i motorn o inte i naturen... måste göra en test nu o se hur förbrukningen ser ut... vodoo eller inbillning eller helt enkelt en sanning... vad ska man tro... mvh joakim |
|
Paap Reeder |
... supernallen! Ännu törs jag inte ropa ut mitt hej ... men har stigit upp på stenen ... och när 200 mil passerats ropa jag. Sedan får jag snällt ta mössan i hand och stiga ner och på AP erkänna att jag hade fel om GTX <->Helsyntet. Men ännu är vi inte där ... och så har denna jäkla "Oelstandt"- givare börjat krångla TROTS att jag har oil upp på halva stickan - kollade så sent som i em:ags. Återkommer. MVH /// Paap R |
| Hur gick det med "testet" Paap? Vore intressant å höra vad du kom fram till! | |
Paap Reeder |
... är jäkligt kluven i detta med olja. En sak är 100 % utrett och det är att om man efter 30 Kmil med GTX3 byter till helsyntet går motorn "åt helvete". Min M30 fick i somras nya lager "längs hela linen" och många av dom var på väg att ge upp. Vev 1+2 hade efter ytterligare 1000 mil börjat tära på tappen. Nu är dock tapperna oskadda. Varför? Jag bytte till helsyntet och helsyntet löser upp skiten och sätter igen filtret. Om du tar 6 meter toapapper och skrynklar det till en tennisbolls storlek ... så såg mitt oljefilter ut. Är ingen expert på detta men är kluven ty: A) alla oljetyper utvecklas mer och mer genom åren och därför borde en helsyntet vara bättre som olja till en M30 men B) motorn är konstruerad för dåtidens mineralolja med spel och toleranser och materialval o s v Vevlager med spel 0,025 får en mineraloljefilm på 0,025. Så var det tänkt från början i min M30. Den filmen finns där under viss tid, tål en viss belstning och tål viss värme inom viskositeten. Häller du i helsyntet flyter den lättare och filmen blir kanske 0,010. Är det bra eller dåligt? Vet ej. Man kan ju innanför ytterdörrens tröskel byta ut den 25 mm tjocka spånskivan mot en 2 mm rfr plåtskiva och förlänga hållbarheten ... ja du vet hur jag menar. Angående mitt test på V12:an så hamnade den i utredningsläget - "stick å brinn" .. d v s den fullföljdes inte MEN ca 1 lit på 150 mil ville den ha i sig helsyntet. En snubbe på 80 bast som rökt i 60 år och som slutar tvärt ... dör sannolikt ... så därför skall man inte ändra så mycket i sånt som fungerar. MVH /// Paap R |
|
Schnitzer: Hur mycket mer olja drog din 750? Är spekulant på den så jag undrar lite. M.v.h. Johan... |
|
|
Paap, oljefilmens tjocklek bestäms enbart av oljans varmviskositet - en mineralisk eller helsyntetisk olja med samma varmviskositet har lika tjock oljefilm, med den skillnaden att synteoljans film generellt är starkare... Om du bytte till en olja med lägre varmviskositet kan ditt resonemang stämma, annars är du inne i en felaktig tankebana. Jag skulle nog tro att dina problem snarare beror på utebliven/bristfällig oljecirkulation av någon anledning, med tanke på att filtret hade havererat totalt och därmed troligen strypt oljeflödet i motorn. Att filtret hade havererat tyder på någon form av problem - var det ett originalfilter? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.